یادداشت | روز بهزیستی؛ شروعی دوباره برای بهتر زیستن

امروز در نگاه ایران عزیز، به یک اعتبار، روز زندگی بهتر برای همه‌ی ایرانیان است...

امروز در نگاه ایران عزیز، به یک اعتبار، روز زندگی بهتر برای همه‌ی ایرانیان است. روزی که در تقویم ملی کشورمان، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده است. این بدان معنا است که همه‌ی ملت بزرگ ایران باید در کنار هم برای تأمین نیازهای ضروری شهروندان و ایجاد زمینه‌های زندگی بهتر برای همگان، همسو و هم نگر شوند و در این مسیر مهم اجتماعی، همه دغدغه‌مند و وظیفه‌مند هستند.
رهبر معظم انقلاب در مقدمه بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده [است]» ..؛ بهزیستی به عنوان مولود انقلاب، یکی از دستگاه‌هایی است که در جهت نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی از جهت خدمت به نیازمندان و محرومان جامعه، باید از سوی مسؤولان مورد توجه خاص باشد.
به بیان دیگر، بهزیستی، سازمانی اجتماعی، تخصصی و آینده‌نگر است که در قانون نیز متولی سلامت اجتماعی تعیین گردیده و سطح خدمات تخصصی‌اش از اتکا و اعتبار قانون‌گذار برای این نهاد مردمی، شناخته می‌شود.
بر همگان روشن است که تحقق وظیفه‌ی سلامت اجتماعی، مستلزم همکاری و همراهی آحاد مردم، سازمان‌های مختلف، نهادهای مردم‌محور و جامعه‌ی نخبگانی است تا بتوانیم شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» را جامعه عمل بپوشانیم.
وظایف و فعالیت‌های سازمان بهزیستی در ایران، شاید در کل جهان منحصر به فرد باشد کما اینکه در دیگر کشورهای جهان، نهادهای مختلفی، تولی‌گری این بخش‌ها را عهده‌دار هستند و بعضا بخش‌هایی از هر کدام از این فعالیت‌ها در یکی از وزارت‌خانه‌ها تمشیت می‌شود.
این انبوهی فعالیت‌ها و وظایف و این سطح از گستردگی خدمات تخصصی به ضعیف‌ترین، محروم‌ترین، رنجورترین، آسیب‌دیده‌ترین و ریسک‌پذیرترین گروه‌های جامعه، اگر چه برای مدیران و تصمیم‌سازان سازمان بهزیستی و وزارت رفاه، یک افتخار بزرگ است اما از سویی، یک بار سنگین بر دوش مدیران میانی و کارشناسان و متخصصین این نهاد می‌گذارد که تا پایین‌ترین سطوح در مدیریت بهزیستی شهرستان‌ها استمرار دارد و شاید بیش‌مراجعه‌ترین دستگاه‌ها در شهرستان‌ها، از لحاظ فراگیری جامعه‌ی هدف، و نیز از بابت ارتباط با مدیران نظارتی و اجرایی مناطق مختلف، بهزیستی باشد.
خوشبختانه، قانون‌گذار در تقسیم و تبیین وظایف اجتماعی، بهزیستی را تنها نگذاشته و برای این نهاد به عنوان محور و مدیر اجرایی و هماهنگ‌کننده‌ی دستگاه‌های عضو، اختیارات و جایگاه‌ ویژه‌ای قائل شده است.
در استان خراسان رضوی که یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های هدف کشور در بخش اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری را دارا می‌باشد، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی و همچنین ایده‌های عملیاتی شده‌ای برای مشکلات توانبخشی و پیشگیری، ابداع شده که از جمله‌ی آنها می‌توان به برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق، برنامه‌ی ساماندهی معتادان متجاهر، برنامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابان، برنامه‌ی غربالگری بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی با کمک خیرین و بخش غیر دولتی و برنامه‌ی تدوین شناسنامه ژنتیک برای جامعه‌ی هدف، اشاره کرد.
به هر روی، بهزیستی، وظایف و کارویژه‌های بسیار گسترده‌ای دارد و باعث خوشحالی است که در بخش‌های گوناگون، با همکاری بسیار عالی نیکوکاران و خیرین گرامی، به مردم عزیزمان و جامعه‌ی هدف سازمان، خدمات تخصصی ارائه می‌دهد و زمینه‌های زندگی بهتر، پرنشاط‌تر، آرامش‌مندتر و آسوده‌تر را برای آحاد مردم از جمله کودکان، مادران، خانواده، زنان سرپرست خانوار، دختران و پسران جوان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت‌های مختلف و همچنین سالمندان عزیز و گرامی فراهم می‌سازد.
این روز بزرگ و به یاد ماندنی و گرامیداشت این خدمات انسان‌دوستانه را به همه‌ی هموطنان عزیزمان تبریک و تهنیت گفته و ضمن بزرگداشت این روز، اجرای برنامه‌های مختلفی در طول هفته‌ی منتهی به آخرین روز تیرماه را به اطلاع و استحضار مردم و مسؤولان استان و اعضای جامعه‌ی هدف می‌رسانیم و از عموم هم‌استانی‌های عزیزمان می‌خواهیم که در این مراسم و برنامه‌ها فعالانه شرکت و ما را در پاسداشت ارزش‌های انسانی و نوعدوستانه، همراهی کنند.
مسعود فیروزی
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 60698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد