هریک از کارکنان اورژانس اجتماعی باید مجهز به سلاح دانش و خلاقیت بتوانند موارد گزارش شده را در خانه یا محله ساماندهی کنند

مدیر کل بهزیستی استان کرمان به همراه معاون امور اجتماعی ، مدیر بهزیستی شهرستان کرمان و کارشناسان ستادی با حضور در محل اورژانس اجتماعی کرمان با کارکنان و کارشناسان این مرکز گفت و گو و از بخش های مختلف بازدیدکرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان لیلا اسماعیلی رئیس مرکز اورژانس اجتماعی در گزارشی به تشریح اقدامات پرداخت و گفت : برقراری ارتباط با آموزش و پرورش ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، کلانتری ها و قضات دادگستری را برای گسترش آگاهسازی ، و پیشگیری از انواع کودک آزاری را بسیار موفق دانست و گفت : بسیاری از قضات دادگستری ارتباط بسیار خوبی با کارکنان اورژانس اجتماعی دارند که این تعامل و همکاری شایسته قدردانی است .
وی کمبود نیرو در رشته های شغلی مختلف مثل پرستار ، سوپر وایزر ، مددکار و روانشناس در شیفت های کاری از دیگر مشکلات اورژانس اجتماعی دانست و افزود : به نسبت موارد شناسایی شده یا ارجاع شده به اورژانس اجتماعی که هریک دارای پیچیدگی های خاص خود هستند ، این تعداد نیرو در تیم سیار ، خط ،  مداخله وسایر بخش ها پی آمدهای متعددی را برای کارکنان به وجود آورده است .
ایشان با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سالجاری از محل مشارکت های مردمی که حدود 560 میلیون ریال است ، موفق شده ایم بخشی از هزینه های مددجویی را پوشش دهیم ؛ اظهار داشت : میزان اعتبارات اورژانس بسیار اندک است به حدی که متاسفانه در تامین هزینه های جاری به ویژه آموزش کارکنان ،  دچار مشکل شده ایم .
ملیحه کیان مهر به نمایندگی از کارکنان اورژانس اجتماعی با بیان اینکه ساختار اورژانس اجتماعی با سایر بخش های بهزیستی متفاوت است گفت : متاسفانه اتفاقاتی چون کودک آزاری ، انواع خشونت ها و فرار از جمله مسائلی است که ورود به این مسائل جدای از اینکه پی آمدهای روحی – روانی برای کارکنان اورژانس دارد با تهدیدهای و مخاطراتی همراه است که کار را سخت تر می کند.
وی شرایط کاری و ضرورت حضور در شیفت های کاری را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت :  کارکنان اورژانس این شرایط را پذیرفته اند و هیچ اعتراضی به این موضوع ندارند اما کارکنان خواستار ساماندهی قراردادها و تثبیت جایگاه اورژانس هستند   
 عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان که بعد از شنیدن نظرات و پیشنهادات رییس اورژانس اجتماعی و نماینده کارکنان این مرکز اظهار داشت : اورژانس اجتماعی به واسطه تعداد و کیفیت مسائل اجتماعی که البته اغراق نیست اگر گفته شود که روزانه در حال دگرگونی و تغییر است ، مجموعه ای پرتنش می باشد . بنابراین تنها راه برون رفت از این پی آمدهای ناگوار که گریبانگیر کارکنان اورژانس شده ، خلق محبت و پذیرش یکدیگر در محیط سازمانی است .
وی انتظار و توقع جامعه از اورژانس اجتماعی در مقایسه با تنوع و پیچیدگی مسائل اجتماعی رو به افزایش توصیف کرد و عنوان داشت : به هر حال باید کارکنان اورژانس اجتماعی در حد توان ، دانش و امکانات موجود مداخله به هنگام و در صحنه را داشته باشند که خداوند نیز بیش از توان از بنده اش انتظار ندارد .
ایشان با استناد به گزارش های دریافت شده اعلام کرد : بر اساس این گزارش ها و ارزیابی که انجام شده ، اورژانس اجتماعی در خدمت به مردم کوتاهی نداشته اما تاکید می کنم که اورژانس به عنوان یک مجموعه مداخله ای باید مجهز به دانش و خلق تصمیم های سریع و دقیق مشکلات پیش آمده را در محل  حل و فصل کند.
صادق زاده با تشبیه مددکاران و روانشناسان اورژانس اجتماعی به یک سرباز افزود : همانگونه که یک سرباز مسلح و مجهز به سر صحنه می رود و در میدان است که باید با هوشیاری تشخیص دهد چگونه رفتار کند هریک از کارکنان اورژانس اجتماعی نیز باید مجهز به سلاح دانش و خلاقیت بتوانند موارد گزارش شده را در خانه یا محله ساماندهی کنند .
مدیرکل بهزیستی علمی بودن هر گونه مداخله را از این جهت ضروری دانست که تاثیری که اقدامات اورژانس در مواجه با مسائل اجتماعی دارد تا سالهای سال ماندگار می ماند و حتی چند نسل بعد نیز از نتیجه این اقدامات متاثر می شوند .
وی توسعه و گسترش آگاهی های عمومی در رویارویی با مشکلات و مسائل اجتماعی را یکی دیگر از وظایف کارکنان اورژانس اجتماعی ذکر کرد و خطاب به آنان گفت : شما باید در خانواده و جامعه مامورانی را تربیت و آگاه کنید که علاوه بر ایفای نقش هایی چون  مادر ، پدر ، معلم ، مربی و سایر نقش های اجتماعی خود ، یک کارشناس مطلع در شرایط اورژانسی باشند و بتوانند حداقل اقدامات اولیه را انجام دهند. آگاهسازی وظیفه سنگینی است که شما باید هم زمان با اقدامات مداخله ای برای گسترش آن برنامه داشته باشید .
صادق زاده در پایان  به دغدغه های کارکنان اورژانس اجتماعی پاسخ داد و گفت : خوشبختانه اورژانس های اجتماعی مراکز مهم مورد توجه دولت هستند که پرونده مشکلات ساختاری و حقوقیشان در کمیسیون اجتماعی دولت باز می باشد و بی شک برای تحقق برنامه ششم توسعه که بر کاهش آسیب های اجتماعی تاکید شده بازنگری ساختارهای اورژانس نیز مورد توجه جدی قرار می گیرد.

کد خبر 10567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد