۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

  گفت‌وگو با مصطـفی اقلیــما پدر مددکاری اجتماعی ایران

درباره وضعیت کودکان کار / دور افتاده از دنیای کودکی
 
گفت‌وگو با مصطـفی اقلیــما پدر مددکاری اجتماعی ایران

امروز روزی برای مبارزه با کارِ کودکان است، کودکان‌ِ کار یا کارِ کودکان محصول مشکلات اقتصادی، این روزها به یک تراژدی دنباله‌دار تبدیل شده که فقط مسئله کشور ما نیست، قصه پرغصه کودکانی است که ناگزیرند برای تأمین مخارج خود و یا خانواده کار کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه؛ پدر مددکاری اجتماعی ایران معتقد است ما در کشورمان کودکان خیابانی نداریم و همه کودکِ کار هستند، این کودکان یکی از والدین یا هر دو را از دست داده‌اند و یا به دلیل مشکلات خانوادگی و کمبود درآمد به سمت کار می‌آیند، به‌عبارتی برای کمک به خانواده مشغول به کار شده‌اند و چون معمولاً در خیابان به کسب درآمد مشغولند ما از آن‌ها به کودکان خیابانی تعبیر می‌کنیم.

نباید جلوی کار کردن این کودکان کار را گرفت
مصطفی اقلیما در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه براساس آمار رسمی ۶۰ درصد کودکان کار متعلق به اتباع بیگانه هستند، می‌گوید: یکی از عوارض وجود اتباع بیگانه غیرقانونی در کشور مسئله کودکان‌ کار است. بیشترین سهم اتباع بیگانه را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، این افراد مسائل‌ اجتماعی مانند کودکان‌ کار را به‌وجود آورده‌اند.
این عده، از اوایل انقلاب به کشور ما آمدند و ماندگار شدند و برخی از آن‌ها در ایران اقامت گرفتند و برخی دیگر نیز اقامت قانونی دریافت نکردند. درحال‌حاضر در استان تهران بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموز بدون شناسنامه داریم، این دانش‌آموزان بی‌هویت و نامشروع نیستند، اما والدین آن‌ها مجوز اقامت ‌قانونی را در ایران ندارند.
این پژوهشگر اجتماعی با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشتر کودکان کار به سبب مشکل در خانواده به خیابان کشیده می‌شوند، می‌افزاید: اغلب این افراد یا خانواده خود را از دست داده‌اند یا خانواده‌شان در زندان هستند و برخی نیز پدرانشان دچار اعتیاد هستند یا نتوانسته‌اند برای خود شغل پیدا کنند.

برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید  

کد خبر 82044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد