در رسانه | ۵۴کودک خیابانی در مراکز شبانه روزی بهزیستی قزوین پذیرش شدند

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین از پذیرش ۵۴ کودک خیابانی و کار در سال جاری خبر داد و گفت : بیش از ۶۰ درصد کودکان کار در استان اتباع هستند.

علی دهباشی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان توسط مراکز غیردولتی و اورژانس اجتماعی بهزیستی، تصریح کرد: این کودکان پس از شناسایی با توجه به نیازهای دارای اولویت، به مراکز خدماتی بهزیستی تحت پوشش معرفی می‌شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی ساماندهی امور کودکان کار و توانمندسازی آنها در طول سال اقداماتی را در این زمینه انجام می دهد تا بتواند از آسیب های اجتماعی حضور کودکان کار در خیابان ها بکاهد.

دهباشی پور تصریح کرد: همچنین از ابتدای امسال و به منظور کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار کودکان در خیابان ها و همچنین توانمندسازی و ارتقا کیفیت زندگی این کودکان هفت هزار ۴۳۴ مورد خدمات تخصصی به کودکان پذیرش شده در مراکز دولتی شبانه روزی (نگهداری) و مرکز روزانه ارایه شده است.

به گفته این مسوول، خدمات تخصصی شامل حضور تیم های تخصصی مددکار مرکز روزانه و تیم اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در پاتوق های حضور کودکان (به صورت مستمر) به منظور شناسایی کودکان کار و خیابان و برقراری ارتباط و جلب اعتماد و پذیرش ارتباط از سوی کودک با هدف آگاه سازی وی از منابع و خدمات به منظور جذب آنان است.

دهباشی پور تاکید کرد: همچنین شناسایی کودکان ایرانی و اتباع مجاز و غیرمجاز و ارجاع به مراجع ذیربط و در ادامه، کودکان شناسایی شده توسط مددکار و روانشناس ضمن مراجعه به مرکز به اتفاق خانواده و انجام مصاحبه های اولیه مورد پذیرش قرار گرفته و فرم پذیرش برای آنها تکمیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بهزیستی استان قزوین، کودکان کار و خیابان را در یک مرکز دولتی و ۲ مرکز غیردولتی تحت نظارت سازمان با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان مورد پذیرش و حمایت قرار می دهد.

دهباشی پور ادامه داد: این کودکان با توجه به فقر اقتصادی و کمبود درآمدهای لازم، معمولا در مناطق کمتر برخوردار و فقیر نشین ساکن هستند و بسیاری از آنها مشکلات زیادی برای یک زندگی معمولی دارند.

امسال ۲ هزار و ۳۲۰ خدمت مددکاری اجتماعی به کودکان خیابانی و کار ارایه شده است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از ارایه ۲ هزار و ۳۲۰ خدمات مددکاری اجتماعی به کودکان کار و خیابانی تحت پوشش خبر داد.
وی، شناسایی و جذب کودکان خیابانی، انجام بررسی های اجتماعی (فردی، خانوادگی ) کودک، تلاش در جایگزینی مناسب کودک، طراحی و اجرای برنامه کمکی برای کودک و خانواده (به صورت تیمی)، انجام اقدامات مددکاری فردی، گروهی، اجتماعی و تلاش در جهت حرفه آموزی، کاریابی برای مددجو و خانواده، نظارت بر خانواده کودکان خیابانی و انجام مداخلات تخصصی و پیگیری امور آموزشی و تحصیلی کودک، انجام معاینات بهداشتی و سلامت کودک توسط پزشک از جمله خدمات مددکاری اجتماعی این سازمان دانست.

دهباشی با اشاره به انجام ۷۵۹ خدمات روانشناسی، ویژه کودکان کار و خیابانی در سال جاری افزود: انجام بررسی و ارزیابی های روانشناختی و مصاحبه بالینی، انجام آزمون های روانشناختی خاص، ارجاع کودک یا خانواده به روانپزشک، تدوین و اجرای برنامه های درمان رفتاری و شناختی برای کودکان خیابانی مرکز و آموزش مهارت های زندگی به کودکان خیابانی و خانواده های آنان از جمله این خدمات است.

وی همچنین از ارایه ۱۴۳ خدمت بهداشتی - درمانی به کودکان کار و خیابانی تحت پوشش این سازمان خبر داد و افزود: ارجاع به پزشکی قانونی، غربالگری بینایی - شنوایی، واکسیناسیون، معرفی به علوم پزشکی و بیمه سلامت جهت افزایش هماهنگی بین بخشی، ساماندهی کودکان کار و خیابان و ارایه خدمات حقوقی از مهمترین اقدامات این سازمان است.

این مسوول اضافه کرد: همچنین تاکنون ۱۳۴ خدمت تیمی، ۸۵۳ خدمت آموزشی شامل تاکید بر تحصیل کودکان به عنوان راهکاری مناسب جهت جلوگیری از کار کودکان، پیگیری تحصیلی کودکان (معرفی نامه، ثبت نام، تماس با مدرسه محل تحصیل) با هدف اطمینان از بهبود وضعیت تحصیلی و حضور در کلاس و نیز برگزاری کلاس های آموزشی (تابستانی) برای کودکان و سه هزار و ۱۶۵ خدمت تلفنی شامل پیگیری تلفنی از خانواده و مراجع مرتبط و پیگیری پس از ترخیص به صورت حضوری و تلفنی به منظور جلوگیری از بروز مجدد مشکل برای کودک به انجام رسیده است.

بهزیستی استان قزوین همچنین ۲۸ هزار معلول تحت پوشش را برعهده دارد.

کد خبر 93160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد