در رسانه| مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
بیش از ۲۷ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل هستند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اعلام کرد: بیش از ۲۷ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

حامد رضایی روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل اظهار کرد:فرد واجد شرایط به عنوان پشت نوبت دریافت مستمری در پایان سال ۱۴۰۱ نداشتیم و در حوزه‌های اجتماعی و توانبخشی به همه متقاضیان دارای شرایط قانونی، خدمات لازم ارایه شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما تامین هزینه‌های بالای برخی خدمات درمانی نظیر گفتاردرمانی و کاردرمانی بود و خوشبختانه در دولت سیزدهم ۵۹ خدمات ستاره‌دار تحت پوش بیمه سلامت قرار گرفته است به جامعه هدف ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: به جامعه هدف دفترچه سلامت داده شده است و آنها می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه و با کمترین هزینه خدمات لازم را دریافت کنند.

رضایی گفت: علاوه بر این بیمه سلامت تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال به افرادی تحت پوشش که بیماری صعب العلاج داشته باشند، کمک می‌کند و مددجویانی که نیاز به پیوند کلیه یا درمان سرطان دارند، می‌توانند تا از این کمک‌ها بهره مند شوند.

وی در عین حال گفت: بزرگترین دغدغه اداره کل بهزیستی استان این است که تا حد امکان از ظرفیت مجموعه‌ها و تشکل‌های مردمی برای ارائه خدمات به جامعه هدف استفاده کند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: در این راستا هر زمانی در حوزه فعالیتهای بهزیستی موفقیتی حاصل شده، متاثر از مردمی بودن کارها بوده است. به عنوان مثال تمام فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری از جمله آموزش‌ها، غربالگری‌های شنوایی و بینایی توسط انجمن‌ها و تشکل های مردمی اجرا شده و به نتیجه می‌رسد.

حرکت به سوی حذف ناشنوایی

رضایی گفت: یکی از این توفیقات به دست آمده در سال‌های اخیر این است که با همت سازمان بهزیستی در سطح کشور در حوزه غربالگری شنوایی به سمتی حرکت می‌کنیم که در کشور فرد ناشنوا نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در این خصوص در استان اردبیل با اداره کل ثبت احوال نیز تفاهم نامه‌ای منعقد کرده ایم که شناسنامه هیچ نوزادی بدون غربالگری شنوایی صادر نشود.

این مقام مسئول درباره اقدامات انجام شده در زمینه غربالگری بینایی هم گفت: این غربالگری برای تمام کودکان سه تا ۶ ساله انجام می‌گیرد و در سال گذشته برای ۱۸۰ نفر از فرزندان جامعه با کمک بنیاد برکت عینک تامین شد.

رضایی گفت: بهزیستی در حوزه توانبخشی سالمندان و معلولان ذهنی و جسمی و بیماران روانی و مبتلایان به اوتیسم نیز فعال است و در حوزه ورزش معلولان و هزینه‌های درمان و ساخت مسکن تحت پوشش‌ها نیز کارهای خوبی انجام گرفته است.

۴۵ مرکز مثبت زندگی در استان دایر است

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از فعالیت ۴۵ مرکز مثبت زدنگی در استان خبر داد و گفت: مراکز مثبت زندگی در شهرستان اردبیل ۱۴ مورد و با لحاظ فاصله یا توزیع مددجویان، فعال است و خدمات لازم در این مراکز به مددجویان ارائه می‌شود.

وی در خصوص توزیع این مراکز در سطح استان هم گفت: توزیع این مراکز بر اساس تعداد مددجویان است برای مثال در مناطقی که تعداد پرونده زیاد است، دو مرکز مثبت زندگی داریم و در منطقه ای که پرونده کمتری دارد یک مرکز دایر کرده‌ایم

رضایی یادآورشد: مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند و از ظرفیت محلات استفاده می‌کنند تا مددجویان یا توانخواهان به اداره رفت و آمد نکنند و خدمات مورد نیاز را از نزدیک‌ترین محل سکونت خود دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه این مراکز در زمینه جمع آوری بهبود معتادان نیز فعالیت می‌کنند، توضیح داد: امسال و در راستای استفاده از همه ظرفیتهای موجود، همه مجموعه‌های فعال نظیر پایگاه‌های بسیج و رابطان قرارگاه‌های بسیج را به همکاری جلب کردیم.

وی اظهار کرد: از ظرفیت روحانیان محلات هم برای مردمی بودن فعالیت مراکز مثبت زندگی استفاده می کنیم که این اقدام در سال ۱۴۰۲ با اجرای طرح مهرواره کلید خورد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد: به هر مرکز مثبت زندگی ۴۵۰ پرونده و برای هر مددکار هر مرکز ۱۵۰ پرونده مددجو ارائه می‌شود و هر مرکز با چهار عضو به مددجویان خدمات ارائه می‌کند.

رضایی همچنین از پرداخت وام اشتغال به مددجویان خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از یکهزار و ۳۰۰ نفر از وام خوداشتغالی، معرفی به کارفرما و خدمات بیمه خویش فرمایی مراکز مثبت زندگی بهره مند شدند.

تشکیل ۱۵ گروه همیار بانوان سرپرست خانوار در استان

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه برای کارفرمایان به شرط اشتغال و بیمه مددجویان، معافیت‌های قانونی در نظر گرفته می شود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بهزیستی فعال کردن گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار است. در این راستا ۱۵ گروه همیار بانوان سرپست خانوار در استان فعال شده که این گروه‌ها می‌توانند برای خودشان تعاونی نیز ثبت کنند.

وی ادامه داد: این گروهها با سه تا ۱۵ عضو و بدون وام، فعالیت خود را آغاز می کنند و بهزیستی سرمایه و آموزش‌های مورد نیاز این گروه‌ها را فراهم می کند.

رضایی ادامه داد: یکی از نمونه‌های موفق این گروه‌ها در زمینه تولید غذای خانگی در سرعین فعال است که قصد دارد کار خود را توسعه داده و به رستوران تبدیل کند.

اجرای طرح تامین مالی خرد برای کمک به اقتصاد روستا

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: بسیاری از خدمات بهزیستی مثل غربالگری‌ها و پیشگیری از معلولیت‌ها و نظایر آن برای کل مردم است و مختص معلولان یا تحت پوشش‌ها نیست.

مدیرکل بهزیستی اردبیل ادامه داد: در این راستا در حوزه کمک به اقتصاد روستا و معیشت روستاییان با کمک تسهیلگران بهزیستی، طرح تامین مالی خرد روستا را اجرا می‌کنیم و افرادی آموزش می‌بینند و صندوق محلی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به حمایت بانک کشاورزی از این صندوق اظهار کرد: طرح‌هایی مثل پرورش زعفران و زنبورداری با استفاده از این برنامه بهزیستی در استان راه اندازی شده است.

۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شد

رضایی اظهار کرد: در ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی را به مددجویان تحویل دادیم و برای سال ۱۴۰۲ نیز چشم اندازی برای تامین مسکن معلولان تعریف کرده ایم که با رایزنی با مرکز تعداد این واحدها مشخص و اجرا خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: خدمات مشاوره تلفنی بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ از هشت صبح تا ۲۴ شب آماده ارایه خدمات مشاوره تحصیلی، خانوادگی و مشاوره پیش از ازدواج و غیره به عموم شهروندان است ضمن اینکه تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان اردبیل نیز آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

وی گفت: نقش مشاوران بهزیستی در خصوص ارائه مشاوره‌های قبل از طلاق و پیشگیری از وقوع طلاق، بسیار کارساز و تاثیرگذار است. برای مثال در سامانه طلاق توافقی طبق بررسی‌ها، میزان سازش در سال ۱۴۰۰ زیر هفت درصد بود که خوشبختانه این رقم در سال گذشته به بیش از ۱۴ درصد رسیده است.

شناسایی ۳۲۷ کودک کار و خیابانی در استان

رضایی در ادامه در خصوص تعداد کودکان خیابای و کودک کار در استان اظهار کرد: در استان اردبیل در مجموع ۳۲۷ کودک کار وجود دارد که بهزیستی به عنوان دبیرخانه امور کودکان کار خیابانی فعال است

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه کودکان خیابانی داریم، عدم همکاری سایر نهادها و سازمان‌های متولی است و انتظار داریم مجموعه‌هایی مثل شهرداری‌ها و آموزش و پرورش کمک‌ها و همکاری‌های خود را افزایش دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه در اردبیل کودک کار مهاجر نداریم، یادآورشد: نقش مردم در مورد کودکان خیابانی بسیار مهم است و شهروندان باید بدانند که هر مقدار پولی که به این کودکان می دهند آنها را یک قدم به سمت آسیبها نزدیکتر می کند.

وی افزود: انتظار داریم شهروندان کمک‌های خود را از طریق بهزیستی و یا سایر دستگاههای متولی در اختیار این افرد قرار دهند تا حتی الامکان خدمات موثرتری به این کودکان ارائه شده و از آسیبهای احتمالی هم پیگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: در حوزه اعتیاد نیز بهزیستی دبیر کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است و کمپ‌های ترک اعتیاد بهزیستی در سطح استان فعال است.

وی افزود: در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها کارزار رسانه ای "فرزند خود را بشناسیم" با همکاری رسانه‌ها در استان اجرا شد.

رضایی در خصوص فعالیت کمپهای ترک اعتیاد در استان هم گفت: همه کارهای بهزیستی به صورت برون‌سپاری است در عین حال بهزیستی به این مراکز نظارت می کند.

وی اضافه کرد: نکته مهم در مورد کمپ‌ها اشتغال بهبود یافتگان است که یک سال بعد از بهبودی می‌توانند از وام‌ها و تسهیلات مربوطه استفاده کنند.

کمک ۴۵۰ میلیارد ریالی نیکوکاران استان اردبیل به مددجویان

مدیرکل بهزیستی اردبیل درباره کمک های مردمی ارائه شده به مددجویان اظهار کرد: در ۱۴۰۱ مردم استان بیش از۴۵۰ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی به نیازمندان کردند که بهزیستی پویشهایی برای جمع آوری کمکهای شهروندان اجرا می کند و در ماه رمضان هم مردم عزیز استان مانند همیشه کمک‌های نوعدوستانه خود را ارائه می کنند.

وی گفت: از مردم نیکوکار استان می‌خواهیم از طریق حساب‌های اعلامی ما یا از طریق موسسات مجوزدار کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند.

رضایی در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت موسسات خیریه و مرجع صدور مجوز فعالیت این موسسات در استان اظهار کرد: واقعیت این است که علاوه بر بهزیستی، دستگاه‌های دیگری نیز مجوز فعالیت صادر می‌کنند. درعین حال این موسسات که از ناحیه دستگاه‌های مختلف مجوز فعالیت می‌گیرند در سامانه ای به ثبت برسند و سامانه "سخا" در این خصوص فعال است و اگر هر فردی ریالی به امور خیریه در یکی از موسسات کمک کند در این سامانه ثبت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل درخصوص تعداد مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی اردبیل گفت: بیش از ۲۷ هزار پرونده تحت پوشش داریم که ۱۵ هزار پرونده مستمری بگیر هستند و بقیه خدمات غیرمستمری دریافت می‌کنند.

وی همچنین در خصوص خدمات ارائه شده به خانواده‌های دارای فرزند دوقلو گفت: تمام خانواده‌های سه دهک پایین که فرزند دوقلو یا بیشتر دارند، تا ۶ سالگی از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند. تا سال گذشته شیرخشک این کودکان را هم بهزیستی تامین می‌کرد که از این به بعد قرار است دانشگاه علوم پزشکی شیرخشک این کودکان را تامین کند.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مستمری پرداخت شده به افراد تحت پوشش هم گفت: این رقم براساس تعداد خاوارها از یک تا پنج نفر متغیر است. تا سال گذشته این رقم از ۴۸۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان بود که امسال افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی این رقم در مجلس مصوب شده ولی هنوز ابلاغ نشده است.

پرداخت حق پرستاری به ۱۲۰ خانواده دارای معلول

وی در بخش دیگری از این گفت و گو از پرداخت حق پرستاری به خانواده های دارای دو معلول شدید و بیشتر خبر داد و گفت: ماهانه مبلغ ۱۵ میلیون ریال برای نگهداری از هر معلول در خانه به خانواده آنها پرداخت می شود با وجود محدودیتهایی که داشتیم سال گذشته حق پرستاری را برای ۱۲۰ خانواده برقرار کردیم.

رضایی یادآورشد: در حال حاضر خانواده دو معلولی نداریم که حق پرستاری دریافت نکند کسانی که باقی ماندند افراد تک معلول هستند و اگر تعدادشان بیشتر از حد معلول باشد حداقل برای یکی از فرزندان حق پرستاری برگزار کردیم. در عین حال به برخی از خانوارهایی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند برای هر دو معلول حق پرستاری پرداخت شده است.

پیشگیری از معلولیت و غربالگری

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در خصوص غربالگری های انجام شده از سوی بهزیستی هم گفت: غربالگری شنوایی و بینایی بعد از تولد ارائه می شود. علاوه بر این مشاوره ژنتیک قبل از تولد به خانواده هایی که مراجعه کنند ارائه می شود. علاوه بر این خانواده‌هایی که بیش از یک معلول داریم در چهارچوب ارائه آزمایش‌های ژنتیک کمک می‌کنیم تا در فرزندان جدید آنها با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: در حال حاضر آمار معلولیت‌های مادرزادی روزبه روز کاهش می یابد از سوی دیگر معلولیتهای محیطی ناشی از تصادفات و حوادث کار افزایش می یابد. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که این افراد حین بروز حادثه بیمه نیستند و با بروز حادثه و معلولیت در زمینه معیشت دچار مشکل می‌شوند.

پارک ویژه معلولان در اردبیل احداث می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین از راه اندازی پارک ویژه معلولان در اردبیل خبر داد و گفت: با کمک شهرداری اردبیل پارک ویژه معلولان به زودی در منطقه شورابیل افتتاح می شود. علاوه بر این پیگیری‌های اولیه برای احداث پارک ویژه طیف اُتیسم هم انجام شده و با توجه به توافقات با شورای شهر و شهرداری این پارک هم امسال راه اندازی خواهد شد.

رضایی همچنین از اجرای طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان و زنان "مانا" در اردبیل خبر داد و گفت: در این طرح که هر سال تابستان اجرا می‌شود، نوجوانان و زنان ضمن شناسایی آسیب‌های اجتماعی و آموزش از نحوه برخورد با آن با بهزیستی همکاری می کنند تا این آسیبها از سطح شهر به کمترین میزان کاهش یابد.

وی افزود:پارسال یکهزار و ۷۶۷ نفر در طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان و زنان در قالب ۱۵ انجمن مردمی و ۴۰ تسهیلگر مشارکت کردند ۸۷ گروه مختلف از این طرح استفاده کردند و امسال هم در نظر داریم با کمک کانون‌های مساجد و سایر مجموعه‌های فعال قوی تر از گذشته این طرح را در استان اجرا کنیم.

کد خبر 77355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد