سطح سلامت روان و بهره‌وری کارمندان ارتقا یافت

در رسانه های استان کرمان- فردای کرمان – مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اجرای موفق طرح کارمندیاری در ادارات استان، ارتقا سطح سلامت روان کارکنان، خانواده‌ها و اجتماع پیرامون آنان، پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در محل کار، آگاه‌سازی درباره‌ی مصرف مواد و پیامدهای مصرف آن برای کارکنان و فـراهم کردن امکان دسترسی بـه خدمات حمایت از درمـان بـرای کارکنان، مدیران و خانواده‌های آنان را از اهداف این طرح برشمرد.

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در دیدار اعضا شورای هماهنگی مبارزه با مخدر استان کرمان، با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمر مجموعه‌های مرتبط با مسئله‌ی اعتیاد و مواد مخدر در استان، تداوم همکاری مسئولان تاثیرگذار استان را ارزشمند دانست و بیان کرد: «اثربخشی و نتیجه‌ی قابل قبول همکاری و همراهی مسئولانه‌ی دستگاه‌های اجرایی در پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های اجتماع‌محور در عمق جامعه نمودی روشن و ملموس دارد».

وی در ادامه با اشاره به طراحی و اجرای موفق و تاثیرگذار طرح کارمندیاری در سطح دستگاه‌های اجرایی افزود: «این طرح به عنوان یک طرح موفق و دارای نمود قابل‌قبول همکاری مسئولانه و همدلانه در سطح استان است».

صادق‌زاده با اشاره به ابعاد طرح کارمندیاری، ادامه داد: «یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی، توسعه‌ی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سازمان‌ها، ادارات و محیط‌های کار است و اجرای یک برنامه‌ی جامع پیشگیری از اعتیاد در محیط کار می‌تواند علاوه بر افزایش نشاط شغلی باعث ارتقا بهره‌وری سازمانی شود و از سویی مصرف مواد اعتیادآور توسط کارکنان می‌تواند مشکلات و اثرات جدی بر روی سلامت و زندگی کارکنان، محیط کار و جامعه داشته باشد».

وی افزود: «در بسیاری از محیط‌های کاری دنیا برنامه‌هایی وجود دارند که به کارمندان و اعضای خانواده‌شان در خصـوص پیشـگیری و درمان آسیب‌های عمده‌ی جسمی، روانی، مشکلات خانواده و سایر مسائل دیگری که بر نحوه‌ی انجام عملکرد کارکنان اثر منفی دارد، ماننـد اسـترس شغلی، افسردگی، مهارت‌های ارتباطی و... کمک می‌کنند که این برنامه‌ها از ابتدا با هدف پیشگیری از اعتیاد در کارکنان شکل گرفت و بعدها به سایر جنبه‌های سلامت روانی و اجتماعی کارکنان پرداخت».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان، ارتقا سطح سلامت روان کارکنان،  خانواده‌ها و اجتماع پیرامون آنان، پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در محل کار، افزایش مهارت‌های ارتباط موثر در کارکنان، آگاه‌سازی درباره‌ی مصرف مواد و پیامدهای مصرف آن برای کارکنان (در قالب کارگاه آموزشی و انتشار محصولات فرهنگی) و فـراهم نمـودن امکـان دسترسی بـه خـدمات حمایت از درمـان بـرای کارکنان، مدیران و خانواده‌های آنان را از اهداف این طرح دانست و اظهار کرد: «مخاطبان این برنامه در وهله‌ی نخست همه‌ی کارکنان سازمان‌ها هستند چراکه تاکید این برنامه بر پیشگیری اولیه است ولی در درجه‌ی دوم، مخاطبان عمده‌ی این برنامه، کارکنان متعددی هستند که می‌توانند درگیـر مسائلی مانند اعتیاد، استرس یـا افسردگی و یا حتی مشکلات شخصی مانند ازدواج و طلاق و ... باشند و متخصصین کارمندیاری، با تشویق کارمندان برای درخواست کمک، در موارد بروز مشکل، وظیفه دارند کارمندانی را که با مواد اعتیادآور درگیری پیدا کرده‌اند، پیش از آن‌که مشکلات‌شان در کار تجلی پیدا کند، شناسایی کنند».

وی خاطرنشان کرد: «به‌علاوه، برنامه‌های کارمندیاری بـه متخصصان خود، شیوه‌ی تعامل با کارمندان دچار مشکل را آموزش می‌دهد».

صادق‌زاده اجرای طرح کارمندیاری در استان کرمان را موفق توصیف کرد و افزود: «طرح کارمندیاری در سال ۹۹ در ۱۶ سازمان و نهاد دولتی به اجرا درآمد و طی آن ۱۵۰۰ نفر از کارکنان این نهادها تحت آموزش‌های مداوم و اثربخش قرار گرفتند که با بررسی‌های انجام گرفته در مرحله‌ی بعد شاهد ارتقا سطح سلامت روان کارکنان و افزایش بهره‌وری آن‌ها شده است». /پ

کد خبر 46124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد