۵۹درصد کودکان کار در قزوین اتباع هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: هم‌اکنون ۴۱ درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین را کودکان ایرانی و ۵۹ درصد آنان را اتباع تشکیل می‌دهند که از این میان ۱۲ درصد دختر و ۸۸ درصد آنان هم پسر هستند.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: این اداره کل اقدامات متنوعی را برای ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان در دستور کار دارد که از جمله آن پذیرش و تشکیل پرونده، انجام معاینات پزشکی قانونی، آزمایشات ایدز و هپاتیت، معاینه پدیکلوز، تزریق واکسن هپاتیت در صورت نیاز، خدمات مددکاری شامل حمایت‌یابی و بازدید از منزل و مشاوره کودک و خانواده است.
وی افزود: ایجاد اشتغال برای سرپرستان خانواده، پیگیری امور تحصیلی کودک، انتقال کودک به استان محل زندگی، ارائه گزارش مددکاری به دستگاه قضائی، حمایت‌های مالی جهت امور تحصیلی-آموزشی، اشتغال و معیشت به خانواده‌های خدمت‌گیرندگان و علاوه‌بر موارد یاد شده در مرکز، روزانه اقدامات آموزشی کودک و خانواده، برگزاری مراسم‌های مذهبی، ملی و ارتباط با خیرین برای کمک به این قشر انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص روند شناسایی و پذیرش کودک کار در مرکز کودکان کار و خیابان عنوان کرد: این کودکان به طرق مختلفی شناسایی می‌شوند که از جمله آن به صورت خودمعرف و مراجعه به مرکز، شناسایی و ارجاع توسط تیم سیار اورژانس اجتماعی، شناسایی و ارجاع توسط مراجع قضائی و نیروی انتظامی، گشت‌زنی در سطح شهر توسط مددکاران اداره بهزیستی و ارجاع از سایر نهادهای دولتی و غیردولتی از قبیل امور متکدیان شهرداری، آموزش و پرورش و مرکز بهداشت است.
بیشترین کودکان کار پذیرش شده در مراکز بهزیستی از قزوین هستند
وی در ادامه با اشاره به بیشترین آمار مراجعه و پذیرش کودکان کار و خیابان به تفکیک شهرستان‌های تابعه استان قزوین گفت: بیشترین پذیرش‌ها به ترتیب از شهرستان قزوین، تاکستان، البرز، بوئین زهرا و آبیک بوده که بیشتر شامل کودکان اتباع و ساکن شهر قزوین با محدوده سنی ۶ الی۱۲ سال هستند.
دهباشی‌پور در مورد خدمات ارائه شده به کودکان کار دارای اعتیاد گفت: گاهی مشاهده می‌شود که برخی از این کودکان آلوده به مواد مخدر شده‌اند که به بیمارستان ارجاع و پیگیری‌های مستمر مددکاری و روانشناس در مورد این افراد انجام می‌شود.
وی با اشاره به علل عمده حضور کودکان در خیابان اذعان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به فقراقتصادی، مهاجرت، حاشیه نشینی، طلاق، بزهکاری والدین، زندانی والدین، عدم سرپرستی موثر و بزهکاری اشاره کرد.

فقراقتصادی و بزهکاری والدین از علل عمده حضور کودکان در خیابان است
این مسئول در خصوص نحوه مواجهه مردم با کودکان کار و خیابان عنوان کرد: با توجه به حساسیت مسئله ضروری است که مردم هنگام روبه‌رو شدن با کودکان کار و خیابان فوراً مسئله را به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع داده تا اقدامات لازم جهت حمایت از این کودکان انجام شود.
وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه کمک مستقیم به کودک کار می‌تواند موجب شود که کودکان و خانواده‌های آنان این مسئله را به عنوان فرصت شغلی تلقی کرده و افراد بیشتری در این عرصه مشغول به فعالیت شوند لذا ضروری است مردم جهت حمایت از کودکان کار و خیابان، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به مراکز مرتبط و ذی‌صلاح ارجاع داده تا به بهترین شکل بین جامعه هدف توزیع شود.
دهباشی‌پور با اشاره به آمار کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین بیان کرد: هم‌اکنون ۴۱ درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین را کودکان ایرانی و ۵۹ درصد آنان را کودکان اتباع تشکیل می‌دهند که از این میان ۱۲ درصد دختر و ۸۸ درصد آنان هم پسر هستند.
وی در پایان گفت: کمبود اعتبارات دولتی، افزایش تورم و هزینه‌های زندگی، عدم انگیزه کافی در کودکان و خانواده آنان جهت آموزش‌های حرفه‌ای، عدم فرهنگ‌سازی در مورد نحوه برخورد با کودکان و حضور مداوم کودکان اتباع فاقد کارت اقامت از چالش‌های موجود در زمینه کودکان کار و خیابان است.
کد خبر 109858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد