بهزیستی و توانمند سازی اقشار روستایی

معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار برنامه های متعدد و متنوعی را در قالب حمایتهای مستمر و غیرمستمر انجام می دهد.

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان  در رابطه با برنامه تامین مالی خرد گفت: یکی از برنامه های پیشگیرانه محور این معاونت، اجرای برنامه تامین مالی خرد در روستا می باشد. آموزش مهارتهای اجتماعی، مالی، تقویت همبستگی، انتقال مفاهیم اقتصادی و اجتماعی به فرزندان، ارتقا سطح معیشت و اقتصاد اعضای خانواده ها از اهداف اصلی این برنامه است. این برنامه با رویکرد محلی و با آموزش تسهیلگران آغاز می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اضافه کرد: ساکنین روستاها بصورت داوطلبانه در گروههای ۱۵ تا ۲۵ نفره، دور هم جمع شده و بعد از طی مراحل مختلف آموزشی و بیان اهداف، گروه ها در یکی از شعب بانک کشاورزی اقدام به افتتاح حساب نموده و صندوق مالی گروه را تشکیل می دهند. اعضای گروه ها به تناسب ضرورت از منابع صندوق وام می گیرند.

امیدوار یادآور شد : با توجه به اینکه دریافت و پرداخت مبالغ در شعبات بانک کشاورزی انجام می گیرد بعد از گذشت یکسال اعضای گروهها با رعایت اصل خوش حسابی توسط بانک عامل اعتبارسنجی شده و می توانند از منابع خود بانک هم برای ایجاد و گسترش مشاغل و حرف مد نظر خود اقدام نمایند.

وی افزود:  تمایز برجسته گروههای خرد محلی این است که بدون ارائه وثیقه و مدارک حرفه ای خاص از منابع بانکی استفاده می کنند و اعضای گروه به دفعات می توانند بعد از تسویه وام به اخذ وام های بعدی اقدام نمایند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در استان اردبیل این برنامه به همت و همکاری بانک کشاورزی، موسسه تاک و بهزیستی استان در حال اجرا است  و تعداد ۲۷۴ گروه خودیار در ۱۱۱ روستا شکل گرفته اند و بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال پس انداز داخلی دارند و ۷۸۶۸ مورد موفق به اخذ تسهیلات بدون ضامن از بانک کشاورزی بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال شده اند.

وی در پایان اظهارداشت: اجرای این برنامه در روستاهای هدف باعث رونق اقتصادی، افزایش درآمد خانواده ها شده و همبستگی اجتماعی را افزایش داده است و از زمینه های شغلی این خانوارها می توان به کشاورزی، دامداری، زنبورداری، قالیبافی، کاشت زعفران، پرورش بوقلمون و باغداری اشاره کرد.

کد خبر 68038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد