در رسانه | خیران آذربایجان شرقی۲ هزار میلیارد ریال به بهزیستی کمک کردند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی خیران و نیکوکاران را مهمترین و بزرگترین بازوی عملیاتی این مجموعه در خدمات رسانی به جامعه هدف در این استان دانست و گفت: در سال گذشته افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال توسط خیران به صورت نقدی و غیر نقدی به این سازمان کمک شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر فرگل صحاف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به اعتبارات محدود و ناکافی دولتی و نیز حجم گسترده فعالیت های بهزیستی در عرصه های مختلف، چنانچه کمک ها و همکاری های خیرین با این مجموعه تداوم و تقویت نشود، با انواع مشکلات مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه خیرین نوع دوست و مومن آذربایجان شرقی در طول سال با انواع مساعدت های مالی، اعتباری، خرید تجهیزات، ساخت و تحویل مساکن معلولان و خانه های سالمند با بهزیستی همکاری های صمیمانه و نزدیک دارند، از این استان به عنوان یکی از استان های پیشگام در جذب کمک های مردمی و خیرین نام برد.

صحاف میزان مشارکت خیران آذربایجان شرقی در یک سال گذشته را قابل توجه اعلام و اظهار کرد: این کمک ها شامل انواع کمک های نقدی، غیرنقدی و خدماتی بوده است که در تمام شهرستان ها به انجام رسیده که رقم بسیار قابل توجهی به شمار می رود.

وی توزیع نذر با عنوان کارآفرینی برای یک مددجو یا معلول، اشتغال یک مددجو یا معلول، سفرهای زیارتی جامعه زیر پوشش و طرح سفره مهربانی با ولیمه حجاج جهت کمک به اقشار زیر پوشش بهزیستی را از جمله گزینه های جدید کمک های مردمی و خیران در اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد که مشارکت مردمی در این حوزه ها نیز چشم گیر است.

صحاف با اشاره به خدمات ۵۲ گانه بهزیستی در زمینه های مختلف به جامعه هدف، یادآور شد: به دلیل این میزان حجم کاری در حال حاضر بهزیستی از یک سازمان حمایتی صرف به مجموعه ای تخصصی با نگاه علمی، مردمی و با محوریت شفاف سازی و توانمندسازی فعالیت ها تبدیل شده است که در این میان ماموریت های گسترده ای اعم از ارائه خدمات توانبخشی، درمانی، مشارکت اجتماعی و برنامه های پیشگیرانه و مداخله گر به طور روزانه انجام می شود.

وی از بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی نام برد که دست یابی به اهداف مورد نظر در این حوزه بسیار وسیع و گسترده نیازمند همکاری و تعامل با سایر دستگاه های اجرایی و نیز کمک های نقدی و غیرنقدی مردم است.

صحاف تعداد افراد زیرپوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۳۱۵ هزار و ۲۵۶ نفر در قالب ۹۳ هزار و ۶۱۶ خانوار اعلام و اضافه کرد: خدمات رسانی توانبخشی، درمانی، نگهداری های شبانه روزی، کمک های مالی برای دانش آموزان و دانشجویان، تامین مسکن و اشتغال این تعداد از افراد جامعه تنها از عهده بهزیستی خارج است و باید سایر نهادها و ارگان ها نیز به جهت تامین این نیازمندی ها با بهزیستی روابط نزدیکی داشته باشند.

وی استقرار نظام احسان و نیکوکاری را یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم در راستای مردمی سازی خدمات بهزیستی اعلام کرد که باید تلاش شود مساعدت ها و کمک های سازمان روز به روز ارتقا یافته و با هم افزایی، منابع حاصل از مشارکت های مردمی با عدالت محوری بین دهک های پایین جامعه توزیع شود.

صحاف ایجاد رفاه عمومی، رفع فقر و محرومیت از چهره جامعه، حمایت از اقشار و گروه های هدف و توانمندسازی با محوریت عدالت اجتماعی را از اهداف مهم فعالیت ها و خدمات بهزیستی دانست و تامین مسکن را یکی از برنامه های مهم و اولویت دار این مجموعه بیان کرد.

وی اقدامات اساسی در تامین مسکن برای جامعه معلولان را یکی از برنامه های مهم و تاثیرگذار در کاهش فقر توسط دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: در این راستا تاکنون برای تعداد ۶۶۲ مددجوی بهزیستی استان مسکن تهیه شده است.

صحاف با بیان اینکه بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان در قالب کمک های بلاعوض در زمینه تامین مسکن مددجویان در سال گذشته توسط بهزیستی آذربایجان شرقی هزینه شده است، افزود: بر همین اساس تعداد ۱۵۵ واحد مختص خانواده های دارای ۲ عضو معلول شهری و روستایی و ۵۰۷ واحد نیز مختص به سایر اقشار زیر پوشش سازمان واگذار شده است.

به گفته وی سازمان بهزیستی علاوه بر ارایه کمک هزینه های بلاعوض فوق، هزینه انشعابات و تسهیلات بدون کارمزد نیز مددجویان ارایه کرده است که در این راستا به تعداد ۷۰ نفر از افراد زیر پوشش به مبلغ ۱۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ساخت و ودیعه مسکن نیز پرداخت شده است.

صحاف توانمندسازی مددجویان را از مهمترین ماموریت های سازمان بهزیستی اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی بخش مهمی از توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است که فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی در این رابطه تاکنونه صورت گرفته است که پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، کمک هزینه بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی و کمک هزینه ارتقای کارآیی معلولین از اهم این حمایت ها است.

وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی در امتداد سیاست های سازمانی خود با پرداخت بیش از ۶ هزار مورد تسهیلات اشتغال زایی به ارزش ۴۲۳ میلیارد تومان و بیش از چهار هزار مورد کمک هزینه بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی به ارزش ۲۷۳ میلیارد ریال برنامه های حمایتی خود از جامعه هدف را تداوم می بخشد.

صحاف ارایه تعداد ۴۹۵ مورد کمک هزینه ارتقای کارایی معلولین به ارزش ۳۵ میلیارد ریال در یک سال گذشته را از دیگر فعالیت های مهم حمایتی بهزیستی آذربایجان شرقی برشمرد که جزو استان‌های پیشرو در زمینه توانمندسازی مددجویان هستیم.

وی ارائه خدمات آموزشی توانبخشی با پرداخت یارانه، خدمات توانبخشی از جمله تامین وسایل کمک توانبخشی، کاشت حلزون، ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی در مراکز شبانه روزی، معافیت سربازی، پرداخت کمک هزینه دانش آموزی و دانشجویی، مناسب سازی ابنیه و ساختمان های دستگاه های اجرایی، ارائه خدمات غربالگری برای پیشگیری از معلولیت ها و اختلالات روانی، ژنتیک، بینایی، شنوایی و اضطراب را از دیگر خدمات حوزه پیشگیری بهزیستی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، پیاده سازی برنامه های مشارکتی به منظور استفاده از ظرفیت گروه های مختلف در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از فعالیت های این مجموعه بیان کرد و گفت: آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار، پرداخت سرمایه کار بلاعوض، پرداخت کمک هزینه لوازم ضروری زندگی، کمک هزینه سلامت جسمی و روانی زنان خانواده های نیازمند، تقویت و توسعه گروه های همیار زنان، بیمه های اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری و بیمه های اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری از مهمترین خدمات در این حوزه بوده است.

صحاف از فعالیت تعداد ۱۶۷ مرکز مثبت زندگی در سطح تمام شهرستان های آذربایجان شرقی خبر داد که هدف اصلی آنها مشارکت مردمی، محله محوری، تسهیل دسترسی، خانواده محوری، مددکار محوری، دولت الکترونیک، ایجاد فرصت شغلی، ارائه خدمات رایگان به گروه های هدف و ارتقای سلامت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۴۹ مرکز شبانه روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و ۹۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در آذربایجان شرقی فعالیت دارند، اظهار کرد: تعداد افراد مقیم در مراکز شبانه روزی استان ۲ هزار و ۴۰۷ نفر و تعداد خدمت گیرندگان از مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی چهار هزار و ۳۲۶ نفر است.

صحاف جامعه پذیری و مانایی بهبودیافتگان از اعتیاد را از مهمترین اولویت های اجتماعی بهزیستی اعلام و اضافه کرد: اهتمام جدی سازمان بهزیستی برای مراقبت بیشتر از معتادانی است که درمان پذیر نیستند که بر همین اساس در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیماری های هپاتیت و ایدز محل هایی در نقاط مختلف شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی از جمله تبریز، مراغه، اهر و میانه برای ارایه خدمات بهداشتی و آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: با هماهنگی شهرداری ها در محل های شناسایی شده کانکس هایی(اتاقک) با استقرار تیم های روان شناس و کارشناسان انواع خدمات برای افراد کارتن خواب معتاد ارایه می شود که خدماتی همچون ارایه آموزش تزریق و بسته های بهداشتی از آن جمله است.

صحاف با اشاره به فعالیت گروههای سیار اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی برای شناسایی معتادان و ارجاع این افراد به محل های یاد شده را یکی از ماموریت های اصلی این گروه ها بیان و اظهار کرد: این محل ها روزانه به طور متوسط میزبان ۱۵ تا ۲۰ معتاد زن و مرد است که خدمات رایگان دریافت می کنند.

به گفته وی سال گذشته تعداد ۲هزار و ۲۳۷ نفر در مراکز گذر اعتیاد و شیلترهای (خانه امن) اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی استفاده کرده اند.

صحاف پایدارسازی شغلی را یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی برای معتادان بهبودیافته اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه در یکسال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از این افراد با دریافت تسهیلات ویژه نزدیک ۴۰ میلیارد تومان برای خود و تعدادی دیگر از افراد معتاد اشتغال ایجاد کرده اند و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.

کد خبر 86085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد