گفت و گوی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با برنامه رادیو ساعاتی

به مناسب روز دختر و ولادت حضرت معصومه(س)، خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل در مصاحبه رادیویی، در خصوص فعالیت های بهزیستی در مورد ارائه خدمات به دختران تحت پوشش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به ایراد سخن پرداخت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت: نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان و دختران تشکیل می دهند و زمینه مناسب برای حضور آنها در جامعه ایجاد شود. البته این حضور بستگی به دیدگاه خود دختران و خانواده آنها نیز بستگی دارد و در قدم اول باید خود آنها برای حضور در جامعه پیش قدم بشوند چرا که همچنان این باور که دختران باید در منزل بمانند و در جامعه حضور پیدا نکنند وجود دارد و اگر دختری در چنین خانواده ای رشد کند آینده او نیز دچار مشکل می شود.

این مقام مسئول افزود: دیدگاه دختران، خانواده آنها و جامعه همانند سه ضلع تکمیل کننده در کنار یکدیگر هستند و بهزیستی به عنوان بخشی از جامعه باید زمینه این حضور را فراهم کند. با توجه به اینکه جامعه هدف بهزیستی غالبا افراد خاص هستند، برای اینکه این افراد با افراد دیگر جامعه، همپا و هم سطح بشوند، طیف های مختلف را پذیرش می کنیم.

وی با اشاره به برنامه برگزار شده بهزیستی به مناسبت روز دختر در سالن فدک اردبیل افزود: در برنامه دیروز شاهد صحنه های خوبی چون حضور افراد دارای معلولیت یا دختران بی سرپرست و بد سرپرست در کنار بقیه دختران بودیم و حضور پررنگ آنها در این برنامه کاملا حس گردید. بهزیستی هم سعی دارد تا با حمایت از فرزندانی که به دلایل مشکلات مختلفی که در خانواده آنها وجود دارد و باعث ایجاد مانع در راه پیشرفت آنها شده است، با حمایت های ویژه شاهد حضور همسان و برابر آنها با دیگر افراد جامعه باشد.

امیدوار با اشاره به فعالیت های بهزیستی در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی ادامه داد: در بحث آسیب های اجتماعی بهزیستی خدمات گسترده ای را از جمله کلاس های آموزش خانواده برای عموم افراد جامعه ارائه می نماید و در کنار این خدمات، خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲ بامداد به صورت رایگان به ارائه مشاوره در زمینه های مختلف می پردازد و اورژانس اجتماعی(۱۲۳) به صورت شبانه روزی به مواردی چون خشونت و نزاع های خانوادگی، فرار از منزل، کودکان کار و خیابانی، افکار منفی نظیر خودکشی و ... رسیدگی کرده و در اسرع وقت در محل آسیب حضور بهم رسانده و مداخله لازم را انجام می دهد.

وی با اشاره به تماس های گرفته شده با اورژانس اجتماعی در سال گذشته، اظهار داشت: تماس های گرفته شده عمدتا در زمینه اختلافات خانوادگی بوده و تلاش ما در این مورد این است که به تناسب نیاز، خدمات مختلف به این خانواده ها ارائه شود. گاهی با اتفاقاتی چون مشکلات حاد خانوادگی و آسیب هایی مواجه هستیم که مجبور به نگهداری افراد در معرض آسیب در مراکز های نگهداری می باشیم اما با این حال تمام سعی ما بر این است که با حل مشکل موجود، بازگشت به خانواده اتفاق بیفتد.

امیدوار راجع به سهم بهزیستی در جوانی جمعیت، این چنین گفت: بهزیستی نیز مانند تمامی نهاد ها و ادارت درگیر در این موضوع، فعالیت هایی را در این زمینه انجام داده است. ازجمله فعالیت های بهزیستی می توان به افزایش ظرفیت و پذیرش شیرخوارگاه ها، ارائه مشاوره های ژنتیک برای عموم مردم جامعه، انجام غربالگری و آزمایشات تخصصی برای خانواده هایی که قبلا صاحب فرزند دارای معلولیت بوده اند و میخواهند مجددا اقدام به فرزند آوری کنند و ... اشاره کرد. همچنین رویکرد اتخاذی دیگر بهزیستی برای عملی شدن این طرح، ارائه خدمات ویژه به خانواده های دارای فرزند چندقلو می باشد.

وی در ادامه به تشریح این عملکرد پرداخت: در بهزیستی خانواده های دارای فرزند دو قلو تا دهک ۷ و خانواده های صاحب فرزند۳ قلو و بیشتر، بدون توجه به دهک مربوطه، تحت پوشش قرار می گیرند و خدماتی مانند پرداخت مستمری، اهدای وام ۴ درصد به سرپرستانی که فاقد شغل هستند، مساعدت مالی، تهیه مسکن، پروانه ساخت و انشعابات گاز و برق رایگان و ... ارائه می شود.

امیدوار ادامه داد: این خدمات تا ۶ سالگی فرزندان ادامه دارد و اگر خانواده ای تا کنون تحت پوشش قرار نگرفته باشد می تواند تا قبل از ۶ سالگی فرزندان به اداره بهزیستی مراجعه کرده و خدمات مربوطه را دریافت نماید.

کد خبر 80189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد