در رسانه| ورزشکاران جانباز و توان‌یاب زنجانی کم توقع و پرفروغ

زنجان - ایرنا - هم اکنون ۹ رشته ورزشی جانبازان و توان‌یابان در زنجان فعال است و ورزشکاران فعال در این رشته‌های ورزشی با کمترین امکانات بیشترین افتخارآفرینی را در میادین مختلف برای استان و کشور دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش جانبازان و توان‌یابان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان ورزش معلولان به صورت کمیته‌ای و زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی فعالیت می کرد و در اواخر سال ۵۸ فدراسیون ورزش‌های معلولان راه اندازی شد.

با آغاز جنگ تحمیلی نام این فدراسیون به جانبازان و معلولان و در سال ۱۴۰۲ به فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان تغییر یافت.

ورزشکاران فعال در این فدراسیون، جانبازان و معلولانی هستند که تاکنون در ۹ پارالمپیک و هشت بازی‌ پاراآسیایی شرکت و بیش از یک هزار مدال رنگارنگ کسب کرده اند.

ورزشکاران جانباز و توان یاب کشور در ۱۰ رشته ورزشی از هفتم شهریور ماه جاری رقابت های پارا المپیک ۲۰۲۴ پاریس را آغاز می کنند.در زمان حاضر ورزشکاران جانباز و توان‌یاب از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته ورزشی طی ۱۲ روز در رقابت های پارا المپیک پاریس حاضر هستند و ایران نیز در ۱۰ رشته موفق به کسب سهمیه شده است که در پنج رشته بانوان حضور دارند و در مجموع ۶۵ ورزشکار اعزام می شوند.

این دوره از بازی‌ها در ۲۰ ورزشگاه و سالن برگزار می‌شود و چهار هزار و ۴۰۰ ورزشکار در آن شرکت می‌کنند.

از استان زنجان نیز رقیه شجاعی به عنوان تنها نماینده ورزشکار اعزامی این هیات از استان زنجان در پارا المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر می شود.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رشته های ورزشی هیات ورزش های جانبازان و توان یابان استان زنجان با طیب یوسف امیری رییس این هیات گفت و گو کرده است.

ایرنا: هیات ورزشهای جانبازان و توان یابان استان زنجان هم اکنون چه فعالیت هایی دارد و امسال چه رویدادهایی را پشت سرگذاشته است؟

فدراسیون ورزشی جانبازان و توان یابان کشور در حال حاضر در ۱۳ رشته فعالیت دارد که به دلیل کمبود امکانات و نبود برخی زیرساختها ۹ رشته از این تعداد در زنجان فعال است.

امسال دو و میدانی این هیات ورزشی فعالیت چشمگیر و نتایج بسیار خوبی داشت. پنج نفر از توان یابان مرد، امسال به مسابقات قهرمانی کشوری اعزام شدند که کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره حاصل رقابت آنها بود و سه نفر از بانوان نیز به این مسابقات اعزام شدند که یک مدال ارزشمند طلا به ارمغان آوردند.

در رقابت های تیراندازی پارا المپیک نیز رقیه شجاعی به عنوان تنها نماینده اعزامی این هیات از استان زنجان است که امیدواریم با مدال خوش رنگ برای استان و کشور افتخار آفرینی کند.

این ورزشکار برای دومین بار است که در مسابقات تیراندازی پارا المپیک حضور می‌یابد و انتظار می‌رود در این دوره از مسابقات با توجه به تجارب خود، مدال ارزشمندی را برای استان به ارمغان بیاورد.

چهار بانوی ایرانی نیز در رشته تیراندازی پارا المپیک حاضر هستند که رقابت‌ها از روز هفتم شهریور ماه در پاریس آغاز می‌شود.

شجاعی در مسابقات تیراندازی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر آر ۲ شرکت کرده بود که در نهایت پس از کسب ۶۲۴.۱ امتیاز و مقام پنجمی در بین ۲۰ تیرانداز، جواز حضور در فینال را کسب کرد، اما در نهایت با امتیاز ۱۶۳ ششم شد.

شجاعی، تنها نماینده ثابت پارا المپیک و تیم های ملی از زنجان است که متاسفانه حمایت های لازم از او نمی شود، این ورزشکار شاخص در حال حاضر شغل ثابتی ندارد و به همین سبب نگرانی هایی دارد که این موضوع مانعی برای تمرینات مستمر و موفقیت های بیشتر این ورزشکار می شود.

داشتن شغل ثابت موجب کاسته شدن از بخشی از نگرانی های ورزشکاران حرفه ای می شود تا با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت ورزشی خود ادامه دهند.

ایرنا: آیا زیرساختهای لازم برای رشته های ورزشی جانبازان و توان یابان در استان فراهم است؟

زیرساخت های موجود در استان به هیچ عنوان مناسب جامعه هدف این هیات نیست و تنها یک مجموعه ورزشی " ولیعصر(عج) " در کل استان به این قشر اختصاص دارد که آن هم در وسط شهر واقع شده و ایاب و ذهاب ورزشکاران به این مجموعه برای توان یابان دشوار است.

اخیرا مدیرکل ورزش و جوانان استان دستور دادند در شهرستان‌های ابهر و خرمدره نیز یک سالن به این ورزشکاران اختصاص یابد.

بیشتر از زیرساخت های ورزشی، ایاب و ذهاب ورزشکاران معلول دغدغه بزرگی است. از شورای شهر زنجان از سال ۱۴۰۰ پیگیر این موضوع هستیم ولی تاکنون نتیجه نداده است.

ورزشکار معلول برای رساندن خود به ورزشگاه با مشکلات بسیاری مواجه است، برخی از توان یابان با صندلی چرخدار و برخی نیز حتی بدون آن در رفت و آمد و با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

تسهیلگری ایاب و ذهاب و مناسب سازی محیط برای ایاب و ذهاب ورزشکاران جانباز و توان یاب، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از وظایف شورای شهر است.درخواست یک دستگاه مینی بوس و یا خودروی ون را داریم تا برای رفت و آمد ورزشکاران جانباز و توان یاب به کار بگیریم.

به همه مردم و مسوولان قول می دهیم که هر فردی از این قشر به ورزشگاه راه یابد و تمرین کند در کمتر از ۲ سال در پارا المپیک رقابت کند چرا که این افراد استعدادهای بالایی دارند و تنها به دلیل اینکه نمی توانند از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند اغلب از ورزش باز می‌مانند.

تسهیلگری رفت و آمد و تردد معلولان در سطح شهر از وظایف شورای شهر و شهرداری است و هیچ منتی بر این قشر نباید باشد چراکه این مصوبه شورای عالی فرهنگی است و در بین بیش از ۵۰ فدراسیون ورزشی این مصوبه تنها متعلق به جانبازان و توان یابان است درحالی که تاکنون مغفول مانده و به آن عمل نمی شود.

ورزش جانبازان و توان یابان در کشور حرف اول را می زند و بیشترین مدالهای ورزش از سوی این ورزشکاران در کشور کسب می شود. این کمترین حق ورزشکاران جانباز و توان یاب است که باید از سوی مسوولان مربوطه جدی گرفته شود.

استعدادهای سرشار موجود در بین این افراد گاه به دلیل نبود امکانات و زیرساختهای لازم شکوفا نمی شود.

ایرنا: هیات جانبازان و توان یابان استان با چه مشکلات دیگری درگیر است؟

اصلی‌ترین مشکل این هیات که گفته شد مربوط به رفت و آمد این ورزشکاران است چراکه ورزشکاران توان یاب توانایی جابجایی را ندارند و این موضوع موجب دلسرد شدن آنها می شود.

تنها استخر ویژه توان یابان استان نیز چند سال اخیر به دلیل خرابی و نیاز به مرمت و بازسازی راکد مانده است.

استخر ولیعصر زنجان از سال ۹۸ در دست تعمیر و بازسازی است البته اعتباری اخیرا به آن اختصاص یافته که این خبر خوشی برای جانبازان و توان یابان است که از هفته جاری پیمانکار در این مجموعه کار خود را آغاز خواهد کرد تا شاهد احیا این استخر باشیم.

این استخر در ارتقای سلامتی جانبازان نیز تاثیر مهمی دارد چراکه این قشر نیاز بیشتری نسبت به افراد سالم به فعالیت های مستمر ورزشی دارند.

ایرنا: استعدادیابی در هیات ورزش جانبازان و توان یابان به چه نحوی انجام می‌شود؟

حمایت‌های مسئولان و متولیان امر از استعدادهای برتر جانبازان و توان‌یابان قطعا زمینه درخشش و رشد بیشتر آنها را فراهم می‌کند.

وجود استخر علاوه بر اینکه بخشی از نیازهای جسمانی و ورزشی معلولان را تامین می کند، برای استعدادیابی نیز کاربرد ویژه ای دارد چراکه اغلب استعدایابی های این هیات از همان استخر آغاز می شود.

اغلب استعدادهای برتر از بین جانبازان و توان یابان علاقه مند به ورزش در محل استخر ولیعصر (عج) شناسایی و هدایت می شوند.هیچ استخری به جز ولیعصر در استان برای جانبازان مناسب سازی نشده است از همین محل، ورزشکاران مستعد، شناسایی و استعدایابی و به رشته های مختلف هدایت می شوند.

هم اکنون از فدراسیون طی ۲ روز در استان حضور می یابند و ورزشکاران معلول علاقه مند را که با فراخوانی بدون هیچ هزینه ای در یک مکان گرد هم آمده اند کلاس بندی و به رشته های مختلف هدایت می کنند.

در هیات ورزشهای جانبازان و توان یابان استان نیز مسئول کمیته استعدادیابی که از افتخارات هیات است کار استعدادیابی اولیه را انجام می دهد و در مرحله پایانی به فدراسیون فرستاده می شود.

لیست همه جانبازان و توان یابان استان از سوی اداره کل بهزیستی زنجان در اختیار این هیات گذاشته شده است که برای استعدادیابی و شناسایی افراد علاقه مند و مستعد با تک تک آنها تماس گرفته می شود و دعوت می شوند اما متاسفانه طی چندین سال موفق به همکاری با بخش آموزش استثنایی آموزش و پرورش نشده ایم.

کد خبر 116248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد