آنچه از خدمات بهزیستی نمی‌دانید

سازمان بهزیستی یکی از نهادهای حمایتی است که حمایت‌های گسترده در بخش‌های مختلف به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد که ممکن است بسیاری از افراد از آن مطلع نباشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌های حمایتی است که به حمایت از اقشار مختلف آسیب‌دیده جامعه از جمله معلولان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار، زنان و دختران آسیب‌دیده و انواع مختلف خدمات حمایتی را از اقشار جامعه هدف به عمل می‌آورد به مناسبت هفته بهزیستی گفتگویی با لیلا حرمتی معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان قم داشتیم.

وظیفه معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی چیست؟

حرمتی: معاونت سلامت اجتماعی استان قم باهدف حفظ ارزش و کرامت افراد با مشارکت و همکاری برخی از سازمان‌ها مدنی به‌منظور تأمین نیازهای اساسی گروه هدف در قالب طرح‌های ۵ دفتر به ارائه خدمت می‌پردازد

از جمله دفتر مراقبت از کودکان و نوجوانان در خانه، دفتر مراقبت از کودکان و نوجوانان در خانواده، دفتر اورژانس اجتماعی، دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی‌ ذیل معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان قم فعالیت می‌کنند.

 کار دفتر امور خانواده و زنان چیست و از چه بانوانی حمایت می‌شود؟

حرمتی: در دفتر امور خانواده و زنان به چهار گروه از بانوان خدمت‌رسانی می‌شود بانوان که همسر خود را از با فوت یا طلاق دست دادند، دختران خودسرپرست و سرپرست خانوار بالای ۴۵ سال، بانوانی که بدسرپرست یا دارای همسر معتاد، زندانی، مفقودالاثر و یا ازکارافتاده هستند و خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو (بر اساس دهک درآمدی) هستند.

همچنین در ذیل این اگر بانوانی مورد حمایت بهزیستی بودند و فوت کردند خانواده آنان در صورت داشتن شرایط از جمله ازکارافتادگی همسر همچنان مورد حمایت ما قرار خواهند داشت.
 
در سال گذشته به یک هزار و ۵۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و  به  ۵۸۸ از خانواده‌های دوقلو و چندقلو  مستمری پرداخت شد همچنین از دانش‌آموزان و دانشجویانی که تحت تکفل زنان سرپرست خانوار هستند نیز تحت حمایت ما قرار می‌گیرند. 
 
 آیا این حمایت از بانوان به‌صورت همیشگی است؟

حرمتی: تمام هدف در دفتر امور خانواده و زنان، توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار است در این دفتر سرپرست و اعضای خانواده که شرایط ارتقا توانمندسازی را دارند و خدمات ما امکان توانمندسازی این‌ها را داشته باشد مددکاران و کارشناسان ما تلاش می‌کنند با ایجاد توانمندسازی آن خانواده را از چرخه حمایت خارج کنند و به استقلال نسبی برساند. 

 وظیفه اورژانس اجتماعی بهزیستی چیست؟

حرمتی: همچنین دفتر اورژانس اجتماعی در بحران‌های اجتماعی مداخله می‌کند باهدف کنترل آسیب‌های اجتماعی ۶ هزار تماس با دفتر اورژانس اجتماعی قم انجام شد که یک هزار و ۷۰ مداخله مؤثر توسط تیم سیار ما  انجام شد و حدود ۶۰۰ مورد پذیرش و مددکاری کاری‌های تخصصی از جمله روان‌شناسی، روانپزشکی، حقوقی و تربیتی توسط مرکز مداخله در بحران انجام شد.

بخش مراقبت از کودکان و نوجوانان بهزیستی چه‌کارهایی انجام می‌دهد؟

حرمتی:  در ذیل دفتر مراقبت از کودکان و نوجوان هفت خانه‌نگهداری از فرزندان در قم وجود دارد که یکی از این خانه‌ها دولتی است و مابقی به‌صورت دولتی اداره می‌شود که سال گذشته ۱۱۲ فرزند پذیرش شد و حدوداً در هر ماه ۱۲۰ فرزند در این خانه‌ها نگهداری می‌شود و از شیرخوار بدو تولد تا افراد ۱۸ سال بدون سرپرست یا بدون سرپرست مناسب در این مراکز نگهداری می‌شوند خوشبختانه در این مراکز تربیت معنوی کودکان با کمک حوزه علمیه در حال انجام است.

۱۵۰ فرزند بعد از مراقبت و مددکاری تحویل والدین زیستی، خویشاوندان و بستگان شدند؛ اما همچنان  از ما مستمری دریافت می‌کنند و همچنان خدمات به آنها ارائه می‌شود تا از کانون گرم خانواده خود برخوردار باشند.

 آیا در این مدت فرزندانی که در این خانه‌ها نگهداری می‌کردند نیز مستقل شده‌اند؟

حرمتی:  در ده سال اخیر حدود ۱۵ فرزند وارد زندگی مستقل شدند و از این فرزندان تعداد دانشجو هستند و مشغول کار هستند و استقلال نسبی پیدا کردند؛ اما همچنان مورد حمایت ما قرار دارند و  به‌صورت کلی ۱۱۸ کودک در خانه‌ها نگهداری می‌شوند که دارای بیمه آتیه هستند و ۲۰ فرزند در شیرخوارگاه زندگی می‌کنند.

 همچنین دفتر فرزندخواندگی و مراقبت از کودکان در این معاونت وجود دارد که شهروندان گرامی برای اطلاع از این طرح و گرفتن فرزندخوانده، می‌توانند وارد سامانه ملی فرزندخواندگی شود.

 در بحث فرزندخواندگی طرح «میزبان» نیز اجرا می‌شود که کودکان بدون سرپرست و یا بدسرپرست به خانواده‌ها به‌عنوان «مهمان» سپرده می‌شوند تا شرایط برای تحویل این فرزندان به خانواده‌های زیستی خودشان یا خانواده متقاضی فراهم شود در سال جاری دو مورد در قم به‌عنوان «مهمان» به خانواده‌های میزبان فرزندخوانده سپرده شد، اطلاعات این طرح نیز در سایت فرزندخواندگی وجود دارد.

​​​​​​در خصوص کودکان کار و کودکان خیابانی چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

حرمتی: در دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی مرکز کودکان کار و خیابانی فعالیت می‌کند، این مرکز نگهداری و ساماندهی کودکان کار و کودکان خیابانی است که حدود ۱۳۲ فرزند در سال گذشته نگهداری و ساماندهی شدند، یک مرکز روزانه آموزشی و حمایتی از کودکان کار و خانواده در این مرکز وجود دارد که خدمات حمایتی آموزشی به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود که در سال گذشته ۴۴۱ مورد به این کودکان خدمات ارائه شد.

 باتوجه‌به مهاجرپذیر بودن استان قم آیا اتباع نیز از خدمات بهزیستی بهره می‌برند؟

حرمتی: حدود ۲۵ درصد از کودکان کار و پذیرش‌های اجتماعی را اتباع تشکیل می‌دهند که بعضاً دارای هیچ مدرک هویتی نبوده و غیرقانونی در کشور حضور دارند که کار را سخت می‌کند؛ اما به این‌ها نیز خدمات ارائه می‌شود.

مسئله کودکان سرراهی نیز تقریباً در استان قم صفر است؛ زیرا در بیمارستان‌ها به این مسئله نظارت شده و اگر مادری دچار مشکل باشد و یا هر مسئله دیگری باشد به مقامات قضایی اعلام شده و این کودکان با دستور مقام قضایی به شیرخوارگاه تحویل داده می‌شود.

 منظور از بخش آسیب‌دیدگان اجتماعی چیست؟

حرمتی: در دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی خانه‌های وجود دارد که دختران و زنانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند و وارد مراکز ما می‌شوند خدمات روان‌شناسی روانپزشکی دریافت می‌کنند.

درصورتی‌که امکان ساماندهی خانواده و ایجاد شرایط مساعد برای ورود دختران و زنان به خانواده خودشان فراهم نباشد مدتی را در مراکز اقامتی ما نگهداری می‌شوند و در مرکز اورژانس اجتماعی ما تا مدت تعیین شده با برنامه‌ها مراقبت‌هایی که از قبل در تیم‌های مراقبتی و کمیته‌های مختلفی که با اعضای تیم مرکز شامل روان‌شناس مددکار مسئول و مربی تشکیل می‌شود برنامه‌ریزی‌های خاصی برای این دختران و زنان در مدتی که در مراکز مراقبتی حضور دارند می‌شود تا آن افراد و شرایط ورود و بازگشت به جامعه را داشته باشند هم بستر خانواده آنها برای پذیرش آنان مهیا شود.

 منابع مالی که برای کمک به اقشار مختلف استفاده می‌کنید از کجا تأمین می‌شود؟ 

حرمتی: سازمان بهزیستی یکی از موضوعات مهمی که در مراکز نگهداری با آن روبرو است بهره‌گرفتن از مشارکت خیرین محترم است که اگر این خیرین در کنار ما نباشند و حمایت نکند نگهداری و ساماندهی افراد آسیب‌دیده از جمله کودکان و زنان و حمایت از مددجویان دچار مشکل خواهیم شد؛ لذا از تمام خیرین محترم استان درخواست داریم همچنان مانند گذشته در کنار بهزیستی باشند تا بتوانیم خدمات مؤثر را به این گروه هدف آسیب‌دیده ارائه دهیم.

خیرین چگونه می‌تواند کمک‌های خود را به سازمان بهزیستی اهدا کنند؟

حرمتی: خیرین محترم می‌توانند با مراجعه به مرکز بهزیستی مشارکت‌های غیرنقدی خود را تحویل مراکز دهند و یا شماره‌حساب‌های کمک‌های خود را واریز کنند.

شهروندان گرامی می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری 
*۷۲۴*۹۰۹۰#
و یا از طریق شماره کارت 
۶۳۶۷۹۵۷۰۷۶۱۸۲۵۸۸
و یا شماره شبا
IR۳۲۰۱۰۰۰۰۰۴۱۷۶۰۳۴۵۴۱۸۸۶۹۹۹
و یا شماره‌حساب
۴۱۷۶۰۳۴۵۴۱۸۸۶۹۹۹

کمک‌های نقدی خود را برای کمک به مددجویان بهزیستی واریز کنند.

آیا در خصوص قانون جوانی جمعیت سازمان بهزیستی فعالیتی دارد؟

حرمتی: آنچه که موردتوجه قرار گرفته اجرای ماده ۲۳ قانون جوان جمعیت است که در راستای اجرای این قانون ما مشوق‌هایی را برای خانواده‌های چندقلو داشتیم و در راستای همین قانون تلاش کردیم که با همکاری اداره راه و شهرسازی زمینی را برای شیرخوارگاه و مؤسسه‌های نگهداری تأمین کنید که خوشبختانه در حال اجرا است. 

یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت استفاده از ظرفیت روحانیون و طلاب در راستای تربیت معنوی و هدایت معنوی فرزندان بهزیستی بود که از این ظرفیت در خانه‌های نگهداری شبه‌خانواده و مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی استفاده شد.

 در خصوص دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بیشتر توضیح می‌دهید؟

حرمتی: اهداف اصلی دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی با حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده،  زوجین در معرض طلاق، دختران و پسران فراری از منزل، کودکان کار و کودکان خیابانی، سالمند آزاری، کودک‌آزاری، خودکشی و یا هر فردی که در شرایط بحرانی قرار دارد است که در این موارد در خصوص مداخله کارشناسان بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها حل خواهد شد.

 فعالیت دفتر اورژانس اجتماعی به چه صورت است؟

حرمتی: فعالیت دفتر اورژانس اجتماعی بهزیستی شامل چهار برنامه است، شماره ۱۲۳ که تیم اورژانس اجتماعی سیار است مرکز مداخله در بحران‌های اجتماعی و پایگاه‌های خدمات سیار که در محله‌های آسیب‌خیز شهر برقرار است، که خوشبختانه فعالیت‌های تیم اورژانس اجتماعی از بسیاری از آسیب‌ها که ممکن بود رخ دهد جلوگیری کرده است. 

از اینکه وقت گذاشتید سپاسگزارم.

حرمتی: من هم از شما سپاسگزارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

کد خبر 113755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد