تکلیف سنگین بر دوش رییس جمهور آینده در ادامه مسیر حمایت از معلولان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم جشن ویژه روشندلان، گفت: حدود یکماه از شهادت رئیس جمهور مردمی و محروم نواز می‌گذرد و جفا می‌بینم اگر بخشی از تلاش‌ها و توجهات ایشان نسبت به جامعه هدف بهزیستی را بر زبان نیاورم. ایشان در ارتباط با جامعه هدف بهزیستی آیات و روایات را سرلوحه کارها و اقدامات خود قرار داده بودند و اقدامات اساسی و مهمی را برای حمایت از این عزیزان پیگیری و اجرا کردند. اقدامات و دستاوردهای انجام شده و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که جامعه هدف بهزیستی در دولت سیزدهم به نحو اولی مورد توجه بوده است. دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهزیستی بیانگر این است که افراد محروم و نیازمند به صورت جدی رصد و به آن‌ها توجه شده است. امیدواریم رئیس جمهور بعدی نیز در ادامه این مسیر در توجه به جامعه هدف بهزیستی به اندازه شهید رئیسی جدیت لازم را داشته باشد.

مسعود فیروزی، افزود: در دهه امامت و ولایت قرار داریم. عید قربان روز رهایی از تعلقات و دلبستگی‌های دنیوی برای دل سپردن به رضایت پروردگار است و عید غدیر، عید کمال دین و روز عهد و میثاق با پروردگار است.  تقارب این دو عید عظیم، حلاوتی دوچندان دارد و این حقیقت را یادآور می‌شود که راهِ پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند و رسیدن به کمال، جز با رهایی از تعلقات دنیایی و تمسک به ائمه اطهار، امکان پذیر نیست. امیدوارم که در این ایام مبارک بتوانیم با خوشه‌چینی از محضر اولیاء الهی در مسیر خودسازی و سعادت گام برداریم.
وی ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری بخاطر توجه به مسائل افراد دارای معلولیت، گفت:  ﻗﺮآن کریم و رواﯾﺎت ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﺴﻼم و ﺳﯿﺮه آن ﺑﺰرگواران گواه روشنی  ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ که اﺳﻼم ﻣﺪاﻓﻊ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﻣﻌﻠﻮﻻن اﺳﺖ. در ﻫﯿچ رواﯾﺖ ﯾﺎ آﯾﻪ، ﻣﻌﺪوم کردن، ﻧﺎﺑﻮد کردن، کنار زدن افراد دارای معلولیت از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺎﻣﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮعکس در آﯾﺎت و رواﯾﺎت ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮ تکریم، اﺣﺘﺮام، آﻣﻮﺧﺘﻦ داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت آﻣﻮزی، ﻧﻘﺶ گروه‌های اجتماعی و وﻇﺎﯾﻒ اﯾﻦ گروه‌ها ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻮﻻن، نفی و رد ّ ﺗﺤﻘﯿﺮ، اﺳﺘﻬﺰاء و ﻣﺴﺨﺮه کردن آﻧﺎن، تشویق معلولین برای حضور در جامعه و بهره‌مندی برابر از خدمات اجتماعی، ﺿﺮورت ﻣﺴﺎﻋﺪت و کﻤک ﺑﻪ آﻧﺎن ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻤﻪ اﻗﺸﺎر ﺟﺎﻣﻌﻪ و ... صحبت و تذکر داده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت همگی بنده‌های عزیز کرده خداوند هستند. در آیات، روایت و احادیث ضرورت خدمت و توجه به این عزیزان همواره مدنظر قرار گرفته است. معلولین حقوق اجتماعی برابر با دیگر انسان‌های یک جامعه دارند. با توجه به آیات قرآنی این افراد باید تحت حمایت روحی و روانی، مادی، جسمی و اجتماعی باشند تا از یک زندگی مطلوب بهره‌مند گردند.

وی با اشاره به نامه امام علی (علیه السلام) خطاب به مالک اشتر، گفت: حضرت علی(ع) در خصوص طبقه‌ی گرفتار و محروم جامعه ایشان را برحذر می‌دارند و دوبار قسم می‌دهند که خدا را! خدا را! در خصوص طبقات پایین و محروم‏ جامعه، که هیچ چاره‏‌ای ندارند و شامل زمین‏ گیران‏، نیازمندان، گرفتاران، دردمندان و...می‌شوند، درنظر بگیر. مبادا سر مستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد. همواره در فکر مشکلات آنان باش، و از آنان روی بر مگردان. برای این گروه، از افراد مورد اطمینان خود که خدا ترس و فروتنند فردی را انتخاب کن، تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش کنند. سپس در رفع مشکلاتشان به گونه‌ای عمل کن که در پیشگاه خداوند سربلند باشی و از بیت‌المال برای آنها سهمی درنظر بگیر.تمامی این موارد بیانگر وظیفه‌ی جامعه و حاکمیت نسبت به افراد دارای معلولیت بوده که در صورت رعایت این امور سختی تحمل نقص بر شخص معلول آسانتر گشته و زمینه‌ی زندگی عادی او همچون سایر افراد اجتماع میسر می گردد.

 

کد خبر 110322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد