۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
روز جهــــانی منع کــار کودکـــان

براساس پیمان‌نامه حقوق کودک، دولت‌های عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد موظف هستند با هرگونه سوءاستفاده و بهره‌کشی اقتصادی از کودکان مقابله کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه؛ نام‌گذاری روز ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد هر سال با هدف افزایش آگاهی و فعالیت در زمینهٔ جلوگیری از کار کودکان، از سوی سازمان بین‌المللی کار (ILO) روز منع کار کودکان پیشنهاد شده‌ است. 
این پیشنهاد نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ و پس از تصویب کنوانسیون شماره ۱۳۸ ILO دربارهٔ حداقل سن برای استخدام و کنوانسیون شماره ۱۸۲ ILO دربارهٔ بدترین شکل‌های کار کودکان صورت گرفت.
برپایهٔ داده‌های ILO صدها میلیون دختر و پسر در جهان درگیر کارند و از آموزش و پرورش مناسب، بهداشت، تفریح، و آزادی‌های اولیه محرومند. بیش از نیمی از این بچه‌ها به بدترین اشکال کار کودکان‌ مشغولند؛ مانند کار در محیط‌های خطرناک، بردگی یا دیگر شکل‌های بیگاری، قاچاق مواد مخدر و تن‌فروشی و حتی ورود در درگیری‌های مسلحانه.
سازمان بین‌المللی کار (ILO) و بدنهٔ سازمان ملل متحد که به تنظیم و مدیریت دنیای کار می‌پردازد، در سال ۲۰۰۲ بر این شد تا روزی جهانی را برای مبارزه با کار کودکان نام‌گذاری کند تا توجه و تلاش همگان در این زمینه را برانگیزد. در این روز دولت‌ها و نهادهای محلی، جامعه مدنی و جهانی، کارگرها و کارفرمایان به گرد هم می‌آیند تا مشکل کودکان کار را مطرح کنند و راه‌حل‌هایی برای کمک به آن‌ها پیشنهاد کنند.


برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید 

کد خبر 81590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد