سید صباح قریشی مدیرکل بهزیستی استان در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی اداره کل بهزیستی به تشریح گزارش مراکز مثبت زندگی پرداخت .
وی اظهار کرد : تعداد مراکز مثبت زندگی به تفکیک شهرستان ها به شرح زیر است:
در شهرستان سنندج ۱۶ مرکز ، بانه ۴ مرکز، بیجار ۲ مرکز، قروه ۴ مرکز، کامیاران ۵ مرکز، مریوان ۸ مرکز، دهگلان ۲ مرکز، دیواندره ۳ مرکز، سروآباد ۳ مرکز، سقز ۶ مرکز
قریشی در ادامه گفت: در ابتدا موارد ثبت نامی ۳۴۱ مورد بوده است که از این تعداد ۱۲۴ مورد به مصاحبه دعوت شدند.
وی اظهار کرد : از تعداد مصاحبه شوندگان دعوت شده، ۵۳ مرکز مثبت زندگی مورد تایید قرار گرفتند، که استان کردستان برای هفته بهزیستی آماده افتتاح بود و به دلیل آماده نبودن سامانه ، امکان بهره برداری نداشت ، به همین جهت بعد از استان البرز در اولویت قرار گرفت و در تاریخ ۲۰ تا ۲۶ مهر ماه آموزش سامانه را به صورت استانی و کشوری برای تمامی پرسنل مثبت زندگی برگزار کرد و بصورت رسمی از اول آبان ماه شروع به فعالیت نمود.
قریشی مدیرکل بهزیستی استان گفت : هم اکنون مراکز مثبت زندگی استان فعال هستند و تمامی مسئولین مرکز و مددکاران با کاربری خود مشغول فعالیت در سامانه هستند و تا امروز ۱۴۲۹۵ بازدید انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی با بیان اینکه ۵۳ مرکز مثبت زندگی، در استان مشغول فعالیت شدهاند گفت : اولین اقدام مراکز شناسایی، رصد اطلاعات ، تهیهی گزارش مکانی مددکاری و پایش وضعیت زندگی و خانوادگی مددجو میباشد که تماماً از طریق سامانه الکترونیکی ثبت و در سامانه کشوری که برای همین هدف طراحی شده است ثبت و ضبط خواهد شد، تعداد پرونده به این مراکز واگذار شده و در حال رصد اطلاعات مکانی و جغرافیایی مددجویان هستیم.
مدیرکل بهزیستی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات و فعالیتهای ثبت شدهی مددکاران مراکز، در هر لحظه توسط کاربر مدیریتی شهرستان و استان قابل رصد است گفت : ثبت و ضبط اطلاعات توسط مددکاران، ملاک ارزیابی فعالیت و پرداخت یارانه و کارمزد به مراکز میباشد.
روی خاطر نشان کرد : با توجه به محله محور بودن مراکز مثبت زندگی، اگر در بررسی مددکاری از محل اسکان مددجو، مشخص شد که محل اسکان تغییر کرده، پروندهی وی به صورت الکترونیکی به نزدیکترین مرکز به محل سکونت وی، منتقل میشود تا مددجویان حداقل تردد را برای رسیدن به مرکز و دریافت خدمات داشته باشند.
شایان ذکر است در مراکز مثبت زندگی طبق دستورالعمل ۲۲ خدمت ارائه می گردد از جمله:
۱-ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه
۲-ثبت درخواست / تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین
۳-مصاحبه اولیه
۴-اخذ و بررسی مدارک
۵-بازدید منزل
۶-تحلیل، تشخیص و تعیین اولویتهای نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی
۷-ارجاع درخواست های جامعه هدف اعم از مالی (مستمر / غیر مستمر) و معرفی نامه
۸-پیگیری امور مددکاری خانوار
۹-ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاهها
۱۰-نیازسنجی و داشته سنجی محلی
۱۱-شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی
۱۲-شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله
۱۳-تسهیل گری و تشکیل تیم محله / CBO و اقدامات اجتماع محور
۱۴-شناسایی فعال جامعه هدف
۱۵-ارائه آموزشهای تشکیل و تحکیم خانواده
۱۶-آموزشهای مهارتهای زندگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
۱۷-آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیتها
۱۸-غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیتها، ارجاع و پیگیری شامل: غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اتیسم و....
۱۹- انجام استعلامات و پیگیریهای مورد نیاز جهت: صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بندهای سیزده گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
۲۰-اطلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان
۲۱-همکاری در اجرای طرحها و برنامههای جدید سازمان
۲۲-جلب مشارکتهای مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی
استان کردستان همزمان با سایر استانها آمادگی خود را جهت افتتاح اعلام می دارد.
نظر شما