اصلاح نگرش در نوجوانان یکی از راهبردهای پیشگیری از اعتیاد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، گفت: در میان نوجوانان قصد افراد برای سوءمصرف مواد دست‌کم در نخستین دفعات مصرف، تحت تأثیر نگرش آنها به مصرف مواد قرار دارد. اصلاح نگرش به‌ویژه در میان نوجوانان یکی از راهبردهای شناخته‌شده پیشگیری از اعتیاد است.

هادی قیصری افزود: نتایج یکی از پژوهش‌های علمی حاکی از آن است که آموزش از راه مهارت‌های زندگی، آموزش از طریق فیلم، پوستر، کاتالوگ و آموزش به روش ارسال پیام کوتاه از جمله روش‌های عمده پیشگیرانه بر تغییر نگرش و سلامت روان دانش‌آموزان پسر است. از بین روش‌های پیشگیرانه، آموزش از طریق فیلم و آموزش مهارت‌های زندگی تأثیر معناداری بر ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان داشتند.

وی درخصوص طرح‌های پیشگیرانه از اعتیاد ویژه نوجوانان که توسط بهزیستی خراسان رضوی اجرا می‌شود، گفت: برنامه پاترا پیشگیری از اعتیاد و ارتقای توانمندی‌های شناختی رفتاری در محلات آسیب‌خیز، طرح پازک پیشگیری از اعتیاد در میان زنان و کودکان، پویش و کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با موضوع والد آگاه، فرزند ایمن که با دوشعار ( آیا می‌دانی الان فرزندت کجاست) و ( آیا دوست فرزندت را می‌شناسی) به‌صورت گسترده در فضای مجازی با تولید محتواهای آموزشی، کلیپ، موشن گرافی، پیام و... برای آحاد جامعه خصوصا گروه‌های در معرض خطر از قبیل نوجوانان و جوانان از جمله برخی از برنامه‌های پیشگیرانه از اعتیاد است که توسط بهزیستی خراسان رضوی اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: خط ملی اعتیاد به شماره تلفن ۰۹۶۲۸ پاسخگوی والدین نگران در راستای پیشگیری از اعتیاد در فرزندان آنها و مرجع تخصصی مشاوره پیشگیری ازاعتیاد است. این خط مرکز تلفنی برای ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد، راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد و ارجاع به مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد است و عموم مردم می‌توانند از مشاوره تخصصی این خطوط بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان دبیرستانی لذت‌گرا و آینده نگر هستند و تمایل دارند با بزرگسالان در مورد تصمیم‌گیری، حل مشکل و نگرانی‌های خود صحبت کنند ولی هنوز گرایش و اتکا به گروه همسالان و تحت تاثیر قرار گرفتن به وسیله آن‌ها وجود دارد.

در ادامه، محبوبه عباسزاده لاله کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی در خصوص سینمای ایران و پرداختن به موضوع اعتیاد، گفت: تولیدات رسانه‌ای قوی، استفاده از هنرپیشه‌های مطرح و... با موضوع ‏اعتیاد و عوارض آن نقش موثری بر نگرش و الگوبرداری نوجوانان دارند. هنرمند و فیلم ساز سینما می‌تواند با ‏پرداختن به موضوعات اعتیاد به جامعه و مخاطب کمک کنند. رسانه درقبال موضوعات اجتماعی به‌ویژه مسائلی نظیر اعتیاد مسئول است و می‌تواند همانند یک دانشگاه عمل ‌کند و تاثیرات بسیاری در راستای آگاهی بخشی بر سطوح مختلف جامعه دارد.

وی افزود: تلویزیون ما باید دستی در فرهنگ‌سازی داشته باشد. این روزها بسیاری از مخاطبان به شبکه نمایش خانگی گرایش پیدا کرده‌اند و نمایش استعمال دخانیات در این سریال‌ها به راحتی اتفاق می‌افتد. هنرمندان و ورزشکاران چون مدل و الگو هستند، همواره مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرند و سیگار کشیدن آنها تأثیر مخرب خود را می‌گذارد.

عباسزاده لاله افزود: فیلم ابد و یک روز می‌تواند به‌عنوان بهترین فیلم ایرانی با موضوع اعتیاد عنوان شود که به خوبی توانسته ریزه کاری‌های زندگی افراد معتاد و جایگاه آنها را در خانه و خانواده به تصویر بکشد. سکانس فراموش نشدنی دستگیری نوید محمدزاده در نقش پسر معتاد خانواده به زیباترین شکل ممکن اجرا شده و دل هر بیننده ای را به درد می آورد.  فیلم متری شش و نیم، فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از جمله فیلم‌های بسیار موفقی‌است که در زمینه اعتیاد در سینمای ایران در سال‌های اخیر تولید شده است.

کد خبر 116399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد