مدیرکل بهزیستی استان مطرح کرد 
افزایش میزان شیوع اوتیسم در کرمان 
۳۰۰ بیمار اوتیسمی در استان شناسایی شدند

فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان از افزایش اختلال اوتیسم در استان خبر داد و گفت که تاکنون ۳۰۰ فرد دارای اختلال اوتیسم در استان شناسایی شده است.


به گزارش فردای کرمان صادق‌زاده با تاکید بر تاثیر آموزش و مداخلات به‌هنگام برای فراهم کردن زندگی عادی برای مبتلایان اوتیسم، افزود: «این اختلال قبل از دو سالگی قابل تشخیص نیست. اما اگر مادران به رفتار بچه‌ها دقت کنند ممکن است قبل از ۲۴ ماهگی متوجه شوند زیرا مادر می‌تواند قطعی ارتباط اجتماعی کودک را تشخیص بدهد».
وی با بیان این‌که از هر ۴۰ کودک متولد شده، یک نفر دارای اختلال اوتیسم است، گفت که علت اصلی اختلال اوتیسم، ژنتیک است و ممکن است در آزمایشات ژنتیک این اختلال به دلیل پیچیدگی که دارد، تشخیص داده نشود.
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده با بیان اینکه حدود ۳۰۰ فرد دارای اختلال اوتیسم در استان کرمان شناسایی شده است، بیان کرد: «اختلال طیف اوتیسم در استان رو به رشد است و همین موضوع باعث می‌شود که تلاش خود را برای آگاه‌سازی جامعه در این مورد بیشتر کنیم».
 وی افزود: «حدود ۲۴ نفر از بچه‌های اختلال اوتیسم که در مراکز بودند، اکنون در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و این تاثیر آموزش و مداخلات به‌هنگام است».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: «علت اصلی اختلال اوتیسم، ژنتیک است و ممکن است در آزمایشات ژنتیک این اختلال به دلیل پیچیدگی که دارد، تشخیص داده نشود؛ البته عوامل محیطی نیز در تشدید آن بی‌تاثیر نیست و تحقیقات مشخص کرده عوامل محیطی می‌تواند تاثیر بگذارد و شدت و ضعف دارد».
وی با بیان این‌که یکی از دلایلی که بر آگاه‌سازی اختلال اوتیسم تاکید می‌شود، این است که خانواده‌ها دیر متوجه اختلال فرزند خود می‌شوند، ادامه داد: «این اختلال قبل از دو سالگی قابل تشخیص نیست. اما اگر مادران به رفتار بچه‌ها دقت کنند ممکن است قبل از ۲۴ ماهگی متوجه شوند زیرا مادر می‌تواند قطعی ارتباط اجتماعی کودک را تشخیص بدهد».
صادق‌زاده اضافه کرد: «اختلال اوتیسم معمولا بین دو تا سه سالگی (۲۴ تا ۳۶ ماهگی) قابل تشخیص است ولی در بدترین شرایط امکان دارد تشخیص این اختلال تا شش سالگی طول بکشد ».
وی افزود: «به دلیل نرخ بالای اختلال اوتیسم، دنیا بر آگاه‌سازی برای خانواده‌ها تاکید دارد تا بتوان بچه‌هایی که دچار این اختلال هستند را به موقع شناسایی کرده و مداخلات لازم انجام شده و بتوان از طریق جامعه به آن‌ها سرویس و آموزش داد».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که متاسفانه بسیاری از مشکلات این طیف را حتی خانواده‌ها نمی‌دانند، اظهار کرد: «گاهی ممکن است خانواده و جامعه مدت‌ها با یک کودک دچار اختلال اوتیسم همانند یک فرد دچار معلولیت برخورد کرده و بچه را در مسیر معلویت  پیش ببرد در حالی که اگر اختلال در وقت طلایی شناسایی شود، این کودکان می‌توانند آموزش دیده و همانند افراد عادی زندگی کنند».
وی با بیان این‌که اوتیسم یک معلولیت نیست بلکه اختلال محسوب می‌شود، ادامه داد: «اختلال طیف اوتیسم جزو گروه اختلالات عصبی - رشدی است که در آن رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می‌شود و با توجه به این شرایط، در دستگاه عصبی مرکزی و عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌شود و با رشد فرد بر هیجان و توانایی یادگیری و حافظه‌ی او تاثیر منفی می‌گذارد».
صادق‌زاده با اشاره به این‌که در سال ۲۰۲۰ و اکنون گفته می‌شود که از هر ۴۰ تولد یک مورد دچار اختلال اوتیسم است، گفت: «در استان هفت مرکز اوتیسم داریم که سه مورد در شهر کرمان و مراکز دیگر در شهرستان‌های زرند، جیرفت، رفسنجان و سیرجان دایر شده‌اند و البته اولین مرکز نگهداری موقت شبانه‌روزی کودکان دچار اختلال اوتیسم کشور نیز چند ماه پیش در کرمان افتتاح شد  و در مجموع سه استان در کشور مرکز نگهداری موقت (شبانه‌روزی) اوتیسم دارند».
وی افزود: «در حال حاضر حدود ۱۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم در مراکز استان آموزش می‌بینند و در سال‌های اخیر تست «هیوا» را در تمام مهدهای کودک اجرا کردیم و با بررسی کودکان در سن طلایی دو تا سه سالگی بسیاری از بچه‌های دارای اختلال شناسایی شدند

کد خبر 35005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد