برای اجرای قانون استخدام معلولان می‌جنگیم

به گزارش فردای کرمان بیش‌ترین جمعیت دارای معلولیت در جنوب و شرق استان هستند | آمار مرگ‌ومیر کرونایی معلولان در مراکز بهزیستی پایین است


به گزارش فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری به‌مناسبت هفته‌ی جهانی معلولان، با تاکید بر مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن عمومی برای حضور معلولان در جامعه، گفت که اگرچه در حال حاضر پروژه‌ی در حال ساخت بدون مناسب‌سازی وجود ندارد اما ساختمان‌های قدیمی که مراجعه به آن‌ها بیش‌تر است همچنان برای تردد معلولان نامناسب است.
او گفت که هنوز نتوانسته‌ایم برخی بانک‌ها را ملزم کنیم تا امکان دسترسی افراد دارای معلولیت را به عابر بانک فراهم کنند، و بعضی ادارات را هم که وادار کردیم رمپ بزنند، رمپ را به شکلی اجرا کرده‌اند که نمی‌توان از آن استفاده کرد.
صادق‌زاده همچنین با اشاره به اجرای قانون استخدام و سهم سه درصدی معلولان در استخدام‌های دولتی، گفت که گاهی باید با بعضی دستگاه‌ها برای رعایت این قانون بجنگیم.
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، عباس صادق‌زاده روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه در نشست خبری مجازی به مناسبت هفته‌ی جهانی معلولان، بیان کرد: «سازمان جهانی بهداشت به دلیل شرایط ویژه‌ای که کرونا برای همه‌ی افراد خصوصا افراد دارای معلولیت ایجاد کرده برای این روز شعار «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت، فراگیر دسترس‌پذیر و پایدار» تعیین کرده است».
وی ادامه داد: «سیاست اول سازمان بهزیستی، توسعه‌ی فرهنگ توجه به حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت است، سال‌ها این سیاست دنبال شده اما در حال حاضر که کرونا تغییراتی ایجاد کرده این سیاست باید پررنگ‌تر دنبال شود».
صادق‌زاده افزود: «بخشی از این کار به عهده‌ی دولت است تا با توسعه‌ی زیرساخت‌ها، تدوین قوانین و رفع خلاءهای قانونی این کار را دنبال کند که در سال‌های گذشته این اتفاق متفاوت‌تر افتاده است و خوشبختانه شاهد تدوین قانون حمایت از افراد دارای معلولیت از سوی مجلس بودیم».
وی خاطرنشان کرد: «این قانون نیازمند یک رویکرد و توجه همگانی است تا عملیاتی شود، اگر فرهنگی وجود نداشته باشد قانون بدون اجرا باقی می‌ماند».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر توجه به رعایت حقوق افراد معلول از سوی مردم و دستگاه‌ها، بیان کرد: «وقتی فردی دچار نقص جسمانی می‌شود وظیفه‌ی همه‌ی افراد و دستگاه‌ها است تا زمینه‌ی حضور او را در جامعه فراهم کنند که تاکنون قدم‌های خوبی برداشته شده اما گام‌های زیادی باقی مانده است».
وی یادآور شد: «اولین گام برای حضور این افراد در جامعه مناسب‌سازی محیط و فراهم کردن شرایط دسترسی و حضور آن‌ها در جامعه است و با وجود اقداماتی که انجام شده هنوز برای حضور بدون مانع و راحت این عزیزان موانع زیادی وجود دارد و فرهنگ‌سازی در این رابطه باید توسعه پیدا کند».
صادق‌زاده با بیان این‌که هر شهروندی که در جامعه حضور دارد باید به حقوق فردی که دارای یک نقص جسمانی است توجه کند، گفت: «مردم در مقایسه با گذشته نسبت به حقوق افراد معلول آگاهی زیادی پیدا کرده‌اند اما هنوز نیازمند آگاهی بیشتر، احترام گذاشتن به این حقوق و رعایت حقوق افراد دارای معلولیت هستیم».
توسعۀ ‌خدمات تخصصی معلولان در جنوب و شرق کرمان
وی در ادامه با اشاره به توسعه‌ی ‌خدمات تخصصی افراد دارای معلولیت به عنوان یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی، بیان کرد: «ممکن است خیلی از نیازهای این افراد در شهرها و مراکز برخوردار وجود داشته باشد اما بیشتر افراد دارای معلولیت استان کرمان در شهرهای جنوبی و شرقی حضور دارند و ما وظیفه داریم در این مناطق خدمات تخصصی را فراهم کرده و خدمات درِ خانه‌ی افراد دارای معلولیت را توسط تیم‌های سیار ارائه کنیم».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: «در سال‌های گذشته به کمک دولت، بنگاه‌های اقتصادی و مردم، توسعه‌ی کلینیک‌های توان‌بخشی در مناطق کم برخوردار در شرق و جنوب انجام شده است، راه‌اندازی این‌ مراکز نیاز استان است و اگر کوتاهی شود سبب تشدید معلولیت می‌شود».
وی اظهار کرد: «در بخش ارائه‌ی خدمات تخصصی در مناطق کم‌برخوردار می‌توان به استان کرمان  نمره‌ی خوبی داد».
صادق‌زاده خاطرنشان کرد: «در هفته‌ی جهانی معلولان سعی می‌کنیم تعاملات بیشتری با شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، هم در بحث مناسب‌سازی و هم شناسایی افراد دارای معلولیت، داشته باشیم تا این افراد در لیست ارائه‌ی خدمات بهزیستی قرار بگیرند».
 
برگزاری جشنواره عکس و فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای
وی از برگزاری اولین جشنواره‌ی عکس و فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ویژه معلولان خبر داد و گفت: «افراد علاقه‌مند تا پایان آذرماه فرصت دارند آثار خود را به بهزیستی استان کرمان ارسال کنند که در دهه‌ی فجر امسال اختتامیه‌ی این جشنواره برگزار می‌شود و از برگزیدگان با اهدای جوایز تقدیر خواهد شد».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با رفع نقایص پیشین، افزود: «این قانون با ۳۲ ماده ابلاغ شده و بسیاری از دستگاه‌ها، همه‌ی صنوف و مردم تکلیفی پیدا کردند تا مسیر دسترسی را برای این افراد در جامعه فراهم کنند».
وی تاکید کرد: «اجرای قانون به جز این‌که اعتبار می‌خواهد به یک فرهنگ هم نیاز دارد».
 
اجرای قانون نیازمند فرهنگ‌سازی است
صادق‌زاده افزود: «سال گذشته در استان کرمان شورایی برای اجرای ماده‌ی ۳۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، فعال شد، قانون به همه‌ی دستگاه‌ها ابلاغ شده، که بر اساس آن، موارد قانونی خاص مربوط به هر دستگاه احصا شده و از دستگاه‌ها خواسته‌ایم که توضیح دهند چه کارهایی بر اساس این قانون انجام شده اما هنوز گام‌های زیادی را باید دنبال کنیم».
وی گفت: «اجرای قانونی که برای دستگاه‌ها تکلیف ایجاد کرده نیازمند فرهنگ است، اگر اراده‌ای برای انجام کاری باشد نیاز به قانون نیست اما اگر اراده‌ای وجود نداشته باشد با قانون و اعتبار هم ممکن است در اجرا دچار مشکل شود».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: «همه‌ی افراد در قبال حقوق دیگران مسئول هستند و باید حقوق افراد دارای معلولیت را رعایت کنند و به آن احترام بگذارند».
وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی جامعه و بنگاه‌های اقتصادی در مقابل افراد دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: «بنگاهای اقتصادی فعال در استان که درآمد دارند باید به نیازهای افراد معلول توجه کنند. در استان کرمان نسبت به این موضوع توجه شده و در سال‌های گذشته ارقام خوبی از سوی مس، گل گهر، گهرزمین، جهان‌فولاد برای تامین مسکن، تامین جهیزیه و درمان افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است».
صادق‌زاده ادامه داد: «دستگاه‌ها باید وظیفه‌ی خود بدانند که با دستگاه‌های حمایتی همسو شوند تا حقوق افراد معلول توجه شود، هر شهروندی در این جامعه زندگی می‌کند وظیفه‌ی سایر افراد است که به احقاق حقوق او کمک کنند».
 
۵۳ هزار مستمری‌بگیر بهزیستی در استان
وی با بیان این‌که بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت ۱۰ درصد افراد جامعه می‌توانند دارای معلولیت از خفیف تا شدید باشند و این افراد نیازمند بهره‌مندی از خدمات متفاوت هستند، توضیح داد: «مطابق آمار رسمی بین ۴ تا ۵.۵ درصد افراد جامعه دچار معلولیت متوسط و خیلی شدید هستند و باید تحت پوشش حمایتی دستگاه‌های دولتی قرار بگیرند».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که دو درصد جمعیت استان دارای معلولیت هستند، گفت: «در استان کرمان ۵۳ هزار نفر به دلیل معلولیت متوسط و شدید مستمری‌بگیر هستند و ۲۰ هزار نفر که در سطح پایین‌تری از معلولیت قرار دارند، خدمت‌بگیر هستند».
وی با اشاره به مناسب‌سازی‌هایی که در سطح شهر بر اساس قانون صورت گرفته، گفت: «در حال حاضر پروژه‌ی در حال ساختی نداریم که مناسب‌سازی نشده باشد اما ساختمان‌های قدیمی که مراجعه به آن‌ها بیشتر است باقی‌مانده است، هنوز نتوانسته‌ایم برخی بانک‌ها را ملزم کنیم که امکان دسترسی افراد دارای معلولیت را به عابر بانک فراهم کنند، بعضی ادارات را هم که وادار کردیم رمپ بزنند، رمپ را به شکلی اجرا کرده‌اند که نمی‌توان از آن استفاده کرد».
 
برای اجرای قانون استخدام معلولان با دستگاه‌ها می‌جنگیم
صادق‌زاده با اشاره به اجرای قانون استخدام و سهم سه درصدی معلولان در استخدام‌های دولتی، توضیح داد: «متاسفانه گاهی باید با بعضی دستگاه‌ها برای رعایت این قانون بجنگیم. به عنوان مثال در آموزش و پرورش از استخدام فردی به دلیل کم‌بینایی جلوگیری کردند تا با ورود مجلس این طرح را پذیرفتند که این مساله ناشی از خلاء فرهنگی است».
وی ادامه داد: «سهم استخدام باید در دستگاه‌های غیردولتی نیز اجرا شود زیرا استخدام دولت بسیاری کم و محدود است و در حال حاضر تعداد زیادی از افراد معلول در شهرداری‌ها و شرکت‌های صنعتی و معدنی استان مشغول به کار هستند».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین بیان کرد: «چهار هزار و ۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در شش مرکز شبانه‌روزی بهزیستی استان نگهداری می‌شوند که شرایط نگهداری آن‌ها در شرایط شیوع کرونا بسیار سخت است اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده تعداد مرگ‌ومیر در این مراکز بسیار پایین بوده است».

کد خبر 27777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد