طرح پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۵۴ هزار کودک قزوینی آغاز شد

معاون امور پیشگیری بهزیستی قزوین گفت: طرح معاینه بینایی برای جلوگیری از تنبلی چشم ۵۴ هزار و ۷۴۰ کودک بین سه تا ۶ سال، شامل متولدین نیمه دوم سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در این استان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی ، اظهار کرد: براساس نظر کمیته فنی، تعرفه سنجش بینایی با چارت E تا سقف ۱۷۰ هزار ریال و تعرفه سنجش بینایی با دستگاه بینایی سنجی نیز تا سقف ۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی افزود: با تشکیل کمیته فنی، مقرر شد در مناطق روستایی که مردم کم بضاعت یا بی بضاعت هستند و توانایی پرداخت تعرفه سنجش کودکان خود را ندارند، این تعرفه به صورت رایگان یا نیم بها و یا هر مبلغی که خانواده ها در توان دارند، پرداخت شود.

غلامرضایی به برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی (تنبلی چشم) و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ ساله اشاره کرد و در رابطه با هدف از اجرای آن، تاکید کرد: این کار با هدف کاهش و جلوگیری از بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی، یعنی زیر پنج سالگی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این برنامه در سه سطح اجرا می شود، یادآور شد: در سطح نخست کودکان توسط مربی و از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه های غربالگری و یا به صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینایی قرار می گیرند.

غلامرضایی ادامه داد: در صورت عدم همکاری، مشکوک بودن یا ابتلا کودک به این بیماری، معاینه به سطح دوم یعنی اپتومتریست ارجاع داده می شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک، پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی تر به سطح سوم یعنی پزشک معرفی می شود.

وی تاکید کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم، سنجش بینایی می شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.

غلامرضایی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال و ضرورت معاینات دوره‌ای کودکان طی این سه سال، خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری در سنین یاد شده بسیار راحت بوده و در عین حال درمان آسان‌تری هم خواهد داشت. تنبلی چشم، بیماری پنهانی است که به طور کامل خاموش بوده و در ظاهر قابل شناسایی نیست، یک یا هر دو چشم کودک کم کار شده و این کم کاری به تدریج در وسعت دید فرد تاثیرگذار خواهد بود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: سه تا ۶ سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتی که بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان پذیر بوده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود، عدم انجام اقدامات درمانی بهنگام باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی نابینایی می‌شود .

غلامرضایی از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و به دنبال آن انجام اقدامات درمانی خبر داد و افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم براساس ابلاغ دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور برای سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله و همه ساله به‌ صورت یک طرح ملی در دستور کار این معاونت قرار می‌گیرد.

گفتنی است، تنبلی چشم از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا ۲ درصد از کودکان به آن مبتلا می‌شوند، بیماری که اگر در سنین پایین‌تر تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر به چشم و حتی کم بینایی و یا حتی نابینایی در بزرگسالی شود

کد خبر 109964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد