ستاد نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کرمان تشکیل می‌شود

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: ستاد نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلول که خواسته معلولان این استان است، تشکیل و پیگیری می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی آنچه که در قانون در این راستا پیش‌ بینی شده انجام دهند.

به گزارش ایرنا محمدجواد فدایی روز سه‌شنبه در همایش روز جهانی معلولان افزود: البته بخشی از قانون نیازمند منابع مالی است اما در بودجه دستگاه‌های اجرایی باید پیش‌بینی شود ولی به دلیل محدودیت‌های اداری ممکن است این امر کمی طول بکشد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم این قبیل همایش‌ها برای تصمیم‌گیری‌های جدی برای معلولان شروع خوبی باشد افزود: این هفته فرصتی است تا مسائل و مشکلات معلولان بیان و اقدامات انجام شده در این زمینه بازنگری شود.
استاندار کرمان با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان یک ظرفیت بسیار عظیمی است که اقدامات ارزشمندی را می‌توان انجام داد گفت: پیش‌بینی‌های این قانون بسیاری از مسائل و مشکلات معلولان را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله اشتغال، مسکن، مناسب‌سازی، بهداشت و درمان، آموزش و غیره برطرف می‌کند.
وی بااشاره به اینکه در این قانون پیش‌بینی شده  که شهرداری پایان‌کار ساختمان‌ها را منوط به مناسب‌سازی معماری برای معلولان اعمال کند تصریح کرد: در حوزه اشتغال معلولان در این قانون آمده است؛ شرکت‌ها و موسساتی که ۶۰ درصد از سهام آن‌ها متعلق به معلولان باشد، دولت تسهیلات خاص و ویژه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
فدایی ادامه داد: بهزیستی و یا سازمان‌های مردم نهاد و یا موسساتی که برای معلولان فعالیت می‌کنند؛ می‌توانند شرکت‌هایی را با ۶۰ درصد سهام معلولان‌ تشکیل دهند و از این امکانات قانونی استفاده و طرح‌ها و پروژه‌های خدماتی و اقتصادی ایجاد کنند که این امر سبب ایجاد اشتغال معلولان و منافع آن‌ها می شود.
فدایی تصریح کرد: این قانون نیز همه دانشگاه‌ها را موظف کرده تا معلولان به صورت رایگان از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.
ایجاد ستاد مناسب‌سازی در کرمان
شهردار کرمان نیز در این همایش با اشاره به اینکه در راستای مناسب‌سازی شهری از بین معلولان مشاوره انتخاب شد افزود: ستاد مناسب سازی در کرمان راه‌اندازی و قوانین در این راستا تدوین شده است.
سید مهران عالم‌زاده با بیان اینکه تمامی فضای شهری از بعد از این قوانین مناسب سازی شده است گفت: چهار پارک و چهار معابر اصلی شهر کرمان نیز برای معلولان مناسب سازی شد.
شهردار کرمان گفت: در حوزه حمل و نقل معلولان نیز ۲ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده برای معلولان شهر کرمان فعال شده است.
عالم‌زاده با بیان اینکه شهر کرمان همانند سایر استان‌های کشور دارای نواقصی در این حوزه است خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شهری بدون مانع برای معلولان داشته باشیم.
همایش روز جهانی معلولان با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان با اجرای برنامه‌های متنوع در سالن تجلی شهر کرمان برگزار شد.
در این همایش از ۱۰ معلول نخبه استان کرمان در این همایش تجلیل به عمل آمد.
۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر و روز جهانی معلولان است.

کد خبر 11663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد