جراحی کاشت حلزون برای ۵ معلول شنوایی در قزوین

معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: تعداد معلولین شنوایی استان تاکنون، ۴ هزار و ۸۴۵ نفر است و تا به امروز تعداد ۳۲۹ نفر در این استان کاشت حلزون انجام داده‌اند که از این تعداد ۵ معلول در یک سال گذشته اقدام به کاشت حلزون داشته‌اند و بالغ‌بر ۵۷۰ میلیون ریال برای آن‌ها هزینه شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین، فرهاد اکبرشاهی در خصوص اهمیت کاشت حلزون برای رفع مشکل شنوایی، اظهار کرد: کاشت حلزون درواقع استفاده از یک وسیله کوچک الکترونیکی است که می‌تواند برای فردی که دچار کم‌شنوایی شدید و یا ناشنوایی کامل است، حس شنیدن صدا ایجاد کند.

وی ادامه داد: کاشت حلزون، شامل یک میکروفون، یک پردازشگر، یک فرستنده‌ و گیرنده و یک ردیف الکترود است که درنهایت صدا را به بخش‌های مختلف عصب شنوایی ارسال می‌کند. هرچند که کاشت حلزون، شنوایی طبیعی را باز نمی‌گرداند، ولی به فردی که دچار ناشنوایی است، صورت جدید و کارآمدی از صداهای موجود در محیط را می‌دهد و او را قادر به درک درست‌ گفتار می‌کند.

این مسئول بابیان اینکه دستگاه کاشت حلزون با سمعک دارای تفاوت‌های بسیاری است، تصریح کرد: سمعک‌ها درواقع صداها را تقویت می‌کنند، درحالی‌که دستگاه کاشت حلزون، بخش‌های آسیب‌دیده گوش را دور می‌زند و به‌صورت کاملاً مستقیم، عصب شنوایی را تحریک می‌کند.

وی با اشاره به سبقه کاشت حلزون افزود: برای اولین بار سازمان غذا و داروی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۸۰، کاشت حلزون را برای درمان مشکلات شنوایی بزرگسالان پذیرفت و آن را تأیید کرد، از سال ۲۰۰۰ نیز کاشت حلزون برای استفاده در کودکان واجدالشرایط، از سن ۱۲ ماهگی مورد پذیرش قرار گرفت.

اکبرشاهی گفت: بهترین دوره برای یادگیری گفتار در این روش، از بدو تولد تا سه‌سالگی است که کودک بتواند به‌خوبی مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را توسعه دهد. در سازمان بهزیستی نیز اولین اقدام بحث پیشگیری و کنترل شنوایی افراد از بدو تولد است که از طریق طرح غربالگری شنوایی نوزادان در سراسر کشور در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام این عمل به این دلیل که فرد، درکی از صدا ندارد، باید در کلاس‌های تربیت شنیداری شرکت کند که بسته به میزان و شدت معلولیت شنوایی یک تا پنج سال باید این روند آموزشی ادامه داشته باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل کمک‌های مالی سال گذشته، سقف کمک‌هزینه کاشت حلزون ۱۲۰ میلیون ریال و کمک‌هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات کاشت، تا سقف ۸۰ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: تعداد معلولین شنوایی استان تاکنون، ۴۸۴۵ نفر است و تا به امروز تعداد ۳۲۹ نفر در این استان کاشت حلزون انجام داده‌اند که از این تعداد پنج معلول در یک سال گذشته اقدام به کاشت حلزون داشته‌اند و بالغ‌بر ۵۷۰ میلیون ریال برای آن‌ها هزینه شده است.

اکبرشاهی در پایان اظهار کرد: طی یک سال گذشت، تعداد افراد بهره‌مند از کمک‌هزینه تعمیر قطعات کاشت ۴۰ نفر است و برای این تعداد ۸۵۶ میلیون ریال هزینه شده است. در استان قزوین یک مرکز خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوا به نام «پرنیان» با ظرفیت ۵۰ نفر است که در حال ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت شنوایی است.

کد خبر 109283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد