اجرای غربالگری رایگان آلزایمر برای ۳۰ هزار سالمند قزوینی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان-دمانس در قزوین گفت: جمعیت تحت پوشش این طرح افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله هستند که تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در سطح استان قزوین مورد ارزیابی قرار گرفتند.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم اظهار کرد: دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیت‌ها فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اجرای برنامه غربال‌گری شنوایی نوزادان و شیرخواران در استان گفت: برنامه غربال‌گری شنوایی به منظور شناسایی و پیش‌گیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم‌اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد؛ انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش شده و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند تا پس از انجام آزمایشات تشخیصی، تحت درمان قرار بگیرند.

غربالگری شنوایی بیش از ۳۶ هزار نوزاد قزوینی
وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم یعنی از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳، ۳۶ هزار و ۳۵۲ نوزاد در سطح استان قزوین مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد یک هزار و ۴۱۷ نفر به مرحله مداخله و درمان ارجاع شدند.
دهباشی‌پور درخصوص اجرای برنامه غربالگری شنوایی کودکان  سه تا پنج سال گفت: در قالب اجرای این طرح ۳۹ هزار و ۳۱۷ کودک تحت پوشش برنامه غربال‌گری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۶۲ نفر جهت دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی مربوطه ارجاع شدند.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های بهزیستی اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم است که در دولت سیزدهم ۱۳۶ هزار و ۶۱۱ کودک قزوینی تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶  سال قرار گرفتند و از این تعداد ۶ هزار نفر مشکوک شناسایی شده و به متخصصان ارجاع شدند.
اجرای رایگان طرح شناسایی اختلالات شناختی در سالمندان 
این مسئول با اشاره به اجرای طرح شناسایی اختلالات شناختی–دمانس در افراد ۶۰ تا ۷۵ سال استان گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان طی سال‌های آتی و شیوع دمانس در سالمندی و رشد تصاعدی هزینه‌های سلامت در جمعیت سالمندان و اهمیت تشخیص به موقع و سریع آن، معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته تا این طرح را در دو استان یزد و قزوین به صورت پایلوت اجرا کند.
وی خاطرنشان کرد: تشخیص به موقع و سریع این بیماری منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و استرس افراد مراقبت کننده را کاهش دهد.
دهباشی‌پور بیان کرد: طرح شناسایی اختلالات شناختی –دمانس در افراد ۶۰ تا ۷۵ سال با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطرساز، علایم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام، تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح باید افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاه‌سازی مطلع شده‌اند به مراکز اجرای طرح مراجعه می‌کنند تا در جهت تعیین میزان ریسک آلزایمر بررسی و در صورت وجود خطر به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده شوند.
وی عنوان کرد: این طرح که به صورت کاملاً رایگان اجرا می‌شود از ابتدای بهمن ماه سال پیش شروع شده و در سال جاری نیز ادامه دارد و در این راستا پایگاه‌های غربال در تمام استان فعال بوده و در مناطق روستایی به صورت سیار انجام می‌شود.
دهباشی‌پور در پایان بیان کرد: جمعیت تحت پوشش این طرح افراد ۶۰ تا ۷۵ سال هستند که بر اساس آمار اخذ شده ۸۰ هزار نفر در استان قزوین در این گروه سنی قرار دادند که تا کنون بیش از ۳۰ هزار نفر از افراد مشمول اجرای طرح شناسایی اختلالات شناختی –دمانس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
کد خبر 110600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد