تعداد فرزندان بد سرپرست زنگ خطری است برای توجه به رشد آسیب های اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت به پرسش های بادامچی خبرنگار شبستان پاسخ گفت .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان ، طاهره بادامچی خبرنگار شبستان در جلسه پرسش و پاسخ با مدیرکل بهزیستی استان کرمان از ایشان پرسید :

۱- چه خدماتی در مراکز مثبت زندگی انجام می شود ؟

در مراکز مثبت زندگی خدمات سطح یک شامل بررسی های  مددکاری ، امور مربوط به فرزند خواندگی  ، خدمات حوزه توانبخشی از قبیل مناسب سازی ، اشتغال ،  ارائه انواع آموزش ها ، شناسایی خیرین ، انواع غربالگری ها و سایر خدمات از این نوع با هدف کاهش رفت و آمد مردم به صورت غیر حضوری ارائه می شود .


۲- درحال حاضر چه نوع معلولیتی شایع است و به چه دلیل ؟
به دلیل میزان بالای تصادفات و صدمات ناشی از اتفاقات و حوادث از جمله پرت شدن از بلندی ، معلولیت جسمی - حرکتی از شایع ترین نوع معلولیت ها به شمار می رود . دومین معلولیت شایع از نوع ذهنی است و منشا آن اختلات ژنتیک است که به دلیل ناآگاهی خانواده از ضرورت انجام مشاوره های ژنتیک این معلولیت شیوع زیادی در جامعه دارد که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در بهزیستی کرمان و تصویب قانون الزام به انجام مشاوره های ژنتیک امیدواریم معلول زایی کاهش چشمگیری داشته باشد .


۳-  وضعیت کودکان بی سرپرست تحت حمایت بهزیستی دراستان چگونه است ؟
همجواری استان کرمان با استانهای مرزی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر پی آمدهای بسیاری از قبیل گسترش اعتیاد و به وجود آمدن آسیب در روابط خانوادگی را به دنبال داشته و افزایش قابل توجه فرزندان بدسرپرست در مقابل فرزندان بی سرپرست را باعث شده است . درحال حاضر ۶۳ مرکز وظیفه مراقبت و تربیت این کودکان را بر عهده دارند که ۸۷ درصد آنان بد سرپرست هستند و استان کرمان بعد از خراسان رضوی دومین استان در تعداد مراکز و حمایت از فرزندان است . وجود این تعداد فرزندان بد سرپرست زنگ خطری است که در واقع برای توجه به رشد آسیب های اجتماعی به صدا درآمده و هشدار می دهد . به هرحال خانواده بهترین پناه کودکان است و بهزیستی به منظور ایجاد فضای رشد و آموزش هر چه بهتر کودکان در محیط خانواده طرح استقرار در خانواده جایگزین شامل وابستگان درجه یک و فامیل نزدیک را با پرداخت کمک هزینه  به زوجین متقاضی در قالب  فرزند خواندگی و سرپرست موقت در دستور کار دارد .


۴- کودکان کار و خیابان چه وضعیتی دارند و چه اقداماتی انجام شده است ؟
کودکان خیابانی محصول ناآگاهی و مشکلات اجتماعی خانواده ها هستند . حدود ۹۷ درصد این گروه شامل اتباع بیگانه هستند که اوراق هویتی ندارند به همین دلیل در مسیر ساماندهی ایشان مشکلاتی به وجود آمده است . علیرغم همه محدودیت های پیش رو  با راه اندازی ۵ مرکز روزانه و شبانه روزی  خدماتی از جمله پیگیری امور تحصیلی این کودکان ، تحویل بسته های معیشتی – بهداشتی ، ارا ئه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی خانواده ها انجام شده است .


۵-  با توجه شیوع کرونا جه اقداماتی برای تامین نیازهای گروه های انجام شده است ؟
با توجه به سنت حسنه مشارکت و خیرخواهی  در رفع نیاز اقشار آسیب پذیر با مشارکت مردم و همکاری و همراهی مجموعه های همچون بنیاد برکت ، بنیاد مستضعفان ، آستان قدس رضوی و سایر سازمان های اجرایی و حمایتی بالغ بر ۹۰ مرکز تحت نظارت بهزیستی در سطح استان که در شرایط شیوع ویروس کرونا در قرنطینه کامل بوده اند و همچنین بخش وسیعی از خانواده های تحت حمایت بهزیستی در قالب پویش های همدلی مومنانه از بسته های معیشتی و بهداشتی را دریافت کرده اند .  در حال حاضر پویش همدلی مومنانه در نهضت ایران همدل در قالب یک اقدام ملی همچنان ادامه دارد .

کد خبر 22417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد