در رسانه| گسترش چتر حمایتی بهزیستی در دولت سیزدهم

خدمت سه ساله دولت سیزدهم و اهتمام ویژه شهید آیت الله رییسی به توسعه خدمات عمومی برای مددجویان نهادهای حمایتی، آثار حمایتی قابل توجه را در این زمینه به لحاظ کمی و کیفی موجب شده طوری که اکنون تعداد افراد زیرپوشش بهزیستی در آذربایجان شرقی ۴۰ درصد افزایش یافته است .

به گزارش ایرنا، حرکت به سمت سیاست های پیشگیرانه، افزایش قابل توجه مستمری ها، حمایت های توانبخشی و دارویی، رشد قابل توجه کمک هزینه های دانش آموزشی و دانشجوئی، توسعه روز افزون خدمات مشاوره ای، گسترش فعالیت های اورژانس اجتماعی، پرداخت های به موقع تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن و مداخله گری های گسترده سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله فعالیت های مهم و اثربخش دوره سه ساله ریاست جمهوری شهید رییسی است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت های چشمگیر این مجموعه در سه سال گذشته، یکی از دستاوردهای مهم و شایسته این دوره را به صفر رسیدن افراد پشت نوبت برای تحت پوشش قرار گرفتن در بهزیستی بیان و اظهار کرد: این موضوع یکی از دغدغه های بسیار مهم سازمان بهزیستی بود که سال ها تلاش برای کاهش در نوبت مانده ها، بی سرانجام مانده بود.

فرگل صحاف از افزایش پنج هزار نفری مستمری بگیران بهزیستی آذربایجان شرقی در یک سال اخیر خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۴۲ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان هستند که طبق آخرین آمارهای موجود تعداد افراد پشت نوبت نزدیک به صفر است.

وی آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها را اولویت کاری بهزیستی بیان کرد و ادامه داد: در سه سال اخیر برنامه ها و فعالیت های بسیار وسیع در حوزه اطلاع رسانی از طریق برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی و نیز تعامل و همکاری با رسانه ها صورت گرفته است که تا پیش از این سابقه نداشت.

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی در دولت شهید رئیسی

صحاف افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و افزایش ۳۶ درصدی یارانه واریزی به مراکز غیردولتی زیرنظر این سازمان را یادآور شد و گفت: این میزان افزایش در دولت های قبلی به هیچ عنوان سابقه نداشت.

به گفته وی هم اکنون یکهزار و ۳۰۸ نفر از اقشار تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را دانشجویان و ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر را دانش آموزان تشکیل می دهند که تمامی این افراد در طول سال از حمایت های کامل برخوردار می شوند.

صحاف پیشگیری از معلولیت ها را از فعالیت های اصلی بهزیستی در زمان ریاست جمهوری آیت الله شهید رییسی عنوان و اضافه کرد: با هدف کاهش معلولیت ها، غربالگری های بینایی، شنوایی و مشاوره های ژنتیک به صورت مستمر اجرا می شود و در سال گذشته با غربالگری بینایی تعداد ۱۵۸ هزار و ۷۰۴ کودک سه تا ۶ ساله، از معلولیت بینایی ۲۷۳ کودک پیشگیری شد.

وی ادامه داد: در همین مدت ۴۷ هزار و ۶۹۲ مورد غربالگری شنوایی برای نوزادان در آذربایجان شرقی انجام شد که حاصل آن مداخله برای ۱۸۹نفر، سمعک برای ۱۶۰ نفر و جراحی برای ۲۸ نفر در ۳۵ واحد بود.

بهره مندی بیش از ۱۱۹ هزار نفر از خدمات مشاوره ای بهزیستی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین از فعالیت ۱۹ مرکز دولتی و ۱۵۶ مرکز غیردولتی در زمینه ارائه خدمات روانشناسی خبر داد و ادامه داد : در سال گذشته ۳۹ هزار و ۴۷۰ مورد مشاوره حضوری توسط مراکز مذکور انجام و ۸۰ هزار ۱۶۳ مشاوره تلفنی نیز از طریق تماس با خط ۱۴۸۰ به مردم شریف استان ارائه شد و علاوه بر موارد مذکور با ارائه خدمات مشاوره به زوجین متقاضی طلاق توافقی در سطح استان، شاهد سازش ۲۱ درصدی بوده ایم.

۸۲ هزار و ۵۴۴ معلول زیر پوشش این اداره کل قرار دارند و تعداد مراکز روزانه این اداره کل با پنج مرکز اضافه شده در سال گذشته به ۹۴ مرکز رسیده است

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به تدوین سند پیشگیری از خودکشی با همکاری نهادهای مرتبط گفت : ۸۲ هزار و ۵۴۴ معلول زیر پوشش این اداره کل قرار دارند و تعداد مراکز روزانه این اداره کل با پنج مرکز اضافه شده در سال گذشته به ۹۴ مرکز رسیده است که به چهار هزار و ۳۲۲ نفر از جامعه هدف ارائه خدمات می کند و ۲ هزار و ۵۰۷ مددجو نیز از خدمات ۵۲ مرکز شبانه روزی بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۸۵۹ سالمند زیرپوشش بهزیستی آذربایجان شرقی از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند، بیان کرد: حمایت از ۵۸۰ مورد مناسب سازی و تهیه و توزیع ۳۹ هزار و ۴۸۰ وسایل کمک توانبخشی در سال ۱۴۰۲ با افزایش۳۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ از مهمترین فعالیت های بهزیستی در سال پیش است.

صحاف گفت : ۲۶ هزار و ۳۹۲ زن سرپرست خانوار و خود سرپرست و یکهزار و ۷۶۹ دوقلو، ۲۱۷ سه قلو و یک چهارقلو زیر پوشش بهزیستی استان هستند و کمک مالی به ۱۲۲ نفر از زنان زیر پوشش و چند قلوهای نیازمند از محل اعتبارات مسئولیت های اجتماعی در سال گذشته تخصیص یافت.

۲۶ هزار و ۳۹۲ زن سرپرست خانوار و خود سرپرست و یکهزار و ۷۶۹ دوقلو، ۲۱۷ سه قلو و یک چهارقلو زیر پوشش بهزیستی استان هستند.

وی ساخت و تحویل یکهزار و ۴۱ واحد مسکونی و پرداخت بیش از یکهزار میلیارد ریال بلاعوض مسکن را از اقدامات مهم معاونت مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: پرداخت ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به ۵۰۲ نفر از مددجویان و تامین جهیزیه ۲۰۰ نفر از دختران تحت پوشش و جذب ۵۰ میلیارد ریال از مصوبات سفر ریاست جمهوری برای ۱۹۲ نفر در دست اقدام است.

اخذ نخستین مجوز استخدام متمرکز ویژه معلولین آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از اخذ نخستین مجوز استخدام متمرکز ویژه معلولین برای ۱۱۲ نفر از افراد دارای معلولیت استان خبر داد و یادآور شد: این موضوع برای نخستین بار در دولت سیزدهم نهایی شد.

صحاف با بیان اهمیت آموزش در ارتقای سطح ارائه خدمات به جامعه هدف، از افزایش قابل توجه ساعات دوره های آموزشی (عمومی و تخصصی) کارکنان به صورت مجازی خبر داد و گفت: مجوز استخدامی برای ۷۰ نفر در سال جاری برای این اداره کل اخذ شده است و تبدیل وضعیت استخدامی ۷۲ نیروی غیررسمی دارای شرایط ایثارگری و تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای پیمانی به تعداد ۱۳۰ نفر برای سالجاری انجام یافت.

وی الکترونیکی شدن فعالیت ها را از اهم اقدامات سازمان بهزیستی در سه سال اخیر عنوان و اظهار کرد: صدور تمام الکترونیکی احکام کارکنان به صورت امضای دیجیتالی طرفین و الکترونیکی کردن فرآیند ارزشیابی کارکنان با امکان مشاهده سوابق سال های قبل از مهمترین اقدامات است.

صحاف از برنامه ریزی برای پنج پروژه احداثی در شهرستان های سراب، عجبشیر، مراغه، اهر و مرند خبر داد و بهسازی مهانسرای تبریز، تجهیز و راه اندازی آبدرمانی، تعمیرات مرکز همایش های مهر، بهینه سازی موتورخانه ها، مصرف انرژی و آب و مدیریت پسماند و اخذ گواهی انرژی از محیط زیست و سازمان استاندارد خبر داد.

در رسانه| گسترش چتر حمایتی بهزیستی در دولت سیزدهم

فعالیت ۱۸ مرکز اورژانس اجتماعی در استان آذربایجان شرقی

معاون امور اجتماعی مدیرمل بهزیستی آذربایجان شرقی تیز در گفت وگو با ایرنا، از ارایه خدمت به ۲۹ هزار نفر در راستای مداخله در آسیب های اجتماعی در استان در یک سال اخیر توسط ۱۸ مرکز اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: در این مدت ۳۳ نیروی جدید نیز جذب این مراکز شدند که در سال های قبل سابقه نداشت.

مهتاب منصوری ادامه داد: معاومت اجتماعی بهزیستی در حوزه شبه خانواده نیز علاوه بر نگهداری ۳۰۰ کودک در خانه ها، یکهزار و ۵۹۸ فرزند امداد بگیر را که نزد بستگان درجه یک نگهداری می شوند، مورد حمایت قرار داده است.

به گفته وی در همین مدت تعداد ۳۵ فرزند بالای ۱۸ سال با اقدامات حمایتی به ۷۰۰ میلیارد ریال راهی زندگی مستقل خود شده اند.

منصوری جلب کمک های مردمی به ارزش ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در قالب کمک های نقدی، غیرنقدی و خدماتی، اشتغال زایی برای ۹ هزار و ۳۴۶ نفر و ثبت ۱۱۹ درصدی در سامانه رصد را از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در زمینه بسته های حمایتی از جامعه هدف بیان کرد.

وی انجام هشت هزار و ۵۷۵ مورد کمیسیون پزشکی، طرح ۴۸۰ پرونده در کمیسیون سربازی و ۵۱۴ نفر کمیسیون اعتراضی استانی و پذیرش ۸۹۷ بیمار توانبخشی در مراکز بهزیستی را از اقدمات مهم بهزیستی در یک سال گذشته بیان کرد.

منصوری پذیرش ۲ هزار ۹۲۷ نفر در مراکز شبانه روزی، خانه امن، مداخله در بحران، اورژانس اجتماعی و بخش موقت را از سایر فعالیت های مهم امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان شرقی دانست و میانگین مراجعه توانبخشی روزانه به اداره پذیرش را ۱۶۳ نفر اعلام کرد.

کد خبر 109178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد