دررسانه|دادستان: دستگاه‌ها به وظیفه قانونی خود به منظور ساماندهی کودکان کار در خوزستان عمل کنند

اهواز - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با اشاره به ضرورت حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب بیان کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در استان به وظیفه و تکلیف قانونی خود به منظور ساماندهی کودکان کار عمل کنند.

به گزارش ایرنا صادق جعفری چگنی روز چهارشنبه در بازدید از مرکز نگهداری کودکان کار و خیابانی گلشن آل طاها به مناسبت روز جهانی «منع کار کودک» در اهواز با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی بیان کرد: جمعی از کودکان آسیب دیده که به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از تحصیل و دیگر امکانت بازمانده اند؛ در مرکز روزانه کودکان کار و خیابان گلشن آل طاها خدمات دهی می شوند.

وی افزود: با راه اندازی مجتمع حمایتی قضایی شوق زندگی در مرکز استان، دستگاه‌های مختلفی برای بهبود وضعیت این قشر از کودکان تلاش کرده اند.

جعفری چگنی با اشاره به حمایت و همکاری دستگاه قضا برای تسهیل در امور این مراکز بیان کرد: مجتمع شوق زندگی که مسئولیت آن بر عهده دادگستری مرکز استان است با هدف تمرکز در ارایه خدمات به کودکان و نوجوانان و افراد آسیب دیده اجتماعی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ۱۸ دستگاه دولتی و سازمان وظیفه حمایت و ارایه خدمات به افراد آسیب دیده اجتماعی را برعهده دارند که سازمان بهزیستی به عنوان متولی و استانداری نیز در حوزه راهبردی از جمله این دستگاه ها هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همچنین توصیه کرد: در بحث کمک‌های مردمی به کودکان کار توصیه می شود مردم کمک های خود را به مراکز رسمی و موسسات خیریه ارائه کنند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان در بخش دیگری از این بازدید به فعالیت چهار مرکز ساماندهی کودکان کار در اهواز اشاره کرد و افزود: این مراکز شامل ۲ مرکز روزانه حمایتی و آموزشی کودک و خانواده و ۲ مرکز شبانه روزی کودکان خیابانی پسرانه هفت تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال هستند.

مهران کریمیان افزود: در شهرهایی که مراکز ساماندهی وجود ندارد از طریق اورژانس ۱۲۳ و موسسات غیردولتی و مراکز مثبت زندگی کار ساماندهی این کودکان انجام می‌شود.

کریمیان ادامه داد: در حال حاضر در این چهار مرکز بالغ بر ۳۰۰ کودک و نوجوان ساماندهی شده اند که امور مربوط به مددکاری و کار توانمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و خانواده آن‌ها انجام می گیرد.

مدیر کل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: سال‌های گذشته بالغ بر ۹۳۰ کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده که تعداد زیادی از آنان دارای پرونده و ساکن مناطق حاشیه شهرستان اهواز هستند.

وی افزود: شناسایی، جذب، پذیرش، ایجاد ارتباط حرفه ای با فرد و اعضای خانواده ،تشکیل پرونده تخصصی، ارزیابی روانی، نگهداری در مرکز تا زمان ترخیص به خانواده موثر، بازدید از منزل، آموزش‌های خودمراقبتی و توانمندسازی و پیگیری تحصیلی، خدمات مشاوره ای، درمانی و بهداشتی از جمله اقدامات بهزیستی برای ساماندهی این افراد است.

گفتنی است در پایان این بازدید دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از کارگاه های اشتغال ویژه خانواده کودکان مرکز نگهداری کودکان کار و خیابانی گلشن آل طاها بازدید کرد.

کد خبر 109839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد