تأکید وزیر کشور به دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی فضاهای شهری، ورزشی و تفریحی/ بزرگترین ظرفیت افراد دارای معلولیت؛ انگیزه و خواستن است

وزیر کشور گفت: باید مناسب سازی در حوزه شهرها اتفاق بیفتد تا افراد دارای معلولیت به راحتی در شهر تردد داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، احمد وحیدی وزیر کشور در این همایش گفت:این جلسه محل بروز احساسات و عواطف مهمی است که بسیار برای یک جامعه اهمیت دارد. زیرا جامعه بدون عاطفه و خالی از عشق، اصولا جامعه نیست و زمانی که محبت ها و هم بستگی ها و همدلی هاو ... شکل بگیرد، یک جامعه تشکیل می شود و در غیر این صورت مجموعه ای از افراد هستند که جداگانه در یک محیط جغرافیایی زندگی می کنند.

وی افزود: یکی از فرصت‌های مهم مربوط به کم توانان عزیز ما القای این احساس و عشق در جامعه برای هم بستگی های هر چه بیشتر است و البته در هر آسیب و تهدیدی، فرصتی نهفته است؛ یکی از فرصت های مهم این جامعه عزیز معلولین این است که، جامعه را با رشته های ارزشی محبت آمیز و عاطفه مند پیوند دهد.

وحیدی گفت: در این جلسه به توانمندی های انسان باور داریم و فرمایش امیر مؤمنان که فرمودند : (أتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر: آیا گمان کرده ای که تو یک جسم و ماده کوچکی هستی در حالی که در تو عالم بزرگی نهفته است) خطاب به همه انسانهاست و تفاوتی ندارد که در بخشی از وجودش در ظاهر، نقصی وجود داشته باشد یا نه و همه انسان ها مشمول این سخن هستند و بزرگی عالم نهفته در وجود ما را همه انسان ها می توانند به نمایش دربیاورند.

وی افزود: از یک جهت همه عزیزانی که در یک بعد ممکن است ضعفی داشته باشند، در ابعاد دیگر قوی هستند و ضعف جبران شده است و هرگز نباید باور خالی بودن انسان از این ظرفیت های بالقوه و بزرگ، وجود داشته باشد. و اول باید خودمان باور کنیم که این ظرفیت ها در درون همه نهفته شده است و این مسئله در ابعاد فردی و اجتماعی وجود دارد.  

وزیر کشور با اشاره به آیه شریف إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ، گفت:این آیه هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی صادق است و در حوزه فردی، عزیز کم توان ما برای رسیدن به قله های پیشرفت اول باید خودش را باور کند و خود را تغییر دهد و بزرگترین انگیزه و ظرفیت این افراد، خواست و اراده آنان برای تغییر است.  

وحیدی همچنین افزود:خانواده به عنوان جامعه کوچک و اجتماع به عنوان یک جامعه بزرگ، اهمیت دارد و پدران و مادران عزیز در خانواده نقش اول را در ایجاد باور اینکه فرزندان آنها می توانند؛ را دارند و قابل تقدیر هستند. بخش دوم جامعه هم جامعه عمومی و مدارس هستند که باید بتوانند نقش خود را در کنار فرد و خانواده ایفا کنند و به بازتوانی و بازشناسی  ظرفیت ها کمک کنند.  

وی افزود :در جامعه نیز همگان باید بدانند که  کم توانی این عزیزان هرگز نباید به عنوان موضوعی برای فاصله گرفتن این افراد از فعالیت های اجتماعی تصور شود و این افراد باید در متن فعالیت های جامعه حضور داشته باشند و این موضوع هم برای خودشان و هم برای دیگر افراد جامعه خوب و انگیزه بخش است و موتور رشد افراد جامعه می شود.  

وزیر کشور  به جبران بخشی از کمبودهای جسمی با پیشرفت های علمی اشاره کرد و گفت:بسیار مهم است که در این حوزه هم عمیقا و با کمک شرکت های دانش بنیان، فعالیت کنیم و این موضوع به رشد ظرفیت دانشی جامعه و رشد و توسعه فناوری کمک می کند و از فعالیت این شرکت ها حمایت می کنیم.  

آمادگی وزارت کشور برای انجام و پیگیری وظایف خود در حوزه افراد دارای معلولیت

وی همچنین به وظایف دستگاه های حکمرانی اشاره کرد و گفت:وظایف مهمی هم در حوزه شهرها  بر عهده ما هست و ابلاغ شده است. مناسب سازی باید در این حوزه ها اتفاق بیفتد تا تردد افراد راحت تر شود. همچنین پردیس هایی برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است و در برخی استان ها، کار آغاز شده است و امیدواریم در تمام کشور توسعه یابد. مشاورینی نیز در حوزه توانبخشی برای مسئولان در تمام سطوح استانی برای درک بهتر نیازمندی های این افراد معرفی و منصوب شده اند.

وی افزود:برخی از این وظایف نیز در حوزه توانمندسازی هست که موسسات خوبی در حال شکل گیری هستند و می توانند توسعه بیشتر و بهتری داشته باشند و این توانمند سازی می تواند به رشد علمی و اجتماعی و هم بهبود پزشکی  و زیستی کمک کند.

وحیدی در خصوص مسئولیت های جامعه برای حقوق افراد دارای معلولیت گفت:یک مسئولیت حکومتی داریم که بر عهده دولت است و دولت و رئیس جمهور کاملا مصمم، وزارتخانه ها، استانداری ها،   شهرداری ها و... کاملا این مسئولیت را دنبال می کنند و یک حوزه نیز مربوط به عموم جامعه است که فرهنگ سازی در جامعه باید همچنان دنبال شود و جامعه ما نیز جامعه ای فرهنگی، اخلاقی و عاطفی است و برای حل مشکلات افراد گاهی تمام جامعه به حرکت در می آید. همچنین حوزه های آموزشی، تکنولوژی  و... که باید تقویت و توسعه یابد و همه این مسائل از فرهنگ اصیل و عمیق ایرانی_اسلامی ماست.  

وی در پایان از توانجویان و پدران و مادران آنان، بخش های مختلف دولتی و به ویژه بخش غیر دولتی و همچنین از سازمان بهزیستی و رئیس این سازمان تشکر کرد و آمادگی خود را برای پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در سطح کشور، اعلام کرد.  

کد خبر 95794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد