خدمت به ناشنوایان، قسمت است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در جشن ویژه افراد ناشنوا که در محل تالار شهر برگزار گردید، گفت : از ابتدا تقدیرِ من، با کار در بهزیستی و در ارتباط با ناشنوایان گِره خورده است.

مسعود فیروزی افزود: سال ۱۳۶۵ در کنکور شرکت کردم. آن روزها از قراردادن نتایج در سایت سازمان سنجش خبری نبود و نتایج کنکور در روزنامه‌ها اعلام می‌شد و صف‌های طولانی مقابل باجه روزنامه شکل می‌گرفت. یکی از دوستانم پیشنهاد داد که برای دیدن نتایج کنکور به محل روزنامه اطلاعات برویم. زمانی که به روزنامه اطلاعات رسیدیم، تابلوی دفتر کانون ناشنوایان در کنار روزنامه توجهم را جلب کرد. به داخل کانون رفتم و آقای حسین تقی‌زاده از قدیمی‌های کانون ناشنوایان را برای اولین‌بار دیدم. اولین برخورد جدی و رسمی من با ناشنوایان در آنجا شکل گرفت. زمان انتخاب رشته براساس علاقه‌ام رشته ژنتیک را انتخاب کردم و می‌دانستم که در این رشته پذیرفته خواهم شد. زمان اعلام نتایج که فرارسید اعلام کردند که دانشگاه شهید چمران اهواز نتوانسته است شرایط و تجهیزات لازم برای رشته ژنتیک را مهیا کند و آنهایی که مثل من رشته ژنتیک در این دانشگاه پذیرفته شده بودند، انتخاب‌شان لغو گردید و گزینه بعدی در انتخاب رشته‌شان برای آنها لحاظ شد . رشته بعدی که انتخاب کرده بودم، رشته شنوایی شناسی بود و بدین صورت تقدیر ما را به سمت این رشته و ارتباط با ناشنوایان عزیز سوق داد. درسم را که تمام کردم برای گذراندن طرح به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردم. آنجا عنوان کردند که درحال حاضر برای مشهد به رشته من نیازی ندارند اما سازمان بهزیستی به شنوایی شناس احتیاج دارد. به عنوان نیروی طرح به بهزیستی درخواست دادم و مستقیم من را فرستادند پالیزکاران...

وی ادامه داد: در پالیزکاران برای باردوم تقدیر من با ناشنوایان عزیز گره خورد. آن زمان پالیزکاران مرکز شبانه‌روزی بود که به ناشنوایان خدمات ارائه می‌داد. در پالیزکاران 3 سال به عنوان کارشناس، 3سال معاون و 4 سال به عنوان مدیر خدمت کردم و این سالها را در ارتباط با ناشنوایان گرامی سپری کردم. خیلی خوشحالم که این توفیق و افتخار نصیب و روزی من شده که با ناشنوایان رفیق و همراه شوم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع تلفیق اجتماعی یکی از مسائل بسیار مهمی است که امروزه به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می‌شود، گفت: امروز دوران تلفیق اجتماعی یعنی پذیرش افراد دارای معلولیت در جامعه به عنوان افراد موثر و دارای حقوق انسانی، شهروندی، بین‌المللی و ملی در تمام جوانب زندگی است تا زمینه‌ای برای حضور مستمر و موثر آن‌ها در جامعه ایجاد شود.  تلفیق اجتماعی جدیدترین نگاه و رویکرد نسبت به افراد دارای معلولیت است. شما فرض کنید یک گروه ارکستر بخواهد یک سمفونی و موسیقی را اجرا کند. علیرغم وجود سازهای مختلف اما از این اجرا فقط یک صدای واحد، ترکیب‌ شده و یکنواخت به گوش می‌رسد. کافیست یک نفر ساز مخالف بزند و با بقیه اعضای گروه همراه نباشد، آن موقع این صدا بسیار آزاردهنده خواهد بود.

وی افزود: در جامعه‌ای که تلفیق اجتماعی اتفاق افتاده، افراد جامعه علیرغم تمامی تفاوت‌ها و تمایزات یک ترکیب واحد و منسجم را تشکیل داده‌اند و قرار است جامعه را به سمت تعالی رهنمون شوند. تلفیق اجتماعی مدرن ترین رویکردی است که در طی تطور تاریخی نسبت به افراد دارای معلولیت شکل گرفته است. برای دستیابی به تلفیق اجتماعی الزاماتی وجود دارد و افراد دارای معلولیت به مثابه دیگر شهروندان حقوق یکسان شهروندی برخوردارند.

فیروزی خاطرنشان کرد: اینجا باید یادی کنیم از شهید رئیسی که اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت را طراحی کرد و بدین طریق گامی موثر در راستای تلفیق اجتماعی برداشت. ۱۲هزار نفر در سراسر کشور در این آزمون شرکت کردند و درنهایت ۴۲۰۰نفر در دستگاه‌های اجرایی پذیرفته خواهند شد. امیدواریم در این راستا دستگاه‌های اجرایی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند و دستورالعمل و آیین نامه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم نکنند که براساس آن افراد دارای معلولیت را از این حق محروم سازیم. مطابق قانون مرجع تشخیص توانایی افراد دارای معلولیت در انجام یک شغل با بهزیستی است. کارشناس بهزیستی تشخیص می‌دهد که فرد توانایی انجام شغلی که می‌خواهد به او محول شود را دارد یا خیر.

 

کد خبر 118139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد