خانواده‌ها بیشترین تاثیر را در جرایم خشونت بار نوجوانان دارند

کارشناس خدمات روانشناختی بهزیستی استان تهران گفت: پدیده خشونت وروند افزایشی آن در میان نوجوانان یکی از مسائلی است که امروزه سبب نگرانی درجامعه شده وعوامل مختلف فردی خانوادگی اجتماعی براین پدیده مؤثر است وخانواده‌ها بیشترین تاثیر را در جرایم خشونت‌بار نوجوانان دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، سهیلا ناصری،  در مورد جرایم خشونت بار نوجوانان زنگ خطر برای جامعه گفت: روش های تربیتی خانواده ها تاثیر بسیار زیادی در گرایش نوجوانان و جوانان به خشونت دارد.

وی افزود: اگر خانواده از روش تربیتی مستبدانه که در خانواده های سنتی اغلب از این روش بهره گرفته می شود برای فرزند خود استفاده کنند به دلیل اینکه در این روش حرف اول را پدر می زند و صمیمیتی وجود ندارد و کنترل بر فرزند شدید است، فرزندان دچار خلاء و آسیب احساسی می شوند و در صورت بروز مشکل در بیرون خانه آن را با خانواده مطرح نمی کند و این سرکوب شدن احساسات موجب بروز خشونت در نوجوانان و جوانان می شود.

ناصری ادامه داد: در خانواده هایی که از روش مقتدر گرا برای تربیت استفاده می کنند اغلب به دلیل مشارکت اجتماعی و مشارکت فرزند در تصمیمات عزت نفس فرزندان بیشتر می شود و به دلیل صمیمیت و کنترل متعادل والدین و پرهیز از افراط و تفریط ها، کودکان کمتر دچار رفتارهای پرخاشگرانه می شوند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده و آمارهای رسمی جرایم خشونت بار جوانان اعم از پرخاشگری، نزاع و درگیری، چاقو و قمه کشی بیشتر توسط نوجوانان و جوانانی اتفاق افتاده که از نهاد خانواده کنترل قوی ندارند و نگرش منفی نسبت به جامعه و افراد دارند.

استاد دانشگاه و مدرس جامعه شناسی با اشاره به اینکه امروزه خشونت در تعریف جامعه شناسی انحرافات، تهدید و زور علیه دیگران است و تهدید باعث می شود که احساس نا امنی در جامعه بوجود بیاید بیان داشت: خشونت در بیشتر نقاط جهان یک واقعیت اجتماعی است که کشورها با آن روبرو هستند و در کشورهایی مانند فنلاند، سوئد، سنگاپور سیر نزولی دارد و در کشورهایی مانند آمریکا و ایران سیر صعودی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها سن نوجوانی بین ۱۶ تا ۲۹ سال است گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده پدیده پرخاشگری و خشونت نوجوانان بیشتر به صورت قتل، خودکشی، نزاع، فرار از خانه خود را نشان می دهد.

ناصری با بیان اینکه در کشور در بسیاری از ساختارهای فرهنگی و اجتماعی دچار مشکل هستیم و یک برنامه ریزی و سیاست گذاری منسجم، صحیح و کارآمد برای نهاد خانواده و مدارس که بیشترین دوران کودک، نوجوان و جوان در آن سپری می شود وجود ندارد بر ضرورت سیاست‌گذاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر و برنامه ریزی برای ایجاد ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در شهرها برای گذران اوقات فراغت نوجوانان تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه بین مسئله اجتماعی و آسیب تفاوت وجود دارد اظهار داشت: مسئله اجتماعی مشکلاتی است که کارکرد نظام اجتماعی را دچار اختلال می کند و مغایر با ارزشهای اجتماعی و هنجارهای جامعه است، و هر آسیبی می تواند یک مسئله اجتماعی باشد در حالی که هر مسئله اجتماعی نمی تواند آسیب محسوب شود.

کد خبر 41588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد