۲۵۰۰ معلول مادرزادی سالانه در استان کرمان متولد می‌شوند!

ایسنا/کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: سالانه بیش از ۲۵۰۰ نفر متولدین معلول مادرزادی در استان داریم که در بدترین شرایط اگر ۵۰ درصد آن کنترل شود گام بزرگی برداشته ایم.

 "عباس صادق زاده" امروز ۱۲ آذرماه در مراسم روز جهانی معلولین در کرمان با بیان لزوم اهتمام به پیشگیری از مسائل اجتماعی به ویژه معلولیت ها اظهار کرد: استان کرمان سه درصد جمعیت کشور را دارد اما ۴.۲ درصد جمعیت معلول کشور و ۱۶ درصد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست کشور را در خود دارد و متاسفانه ۸۷ درصد کودکان ما بدسرپرست هستند.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیم بگیریم و در خصوص پیشگیری از معلولیت یک گام مهم برداریم، افزود: کرمان نخستین استانی بود که ایده اجباری شدن آزمایش ژنتیک را به مجلس برد و تصویب شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه ما مشکل قانونی و اعتباری نداریم و فقط همتی را می خواهیم تا جمعیت معلول را کنترل کنیم افزود: در برخی مناطق به ویژه در جنوب و شرق استان کرمان هر ساله شاهد تولد فرزندانی هستیم که با معلولیت به دنیا می آیند و هزینه های آنها در طول عمر به عهده خانواده و جامعه است.

صادق زاده با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های مشاوره ژنتیک را در جامعه ایجاد کنیم که در شهرستان قلعه گنج دو مرکز مشاوره داریم گفت: از استاندار کرمان درخواست داریم دستور ویژه ای برای همکاری دستگاه های اجرایی به منظور پیشگیری از معلولیت ها صادر کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: سالانه بیش از ۲۵۰۰ نفر متولدین معلول مادرزادی در استان داریم که در بدترین شرایط اگر ۵۰ درصد آن کنترل شود گام بزرگی برداشته ایم.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولین «ارتقاء مشارکت معلولان برای دسترسی به حقوق شهروندی» گفت: جامعه این را پذیرفته که افراد معلول توانایی هایی دارند و اگر میدان در اختیار آنها قرار بگیرد، توانایی های کم نظیری دارند.

صادق زاده بیان کرد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ابلاغ شده که شامل موارد مختلفی است و باید مسوولان نظام برای اجرای قانون و توجه به این ظرفیت همکاری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر مناسب‌سازی اماکن برای معلولان بیان کرد: اگر دستگاه ها در چارچوب قانون قدم بردارند قطعا در سال آینده روز ۱۲ آذر متفاوتی را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور استاندار کرمان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیرکل بهزیستی استان، شهردار کرمان، جمعی از مسوولان و تعدادی از معلولان و خانواده های آنان برگزار شد.

کد خبر 11687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد