تشریح برنامه‌های هفته مبارزه با موادمخدر بهزیستی استان اردبیل

پرویز پروین معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان، ضمن تشریح برنامه‌های این هفته در سال‌جاری، تأکید کرد که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و آحاد مردم به‌ ویژه جوانان تلاش و کمک کنند و با عزم همگانی، سهم خود را در امر مبارزه با موادمخدر و روان‌گردان‌ها به‌منظور کاهش بروز و شیوع اعتیاد ادا نمایند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، پرویز پروین گفت: برنامه‌های گرامیداشت هفته مبارزه با موادمخدر در جهت برانگیختن عزم سیاسی دولت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز موادمخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق موادمخدر است.

وی با اشاره به تاریخچه روز جهانی مبارزه با موادمخدر افزود: در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل موادمخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی درزمینهٔ مبارزه با قاچاق موادمخدر را به‌طورجدی، انجام دهند.

معاون امور توسعه پیشگیری استان بیان داشت: این سند در چهارفصل تنظیم شد و در آن حدود ۳۵ مورد از اقدامات عملی در زمینه‌ی مبارزه با موادمخدر، جلوگیری از قاچاق موادمخدر و کنترل اعتیاد در جوامع ذکر شد.

پروین تصریح کرد: این موارد شامل ارزیابی میزان مصرف، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق موادمخدر، پیشگیری از طریق آموزش و همکاری‌های حقوقی کشورها است. ازآنجاکه این سند در روز ۲۶ ژوئن برابر ۵ تیرماه با کسب اکثریت آرا کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تصویب شد، این روز را به نام روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری کردند.

وی گفت: هرسال به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر، شعار ویژه‌ای از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با موادمخدر و اعتیاد در سال پیش رو برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شود.

وی ادامه داد: در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در تمامی جوامع بین‌المللی مراسم‌ مختلفی با هدف مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد، درمان افراد گرفتارشده به بیماری اعتیاد و توانمندسازی و نگهداری افراد بهبودیافته برگزار می‌شود.

پروین با اشاره به‌ویژه برنامه‌های هفته مبارزه با موادمخدر در سال‌جاری گفت: بر اساس روز شمار اعلام‌شده برنامه های اصلی و فرعی متنوعی برای هفته سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر درنظر گرفته شده است بدین شرح که:

 چهارشنبه سی خرداد ماه مسئولان مبارزه با موادمخدر با حضور در گلزار شهدای علی آباد ضمن نثار فاتحه به مقام شامخ شهدای مواد مخدر با آرمان‌های حضرت امام تجدید بیعت می‌کنند.

در روز پنج‌شنبه سی و یکم خرداد ماه تمام مسئولین مراکز اقامتی نسبت به برگزاری نماز جماعت  با حضور روحانی محترم اعزامی از تبلیغات اسلامی در بین مقیمان در سراسر استان و اجرای برنامه دینی و معنوی اقدام نمودند.

در روز جمعه  اول تیرماه، میز خدمت و آموزش پیشگیری از اعتیاد در حاشیه نماز جمعه  تمام مصلی های استان  به‌طور هم‌زمان برپا می‌شود. همچنین از برنامه های مهم این روز ورزش همگانی و تقویت و نشاط خانوادگی (برگزاری مسابقات  در تمام کمپها و همچنین شرکتدر همایش بزرگ پیاده روی دور دریاچه شورابیل اردبیل با حضور افراد بهبود یافته و گروه های NA  می باشد.

 در روز شنبه دوم تیرماه آموزش کارگاههای مهارتهای زندگی و فرزند پروری برای خانواده های معتادین و بهبودیافتگان  اعتیاد در سالن اجتماعات تمام مراکز اقامتی و نصب پلاکارد در کلیه مراکز MMT استان مبنی بر مشاوره رایگان اعتیاد به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و نصب خط ملی اعتیاد۰۹۶۲۸ مشاوره در پیشگیری، در مان و کاهش آسیب می باشد.

در روز یکشنبه سوم تیرماه دعوت از گروه NA   برای  در اختیار  گذاشتن  تجارب خود با افراد در حال ترک اعتیاد درجلسه باز و در سالن اجتماعات مراکز (کمپ ها) انجام می شود. ضمن اینکه در نظر است تا دراین روز تجلیل از فعالان امر مبارزه با مواد مخدر است که هدف ستاد از ین امر اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر در سطح استان می باشد.

در روز دو ‌شنبه چهارم تیرماه،  برگزاری هم‌اندیشی با خیرین، کارآفرینان و هیت مدیره سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری دوره آموزشی ویژه زنان و دختران در معرض آسیب در سطح محلات و انجام مداخلات مشاوره ای با همکاری سایر واحد های بهزیستی تبلغ شماره ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد  از طریق زیر نویس تلویزیونی انجام خواهد شد.

در روز سه شنبه  به مناسبت عید سعید غدیر خم بازدید از مرکز اقامتی کمپها و پخش شیرینی و دلجویی از مقیمان مراکز توسط مدیر کل و معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان در مرکز استان و شهرستان تابع انجام خواهد شد.

از برنامه های فرعی این هفته برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم بهبودیافتگان با شعار همه با هم نه به اعتیاد)، شناسایی خانواده¬ها، زنان و کودکان در معرض خطر توسط انجمن¬های پیشگیری اولیه از اعتیاد و انجام مداخلات مشاوره ای و آموزش های لازم، همایش تجلیل از بهبودیافتگان در شهرستانها وسخنرانی ریاست بهزیستی شهرستان های استان  در هفته مبارزه با مواد مخدرقبل از نماز جمعه خواهد بود.

وی در ادامه تاکید نمود هدف از اجرای این برنامه ها در هفته سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اطلاع‌رسانی برای کنترل و کاهش آسیب اعتیاد بین مردم بوده  است.

پروین در پایان گفت: امروزه اعتیاد، از مهم‌ترین دغدغه و آسیب‌های اجتماعی در اکثر کشورها است و هرساله مبلغ زیادی در راستای کنترل اعتیاد و قاچاق موادمخدر هزینه می‌شود. در ایران ۲۴ دستگاه و سازمان مختلف برای مهار این بلای خانمان‌سوز تلاش می‌کنند، همچنین برای حفاظت از مرزهای کشور، اقدام به احداث هزاران کیلومتر جاده، چندین پاسگاه مرزی، برجک و دیده‌بانی و حفر چندین کیلومتر کانال شده است و انتظار این است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و آحاد مردم به‌ویژه جوانان تلاش و کمک کنند و با عزم همگانی، سهم خود را در امر مبارزه با موادمخدر و روان‌گردان‌ها به‌منظور کاهش بروز و شیوع اعتیاد ادا نمایند.

کد خبر 110480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد