در رسانه | شنوایی ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک در استان اردبیل غربالگری شد

اردبیل - ایرنا - معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل از اجرای غربالگری شنوایی برای ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک در استان با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری خبر داد.

پرویز پروین روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت ۱۳ اسفند روز جهانی شنوایی، روزی برای آگاهی عمومی مراقبت از شنوایی گفت: این کودکان در ۲۸ پایگاه با ۱۷ دستگاه مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: غربالگری شنوایی برای کودکان سه تا پنج ساله با مراجعه به مهدهای کودک استان با هدف کاهش هزینه‌های درمان و پیگیری مداخلات درمانی اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل افزود: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌گیرد که هریک باید به ترتیب در زمان‌های پیش از یک ماهگی، سه ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود.

وی با اشاره به این که اولین حسی که در جنین انسان تشکیل می‌شود حس شنوایی است، تصریح کرد: صرف‌نظر از اختلالات ژنتیکی، حس شنوایی بیشترین احتمال آسیب‌دیدگی را در دوران جنینی دارد و اولین حسی که در نوزاد باید ارزیابی شود حس شنوایی است.

او اظهار داشت: غربالگری شنوایی شیرخواران و نوزادان در بهزیستی استان اردبیل با هدف شناسایی اختلالات شنوایی قبل از سه ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن صورت می‌گیرد.

پروین ادامه داد: اجرای این برنامه و کشف و شناسایی به موقع اختلالات شنوایی می‌تواند در مدیریت و پیشگیری از افت شنوایی در کودکان و کاهش تبعات اقتصادی و مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی ناشی از آن موثر باشد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است، بیش از ۲۷ هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی این استان هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

کد خبر 103624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد