در رسانه|۵۰۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم در همدان شناسایی شدند

همدان-ایرنا- معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: ۵۰۳ کودک مشکوک به تنبلی چشم با اجرای طرح پیشگیری در این استان شناسایی شدند که اقدامات عملی برای معالجه آنها انجام شده است.

سیاوش رهبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پنج پایگاه دائمی برای جامعه هدف اجرا شد و هفت میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال نیز برای این طرح در سال گذشته هزینه شده است.

وی یادآور شد: ۶۱ هزار و ۱۲۸ کودک سه تا ۶ سال از ۸۷ هزار و ۴۱۵ نفر جامعه هدف معادل ۷۰ درصد در سال گذشته در پایگاه های بهزیستی غربالگری بینایی شدند که تا پایان فروردین گزارش گیری و در سامانه ثبت شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: بخشی از کودکان توسط آموزش و پرورش در پایگاه های سنجش بدو ورود به دبستان مورد سنجش بینایی قرار گرفتند و تعدادی نیز توسط خانواده ها به متخصصان مراجعه کردند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم «آمبلیوپی» کودکان سه تا ۶ ساله امسال از ۱۶ اردیبهشت آغاز شده و تا پایان بهمن ادامه دارد گفت: کودکان دارای مشکل بینایی پس از شناسایی به سطوح بالاتر برای درمان ارجاع می‌شوند و به این صورت می‌توان از بروز معلولیت کم بینایی و نابینایی در جامعه جلوگیری کرد.

رهبر اظهار کرد: در سال گذشته از تعداد ۶۱ هزار و ۱۲۸ کودک مراجعه کننده چهار هزار و ۴۸۵ کودک به سطح ۲ ارجاع داده شدند که از این تعداد ۵۰۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند و ۶۵۲ کودک دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه کمک هزینه عینک در سال گذشته به ۴۷۵ نفر و کمک هزینه جراحی به چهار نفر پرداخت شد افزود: ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال برای هزینه عینک، کمک هزینه جراحی، و پرداخت ویزیت پزشک متخصص از سوی بهزیستی پرداخت شده است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: تمامی کودکانی که نیازمند دریافت عینک و یا جراحی بودند از بهزیستی متناسب با سطح اجتماعی خود خدمات دریافت کردند.

رهبر افزود: سن طلایی تشخیص و درمان این بیماری قبل از ۶ سالگی است و والدین باید کودکان خود را هر سال یک بار برای معاینه به پایگاه سنجش بینایی ببرند.

به گزارش ایرنا آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود، در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، باعث می‌شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می‌ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال‌های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده‌ است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 109781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد