فراخوان ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس ویژه جامعه ایثارگران سازمان بهزیستی

حماسه دفاع مقدس، از مهم ترین فصل های تاریخ معاصر کشورمان است که همچون نگینی درخشان بر تارک این مرزوبوم می درخشد. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: امروز نگه داشتن یاد و نام شهیدان کمتر از شهادت نیست. ایشان جای دیگر از دفاع مقدّس به عنوان گنجی یاد می کنند که باید ابعاد مختلف آن استخراج و معرفی شود. در این میان ایثارگران بسیاری از خانواده بزرگ سازمان بهزیستی شامل کارکنان و جامعۀ هدف پر افتخار سازمان ناگفته های بسیاری از وقایع دوران دفاع مقدس دارند که می توان و می بایست در قالب یک تاریخ شفاهی جامع به عنوان گنجینه ای در دسترس عموم جامعه و بالاخص خانواده بزرگ سازمان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ سازمان بهزیستی کشور تاریخ شفاهی، روشی پژوهشی برای ایجاد و نگهداری اطلاعات اصلی تاریخی از حافظه افراد سهیم در رخدادهای تاریخی و یا شاهدان عینی آنها است. امروزه نقش تاریخ شفاهی در تدوین رخدادهای تاریخی و تحولات اجتماعی، مورد اتفاق پژوهشگران است. به بیانی ساده تر تاریخ شفاهی، تاریخ طبقات ساکت جامعه است. بعد از جنگ جهانی دوم تاریخ شفاهی به عنوان ابزار مهمی برای مستند سازی رخدادهای ایام جنگ، مطرح شده است به گونه ای که بسیاری از جنگ‌های مهم دنیا به واسطۀ تاریخ شفاهی مستند شده‌اند.

این طرح با هدف ایجاد خودباوری انقلابی و دینی در کارکنان سازمان بهزیستی، معرفی نقش بهزیستی در دفاع مقدس به آحاد جامعه بویژه به همکاران سازمان، ترویج و تبلیغ ارزش های دفاع مقدس، ثبت هویتی یکی از برهه‌های مهم تاریخ از زبان فعالان و چهره های مرتبط با سازمان  و توجه به دیدگاه‌ها، نگرش‌ها یا حوزه‌های کمتر دیده شده‌ ی مرتبط با ایثارگران دفاع مقدس که در اسناد مکتوب به آن ها اشاره ای نشده است؛ اجرا می شود.

اداره کل فرهنگی سازمان بهزیستی (دبیرخانه برگزاری طرح)، اداره کل حراست، بسیج  و امور ایثارگران سازمان بهزیستی مجریان این طرح هستند و قرار بر این است که خاطرات ناب کارکنان بهزیستی از دوران دفاع مقدس شامل  کارمندان  شاغل و بازنشسته و همچنین افراد شاغل در مراکز مرتبط با سازمان در این طرح ثبت شود. همچنین فرزندان مراکز شبه خانواده هم می توانند خاطرات خود را ارسال کنند.

این خاطرات با دو روش گفتاری و نوشتاری جمع آوری می شود. که در روش نوشتاری،هر خاطره به میزان تقریبی ۸۰۰ کلمه و  شامل نکات درس­ آموز و شنیدنی مرتبط با دوران دفاع مقدس  است که در سامانه مربوطه بارگذاری می شود. همچنین در روش گفتاری  هر خاطره در قالب یک فایل صوتی به میزان حداکثر ۱۰ دقیقه  ضبط می شود که علاقه مندان به شرکت در این طرح می توانند خاطرات صوتی یا مکتوب خود را به یکی از دو روش زیر ارسال نمایند:

۱.مراجعه به وب سایت سازمان بهزیستی به آدرس Behzisti.ir و ورود به لینک مرتبط با برگزاری طرح  و ثبت خاطرات به صورت مکتوب یا صوتی

۲.ارسال خاطرات (مکتوب یا صوتی) از طریق پیام رسان روبیکا یا ایتا به شماره ۰۹۰۳۰۹۶۰۴۰۳

افرادی که خاطرات خود را از طریق پیام رسان های یاد شده ارسال می نمایند می بایست مشخصات کامل خود شامل: نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره همراه، نام استان، نام شهر، آدرس پستی، تاریخ تولد، نوع ایثارگری، نام و تاریخ عملیات مربوط به خاطره را ذکر کنند. همچنین آثار ارسالی به دبیرخانه برگزاری طرح (امور فرهنگی سازمان بهزیستی)؛ نباید پیشتر در کتب یا نشریات منتشر شده باشند. شرکت کنندگان در این طرح در صورت تمایل می توانند بیش از یک خاطره را به دبیرخانه برگزاری ارسال کنند.

اجرای طرح به صورت مستمر است و مرحله اول شامل ارسال لیست اولیه از استانها به ستاد و مرحله دوم شامل ارسال خاطرات از استانها به دبیرخانه کشوری طرح است.زمان مرحله نخست،ده روز کاری از ارسال نامه به استانها  و پایان مرحلۀ دوم، حدود یک ماه بعد از اتمام مرحله اول خواهد بود.

گفتنی است خاطرات دریافتی در قالب چند جلد کتاب با ذکر نام و تصویر افراد چاپ به چاپ می رسد. همچنین به ۱۰ استان پیشگام در اجرای طرح و ۲۰ خاطره برتر بر اساس نظر هیئت داوران جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

جهت ورود به صفحه ثبت خاطرات اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 67856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد