در رسانه | پرداخت مستمری به بیش از ۲۰ هزار توانخواه قزوینی

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین از پرداخت مستمری ماهانه به ۲۰ هزار و ۹۴۵ توانخواه واجدالشرایط و یک هزار و ۴۸۶ متقاضی حق پرستاری خانواده محور توسط این اداره کل در استان خبر داد

علی دهباشی، روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی، اظهار کرد: براساس اهداف استراتژیک سازمان بهزیستی و به منظور توسعه خدمات، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی، اقدامات قابل توجه و برجسته ای جهت ایجاد و توسعه مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن انجام شده است.

به گفته وی، مراکز یاد شده ارایه دهنده خدمات به صورت روزانه، شبانه‌روزی و همچنین خدمات توانبخشی در منزل و جامعه به گروه های هدف هستند.

این مسوول تاکید کرد: نیازهای مراقبتی، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن از طریق ایجاد توسعه و ارتقا خدمات در مراکز شبانه‌ روزی درمان و توانبخشی، مراکز ارایه خدمات مراقبت در منزل و خانه‌های نیمه‌ راهی بیماران روانی مزمن تامین می‌شود.

وی با اشاره به مراکز شبانه روزی درمان و توانبخشی بهزیستی قزوین، خاطرنشان کرد: این عنوان به مراکزی اطلاق می‌شود که در آن بیماران روانی مزمن فاقد سرپناه‌، بیماران فاقد قدرت انطباق لازم با سایر اعضای خانواده و نیز افرادی که مهارت‌های لازم برای اداره مستقل امور زندگی خود را دارا نیستند، اسکان داده می‌ شوند و تحت مراقبت و آموزش و مهارت‌های لازم قرار می‌گیرند.

دهباشی تصریح کرد: البته مراکز ارایه خدمات مراقبت در منزل هم مراکزی هستند که در آن خدمات پیگیری، درمان و توانبخشی به بیماران روانی مزمن به صورت سیار در محل زندگی یا کار آن‌ها ارایه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین با اشار به اینکه مراکز یاد شده موظفند براساس خدمات از پیش تعیین شده توسط گروه تخصصی شامل پزشک عمومی دوره دیده، روانپزشک، روانشناس بالینی، روان پرستار، مددکار و کاردرمانگر به متقاضیان دارای شرایط خدمات ارایه دهند، یادآور شد: هدف از تاسیس مراکز غیردولتی توانبخشی، گسترش و ارتقاء سطح کیفی ارایه خدمات آموزشی، توانبخشی، مراقبتی به گروه های هدف در جهت توانمندسازی این افراد و کاهش تصدی‌گری دولت است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و به منظور توانمندسازی گروه‌های هدف و جبران محدودیت‌های فراروی آنان و همچنین کمک به بهبود کیفیت زندگی آنان، پرداخت مستمری و افزایش آن متناسب با نیازها و خدمات روز جامعه، در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

این مسوول اضافه کرد: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر ارایه خدمات کمی و کیفی مستمر به معلولان و تشویق افراد حقیقی و حقوقی در بخش غیردولتی جهت مشارکت در امور معلولان و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب در خصوص دستیابی آسان‌تر به خدمات و کاهش تصدی دولت، سازمان بهزیستی اقدام به صدور پروانه فعالیت برای تاسیس موسسات مردم نهاد هم کرده است.

دهباشی، تعداد مراکز تحت نظارت این سازمان را ۳۷ مرکز اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۹ مرکز مخصوص نگهداری و توانبخشی معلولان ذهنی که شامل مراکز نگهداری زیر ۱۴ سال مختلط و بالای ۱۴ سال، ۲ مرکز مخصوص نگهداری و توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، ۶ مرکز مخصوص نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن، ۸ مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان، پنج مرکز ویزیت در منزل، پنج مرکز خانه‌های کوچک معلولان ذهنی، روانی و سالمندان و همچنین ۲ مرکز به مراقبین در منزل اختصاص دارد.

۱۲ آذر، روز جهانی معلولان نام گرفته است.

کد خبر 95921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد