افتتاح خانه سالمندان و رونمایی از طرح "همیار سالمند" در شهرستان سبزوار

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص طرح همیار سالمند، گفت: بخشی از سالمندان پذیرش شده در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، سالمندان مجهول‌الهویه هستند که خانواده ندارند و بدون سرپرست هستند. در طرح همیار سالمند، طبق فراخوانی که منتشر گردیده، یکسری از افراد آگاهانه داوطلب می‌شوند تا به عنوان اعضای خانواده یک سالمند، همراه او باشند. در این حالت فرد به‌صورت داوطلبانه عنوان می‌کند که می‌خواهد فرزند یکی از این مادران مجهول‌الهویه باشد. داشتنِ خانواده، دریافت حمایت، محبت، توجه و... از سوی دیگران مهم‌ترین نیاز افراد سالمند است و این رویکرد حمایتی تاثیر روحی روانی بسیار مثبت، موثر و عمیقی روی این افراد خواهد داشت.

مسعود فیروزی افزود: جامعه در حال حرکت به سمت سالمندی است و در این خصوص هشدارهای بسیاری داده می‌شود و به مثابه یک تهدید بزرگ به این پدیده نگریسته می‌شود. ژاپن یکی از سالمندترین کشورهای دنیا است و در عین‌حال کشوری است که با سرعت در مسیر رشد و توسعه یافتگی حرکت می‌کند. بنابراین سالمندی به تنهایی تهدید محسوب نمی‌شود و باید به مقوله سالمندی پویا پرداخت و در راستای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر مدام هشدار داده می‌شود که در سال 1440 نرخ سالمندی چندین برابر خواهد شد. کسانی که در سال 1440 به عنوان سالمند تعریف می‌شوند در حال حاضر 20 تا 30 سال سن دارند و باید از همین الان برای سالمندی پویا برنامه‌ریزی کرد تا این افراد با سبدی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی وارد سالمندی نشوند. باید از هم‌اکنون حواسمان به جوان‌هایی باشد که در آینده جزء جمعیت سالمند قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: سالمندانبا تبعیض‌های بسیاری در زندگی خود مواجه هستند. گاهی افراد تبعیض را به صورت آگاهانه و گاهی ناآگاهانه اعمال می‌کنند و در برخی موارد رفتار خود سالمند باعث بروز تبعیض می‌شود و به دلیل سن، خود را مستحق بسیاری از چیزها نمی‌داند و گاهی رفتار دیگران تبعیض‌آمیز است اما اولین تبعیض را خود سالمند علیه خود روا می‌دارد. سالمند در بستر فرهنگی پذیرفته که باید صبور باشد، توقعاتش پایین باشد، خود را از بسیاری تفریحات و... محروم نماید زیرا برای سن و سال او بسیاری از رفتارها که حق اساسی یک فرد است دیگر مناسب تلقی نمی‌شود و ...

وی ادامه داد: در مرحله بعدی خانواده و در مرحله سوم جامعه علیه سالمندان تبعیضاتی را روا می‌دارند. تبعیض سنی موجب حذف آرام سالمندان از فعالیت‌های اجتماعی و انزوای اجتماعی آنها، کاهش کیفیت زندگی و افزایش بیماری‌های دوران سالمندی می‌شود. یکی از جنبه‌های کلیدی توجه به تبعیض سنی سالمندان این است که همه افراد جامعه به‌طور بالقوه در معرض خطر تجربه تبعیض سنی در مقطعی از زندگی خود هستند؛ آن‌هم در مقطعی از زندگی که انتظار می‌رود جامعه بتواند از سویی از تجارب و اندوخته‌های دانشی آنها به‌طور مطلوب استفاده کند.
افتتاح خانه سالمندان و رونمایی از طرح "همیار سالمند" در شهرستان سبزوار

 

کد خبر 118719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد