اغلب متقاضیان فرزندخواندگی متقاضی دختر هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت به پرسش های زهرا طاهری خبرنگار نشریه گلدشت پاسخ گفت .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان ، زهرا طاهری خبرنگار نشریه گلدشت در جلسه پرسش و پاسخ با مدیرکل بهزیستی از ایشان پرسید :

۱- با توجه به نیاز جنوب کرمان به راه اندازی مرکز نگهداری سالمندان چه اقدامی در این زمینه انجام شده است ؟
بر اساس سیاست های کلی سازمان بهزیستی کشور و مطابق با آخرین روش های علمی روز دنیا اولویت بهزیستی در کاهش مراکز شبانه روزی سالمندان است . بنابراین فقط در مناطقی با شرایط خاص برای راه اندازی این مراکز  اقدام می شود . در جنوب کرمان به نسبت جمعیت ترجیح با راه اندازی مراکز روزانه است و اگر نیاز به مرکز شبانه روزی بود در قالب خرید خدمت و اعلام آمادگی افراد یا خیریه های دارای شرایط امکان صدور مجوز مرکز روزانه یا شبانه روزی وجود دارد ولی تا کنون درخواستی برای راه اندازی هر نوع مرکز دریافت نشده است .

۲- چه اقداماتی برای مناسب سازی فضای شهری و مکان های عمومی انجام شده ؟ چراکه اقدامات در این فضاها ملموس نیست؟
موضوع مناسب سازی در حوزه توانبخشی سازمان تعریف شده است و در این حوزه از دو منظر به مناسب سازی نگاه می شود . مکان ها  و ساختمان های قدیمی که علیرغم همه تلاش ها و اقدامات خوب تغییر و اصلاحشان علاوه بر صرف هزینه بسیار زمان بر است و در نتیجه پیشرفت محسوس به نظر نمی رسد . مناسب سازی در ساختمان ، معبر و پارک های در حال ساخت به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته که به با همکاری مجموعه شهرداری و نظام مهندسی پیشرفت های قابل قبولی در این زمینه داشته ایم به گونه ای که استان کرمان در سطح کشور در جایگاه اول قرار گرفته اما معتقدیم همچنان تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم .

۳ –  با توجه وضعیت معتادین متجاهر در بعضی مکان ها از جمله میدان مشتاق ، برای ساماندهی این گروه چه اقدامی انجام شده است ؟
علی رغم مشکلات متعدد به ویژه در شرایط بحرانی فعلی و شیوع ویروس کرونا ، اقدامی سنجید مورد نیاز بود که با حمایت های ارزشمند و قابل تقدیر استاندار و همکاری مسئولانه کارشناسان تخصصی بهزیستی و مجموعه هایی چون دادگستری ، دانشگاه علوم پزشکی ، شهرداری ، سپاه ثارالله ، نیروی انتظامی ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و تشکل ها ، طرح ساماندهی علمی و موثر بیماران مبتلا به اعتیاد برنامه ریزی و به اجرا در آمد که با رعایت اصول پیشگیری و دستور العمل های  بهداشتی تاکنون بیش از ۱۲۰۰نفر از این گروه ساماندهی شده اند .

۴- چه تعداد کودک در شیرخوارگاه مادر کرمان وجود دارد و در مورد فرزندخواندگی توضیحاتی بدهید ؟

تا چندی قبل تنها مرجع رسمی برای ارائه خدمت و نگهداری از کودکان مجهول الهویه و واگذاری  قانونی فرزندان در کشور شیرخوارگاه های وابسته به بهزیستی بودند. در قانون جدید ابلاغ شده که  معرفی خانواده هایی که سرپرستی فرزندان  را به روش های دیگر عهده دار می شوند برای دریافت مدارک هویتی از طریق بهزیستی اقدام کنند . البته این ابلاغ مورد اعتراض سازمان بهزیستی قرا گرفت چراکه پی آمدهای متعدد ، اجتماعی ، امنیتی و انتظامی را در بر خواهد داشت ولی به دلیل لزوم اجرا طبق ابلاغ ، اقدام می شود .
 سالیانه به طور متوسط ۵۰ تا ۱۸۰ نوزاد و نوباوه در شیرخوارگاه مادر کرمان پذیرفته می شوند که بعد از اقدامات مددکاری و انجام مراحل قانونی به خانواده ها واگذار می شوند .  ۱۲۰۰ متقاضی پشت نوبت داریم که به دلیل محدودیت در تعداد فرزندان و همچنین درخواست اغلب خانواده ها برای به فرزندی گرفتن دختر مدت زمان درخواست تا واگذاری طولانی شده که سعی می شود  بادقت و سرعت این درخواست ها به نتیجه برسد .

۵- پروژه مسکن مددجویی فدک در منطقه سیدی دچار مشکلاتی است برای رفع این مشکلات چه اقدامی انجام شده است ؟
اجرای پروژه فدک در قالب تفاهم نامه سه جانبه شامل ده واحد مسکونی که از این تعداد چهار واحد متعلق به مددجویان بهزیستی است . در زمان ساخت حمایت های قانونی از سوی بهزیستی انجام شده  و مشکل اساسی جانمایی نامناسب و خارج از محدوده بودن است که باعث شده مالکین نتوانند از خدمات شهری استفاده کنند . با همکاری مسکن و شهرسازی و با  اختصاص زمین مناسب واحدهای مسکونی ساخته و در اختیار مالکین قرار می گیرد . بعد از این تصمیم گیری جانمایی دو واحد از چهار واحد مسکونی مددجویی انجام و دو واحد دیگر نیز به زودی تعیین تکلیف می شوند .
 

کد خبر 22492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد