بیش از ۷ هزار سالمند زنجانی تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ۷ هزار و۳۰۲سالمند تحت پوشش بهزیستی، علاوه بر دریافت مستمری ، از کمک هزینه درمان ، ودیعه مسکن ، بهبود تغذیه ، وسایل کمک توانبخشی ، لوازم ضروری زندگی ، بسته های حمایتی ، برگزاری کلاسهای آموزشی شیوه زندگی سالم و مراقبت های ویژه دوران سالمندی و ... بهره مند هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو در جلسه ی شورای ساماندهی سالمندان که با حضور اعضاء این شورا و به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان برگزار شد، اظهار کرد: استان زنجان براساس اعلام مرکز آمار در سال ۱۳۹۷ جزء ۱۰ استان اول دارای جمعیت سالمند در کشور است  که با احصاء نیازها و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به ساماندهی سالمندان می توان گامهای خوبی در جهت بهبود وضعیت و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و توانمند سازی سالمندان برداشت.
وی افزود: یکی از برنامه های مهم اجرا شده در سال گذشته برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی(سلامت سالمندی) برای ۳ هزار نفر سالمند بود که با هدف  ارتقاء سطح سلامت سالمندان و ترویج زندگی سالم، کاهش میزان مرگ ومیر ناشی از عوارض سالمندی، کاهش معلولیت ها در سالمندان به منظور بهره مندی آنان از کیفیت زندگی بهتر از جنبه های مختلف در دوران سالخوردگی برگزار گردید و در سال جاری نیز اجرا خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: برنامه پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی به صورت آموزش حضوری  با محتوای آموزشی معین، توسط ۳۵ تسهیل گر و کارشناسان ۷ شهرستان توسط مراکز مثبت زندگی به گروههای هدف اصلی شامل میانسالان و سالمندان آموزش داده می شوند تا موجب  افزایش آگاهی وتغییر نگرش و رفتار افراد سالمند شوند.  
خدابنده لو اجرای طرح های توانمندسازی سالمندان  با هدف آموزش فعالیت های روز مره زندگی ، تامین فن آوری کمکی اعم از وسایل کمک توانبخشی در زندگی روز مره بر حسب میزان عملکرد سالانه ، ارائه آموزش های لازم در خصوص استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک توانبخشی ، آموزش تحرک ، جابجائی و مناسب سازی محیط زندگی در شهرستانهای زنجان ،خدابنده ،خرمدره  وابهر و اجرای برنامه مراقبین رسمی و مراقبین غیر رسمی سالمند که مراقبان آموزش دیده به خانه‌های سالمندان معلول مراجعه کرده و خدمات لازم را انجام می‌دهند، را از دیگر برنامه های بهزیستی برای سالمندان خواند.
مدیرکل بهزیستی خاطرنشان کرد: ۳ مرکز شبانه روزی سالمندان زنان ومردان : ( یک مرکزسالمندان مردان ویک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان درهیدج )، ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان در زنجان در زمینه خدمات به سالمندان،فعالیت می کنند.
وی ادامه داد:  یکNGO مردم نهاد ( بنیاد فرزانگان پیشکسوت خدابنده)در شهرستان خدابنده با هدف ایجاد روحیه ی شاد و پرنشاط در سالمندان فعالیت می کنند تا امکان حضور سالمندان سالم و فعال در این سازمانهای مردم نهاد و استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها در مشارکت اجتماعی و اوقات فراغت سالمندان فراهم گردد.

کد خبر 111601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد