تشریح اقدامات و برنامه های بهزیستی استان در روز جهانی مبارزه با کارکودک

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت: 12 ژوئن برابر با 23 خرداد ماه سالجاری روز جهانی مبارزه با کار کودکان است . روز جهانی کار از سال 2002، به منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان ، توسط سازمان جهانی کار به روز جهانی مبارزه با کار کودکان نام گذاری شد. این روز برای حمایت اجتماعی از کودکان برای پایان دادن به کار آنها نام دارد .

به گزارش روابط عمومی، معاون امور اجتماعی با حضور در برنامه تلویزیونی " ائویم قراریم" صدا و سیمای مرکز اردبیل با تشریح و تبیین برخی از اقدامات و برنامه های بهزیستی استان پیرامون مبارزه با کار کودک و خیابان گفت: طبق قوانین سازمان بین المللی کار، کودک کار به تمامی افراد زیر هجده سالی گفته می‌شود که در مشاغل یا کارهای زیان آور در بازار یا خانواده‌های خود مشغول هستند. کار کردن کودک، تنها زمانی قابل قبول است که برای رشد جسمی، روانی و سلامت کودک ضرر نداشته باشد. کودک کار ، به کودکی گفته می شود که که به دلیل کار از گذرندان دوران کودکی خود محروم است. کار از شکوفا شدن استعدادهای کودک جلوگیری کرده و برای رشد جسمی و روانی او مضر است. کار در مواردی به محروم کردن کودک از فرصت رفتن به مدرسه، مجبور کردن کودک به ترک مدرسه به طور موقت و الزام کودک به انجام کارهای سخت و طاقت فرسا در هنگام تحصیل منجر می‌شود. بنابراین یکی از مهمترین جامعه هدف بهزیستی کودکان کار و خیابانی می باشد. کودکانی  که به علت بد سرپرستی و بی سرپرستی در معرض انواع آسیب ها و مخاطرات اجتماعی قرار می گیرند  که با شناسایی بموقع  مورد حمایت  حوزه اجتماعی  قرار می گیرند.

  امیدوار ادامه داد: حوزه اجتماعی دارای دفتر کاملا" تخصصی می باشد که وظیفه مداخلات فوری در موارد مرتبط با  ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار وخیابانی بصورت خانواده محور را بر عهده دارد .  دفترامورآسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اردبیل بعنوان دفتر تخصصی در امر ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار وخیابانی وخانواده های آنان  فعالیت می نماید و یکی از مهمترین اهدافی که دنبال می گردد حذف یا کاهش کار یا حضور کودک در خیابان می باشد.

این مسئول اضافه کرد: بهزیستی استان در حال حاضر دارای یک مرکز حمایتی، آموزشی کودک وخانواده – یک مرکز نگهداری کودکان خیابانی  و 5 واحد ساماندهی کودکان کار و خیابانی روزانه در سطح استان می باشد که در3 ماهه اول سالجاری تعداد 285 نفر کودک کار و خیابانی در سطح استان زیر پوشش حمایتی خود  قرار داده و خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی- روانشناختی– مشاوره ای- پزشکی-روانپزشکی– حقوقی– آموزشی و تحصیلی بصورت  کاملا"رایگان ارایه نموده است.

او تصریح کرد: این دفتر علاوه بر شناسایی، جذب ، تشکیل پرونده حمایتی، پیگیری وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سلامت جسمانی، روانی و وضعیت تحصیلی کودکان و خانواده را بطور  جدی  در دستور کار خود قرار داده و با تقبل بخشی از هزینه های معیشتی و تامین نیازهای اساسی  کوکان و خانواده در کاهش و کنترل  آسیب های اجتماعی و توانمندسازی آنان نقش مهمی ایفا می کند.لذا بهزیستی استان ترتیبی اتخاذ نمود  تا به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک  مصادف با 12 ژوئن و 23 خرداد ماه سالجاری  برنامه هایی با محتوای فرهنگی، اجتماعی  و آموزشی در جهت اگاهی بخشی عمومی، حساس سازی مردم و مسئولین، ارتقاء روحیه، ایجاد نشاط، شادابی ،سلامتی و فراهم نمودن زمینه های مشارکت های اجتماعی کودکان کار و خیابانی  برگزار گردد .

شایان ذکر می باشد: اهم برنامه های اجرایی عبارتند از ؛ درج  شعار در سر برگ مکاتبات اداری ( 23 خرداد روز جهانی مبارزه با  کار کودک  _ دست در دست هم تا توقف کار کودک )، حضور مسئولان و کارشناسان حوزه کودکان کار و خیابانی بهزیستی در کار گروه علمی، عملیاتی کنترل و کاهش کودکان کار و خیابانی وزارت کشور  بصورت ویدئو کنفرانس در محل استانداری، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع کودکان کار در جهت آگاهی بخشی عمومی آسیب های حضور کودک در خیابان، برپائی غرفه و کافه فرهنگ با دکور مرتبط با کار کودک در محدوده  پرتردد ، استقرار کارشناسان در محل و توضیحات در مورد کودکان کار، نحوه برخورد با آنها، روش های صحیح حمایتی و عدم تایید حضور کودکان در خیابان با خرید و ترحم به آنها ، عکاسی همشهریان با تابلوها و نوشته های آماده شده با شعارهای  روز مبارزه با کار کودک و حمایت از کودکان کار، برگزاری همایش با هدف آگاهی بخشی عمومی، کاهش یا حذف کار کودک، پیشگیری از رشد و افزایش کودکان کار، آگاهی از نحوه حمایت درست و ساماندهی کودکان کار با حضور دستگاه های عضو آئین نامه ساماندهی، مدیران کل ادارات  و نهاد ها، مدیران مدارس، کلانتری ها، اساتید دانشگاه، روانشناسان، جامعه شناسان ،دانشجویان و خیرین، برگزاری اردوهای آموزشی، تفریحی و فرهنگی وانجام بازی های گروهی مفرح برای کودکان در معیت کارشناسان، برگزاری مسابقه نقاشی و دل نوشته بین کودکان  با موضوع مرتبط و اهدا ء جوایز به آثار برتر، تبلیغات محیطی و توزیع بروشور های مرتبط در بین آحاد مردم، استقرار خودروهای اورژانس اجتماعی در محل برگزاری برنامه ها و حضور کودکان و کارشناسان در اماکن عمومی با شعارهای مبارزه با کار کودک  با هدف اگاهی بخشی 

کد خبر 109821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد