در رسانه| برگزاری دوره آموزشی مداخله در خودکشی ویژه کارشناسان اورژانس اجتماعی

دوره آموزشی مداخله در خودکشی ویژه ۷۰ نفر از کارشناسانشکان مراکز آسیب دیدگان و اورژانس اجتماعی با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیر کل و معاون امور اجتماعی بهزیستی و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، حول محور مفاهیم و تعاریف خودکشی، باورهای غلط در مورد خودکشی، مثلث خودکشی، عوامل خطر و محافظت در خودکشی در سالن کنفرانس دده دندانپزشکی برگزار گردید.

به گزارش اردبیل فوری به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی، در ابتدای برنامه، حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، ضمن خیرمقدم به حاضرین در دوره، اظهار داشت: مسئله خودکشی جنبه های مختلفی دارد و تمامی چهره های حاضر با مبحث خودکشی درگیرند. در استان اردبیل هم در این حوزه فراز و نشیب های زیادی تجربه شده است.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد: از منظر سازمانی بررسی های بسیاری در خصوص جنبه های مختلف خودکشی توسط بهزیستی، دادگستری و علوم پزشکی صورت گرفته و خوشبختانه در حوزه آموزش قدمهای موثری برداشته ایم.

رضایی افزود: شناسایی و درمان اختلالات خلقی، نظارت بر توزیع سموم کشاورزی و داروهای پزشکی، مشارکت اجتماعی در گزارش موضوع به اورژانس اجتماعی(۱۲۳)، آموزش عمومی و ارتقاء دانش افراد مداخله گر چهار مسئله مهم موجود در زمینه خودکشی می باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: متاسفانه در زمینه خودکشی، تا امروز آموزش های کمی به مردم ارائه شده و عدم آگاهی آحاد جامعه برای رویارویی با این پدیده، از جمله مواردی است که آسیب های جبران ناپذیری دارد. از همین رو، خوشحالیم که امروز، این آموزش ها به صورت کاملا علمی و اصولی برای حل مسائل و مباحث مربوطه به کارشناسان ارائه می گردد.

رضایی بر نقش بهزیستی در زمینه پیشگیری از خودکشی اشاره کرده و گفت: بهزیستی در حیطه های مختلف و مرتبط با پدیده خودکشی، فعالیت هایی در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و امور اجتماعی مانند اورژانس اجتماعی ۱۲۳ انجام میدهد و در این میان، خط تلفنی ۱۴۸۰ و مشاوره ها به عنوان خط مقدم مقابله با خودکشی محسوب می شود.

وی افزود: در کنار خدمات اورژانس اجتماعی، ۲ پایگاه خدمات اجتماعی در سطح شهرستان در حال فعالیت و ارائه خدمات به محلات حاسیه شهر و کم برخوردار می باشند که به صورت مستقیم با مرکز اورژانس اجتماعی در ارتباط هستند و امیدواریم با افزایش این پایگاه ها، خدمات با کیفیت تری را به جامعه هدف و عموم مردم جامعه ارائه نماییم.

در ادامه، جهانگیر جوانمرد، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: متاسفانه از لحاظ آماری، با کاهش سن خودکشی مواجه هستیم. یکی از دلایل مهم این اتفاق هم عدم توجه به عوامل خودکشی است.

معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: مسئله ای که باید به آن توجه کنیم، افزایش و ارتقاء آگاهی و درک از واقعیت موضوع است. چرا که بسیاری از والدین و اطرافیان فردی که اقدام به خودکشی میکنند، درک کامل و صحیحی از بیماری های روحی و آثار و پیامد های آن ندارند. بنابراین باید برای والدین و خود افراد، آموزش های لازم ارائه شود.

جوانمرد افزود: برای برگزاری برنامه های آموزشی، میتوان از ظرفیت های صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز استفاده کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای مداخله بهتر لازم است پروتکل درمانی و مداخله ای مشخص تدوین شود و هر دستگاه به مناسبت وظیفه ی پیش بینی شده، امورات مداخله و درمانی را انجام دهد.

جوانمرد در نهایت نسبت به برگزاری دوره آموزشی مداخله در خودکشی اظهار امیدواری کرده و گفت: امیدواریم این برنامه آموزشی، باب فتحی برای پیشگیری از خودکشی هموطنان عزیزمان باشد.

کد خبر 89534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد