مناسب‌سازی نشان‌دار می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: برای اولین‌بار در کشور، اماکن مناسب‌سازی شده ویژه افراد دارای معلولیت در "نرم افزار مسیریاب نشان" مشخص می‌شوند.

مسعود فیروزی گفت: مناسب‌سازی معابر شهری مطالبه‌ای ثابت و پایدار است که همیشه در ردیف اول خواسته‌های معلولان مطرح می‌شود، رنجِ راه رفتن و حکایت مناسب‌سازی با آغاز حرکت از خانه و رفتن به اجتماع ارتباط مستقیم دارد و چه بسیار افراد توانخواهی که برای رهایی از وابستگی به دیگران، ماندن در خانه را بر می‌گزینند. ضرورت مناسب‌سازی فقط نیاز افراد دارای معلولیت نیست بلکه طیف وسیعی از افراد جامعه از قبیل سالمندان، جانبازان، زنانِ باردار، افرادی که به‌‍صورت موقت به دلایل مختلف از قبیل شکستگی اعضای بدن دچار محدودیت‌هایی شده‌اند و حتی مادران دارای فرزند خردسال که از کالسکه برای بیرون بردن فرزندشان استفاده می‌کنند و... همگی نیازمند رعایت اصول مناسب‌سازی در فضای عمومی هستند.

وی افزود: بخش عظیمی از جامعه را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند. افراد کم‌توان و ناتوان کسانی هستند که یک دوره طولانی از عمر خود را با یک محدودیت جدی مواجه بوده‌اند. غالبا این گروه به دلیل چالش‌هایی که در زندگی روزمره با آن روبه‌رو می‌شوند در مکان‌های عمومی حضور نمی‌یابند. عدم توجه به نیازهای این قشر موجب نقض حقوق شهروندی است زیرا این افراد همانند سایر اعضای جامعه حق حضور در اجتماع، بهره‌مندی از خدمات و... را دارند. بی‌توجهی به امر مناسب‌سازی موجب طرد این گروه از اجتماع، انزوا و سرخوررگی آنها می‌گردد و تبعات فردی و اجتماعی بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درحال حاضر لوگو ویژه‌ای توسط بهزیستی برای اماکنی که اصول مناسب‌سازی در آن رعایت شده، طراحی گردیده است. این لوگو دارای مدال طلایی و مدال نقره‌ای مناسب‌سازی است. اماکنی که تمامی موارد مناسب‌سازی را رعایت کرده باشند، مدال طلا و مکان‌هایی که برخی از اصول مناسب‌سازی را پیاده کرده باشند، مدال نقره‌ای مناسب‌سازی را از دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی دریافت می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: از طریق همکاری بهزیستی با مدیریت نرم افزار نشان مقرر گردیده که مکان‌های مناسب‌سازی شده در اپلیکیشن "نقشه و مسیریاب نشان" مشخص گردند. بعد از شناسایی اماکن مناسب‌سازی شده توسط بهزیستی، این مکان‌ها در نرم افزار مسیریابی نشان تعیین و مشخص می‌شوند. وضعیت مناسب‌سازی تمامی اماکن در سطح شهر از قبیل رستوران‌، پارک‌ها، اماکن تفریحی، بانک‌، بیمارستان، اماکن درمانی، ادارات دولتی، مراکز خدماتی و... بررسی و ارزیابی می‌گردد و درصورت دریافت مدال نقره یا مدال طلا مناسب‌سازی، بر روی نرم افزار نشان، نوع مدال مناسب‌سازی که دریافت نموده‌اند مشخص و درج می‌گردد. در این حالت افراد دارای معلولیت با یک جستجوی ساده در اپلیکیشن نشان می‌توانند مناسبت‌ترین مکان مورد نیاز خود را از قبل مشخص و به راحتی به آن مراجعه نمایند.

فیروزی با بیان اینکه این طرح در کل استان خراسان رضوی اجرا خواهد گردید، گفت: هدف اولیه این برنامه شناسایی مراکز و مناطقی است که اصول مناسب‌سازی را رعایت کرده‌اند. در وهله دوم تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت و سهولت شناسایی اماکن مناسب‌سازی شده است. یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح فرهنگسازی و ایجاد حساسیت نسبت به امر مناسب سازی برای عموم مردم و تشویق آنها به رعایت اصول مناسب‌سازی است تا از این طریق با نیازهای اقشار خاص جامعه و لزوم رعایت بسیاری از موارد در زندگی روزمره آشنا شوند. در بسیاری موارد گاها به‌صورت ناخواسته و صرفا از روی ناآگاهی موانع و مشکلاتی را برای تردد افراد با نیازهای ویژه در جامعه به وجود می‌آورند، مانند کسانی که در مسیر رمپ یا مسیر نابینایان و.. وسیله نقلیه خود را پارک می‌کنند، امیدواریم عموم مردم با مشاهده هر روز این علامت بر روی نرم افزار نشان، به رعایت این موارد ترغیب گردیده و توجه بیشتری نمایند.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی پیشگام در ارائه خدمات مطلوب توسط شرکت مسیریابی نشان خواهد بود، گفت: این طرح برای اولین‌بار در کشور از استان خراسان رضوی آغاز خواهد گردید. طبق این طرح بهزیستی موظف است به‌صورت مستمر به اماکنی که مدال مناسب‌سازی را دریافت نموده‌اند، مراجعه کند و تمامی موارد را بررسی نماید. درصورت تغییرِ وضعیتِ مناسب‌سازی آن مکان، نشان مناسب‌سازی از نرم افزار مسیریاب حذف می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: درحال حاضر برای شروع، انتظارات از مناسب‌سازی بسیار محدود و در سطوح اولیه است. درحال حاضر منظور از مناسب‌سازی داشتن رمپ مناسب و استاندارد، آسانسور یا بالابر، درب‌های اتومات، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده است. در طراحی هرکدام از این‌ موارد نیز طبق دستورالعمل مناسب‌سازی باید اقدام شود و تمامی نکات رعایت گردد. ممکن است در گذر زمان مواردی که در مناسب‌سازی مدنظرمان قرار می‌گیرد، افزایش یابد.

 

کد خبر 118717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد