اقدامات کشورهای ارمنستان و امارات در حوزه رفاه اجتماعی

در اینجا گزارش اقدامات کشورهای ارمنستان و امارات در حوزه رفاه اجتماعی را به طور مختصر می خوانیم.

کشور ارمنستان یا Armenia در قفقاز جنوبی قرار دارد، این کشور از بخش شمالی با گرجستان همسایه است و از سمت شرق نیز با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.  با توجه به اینکه ارمنستان در گذشته جزو قلمرو ایران به شمار می رفته امروزه نیز بیشترین مرز مشترک با ایران را داراست.

طبق قانون جمهوری ارمنستان در مورد حمایت اجتماعی از افراد دارای معلولیت در جمهوری ارمنستان مصوب ۱۴ آوریل ۱۹۹۳، افرادی که به دلیل محدودیت هایی که در فعالیت های حیاتی آنها به دلیل اختلالات ذهنی یا جسمی ایجاد می شود، به کمک یا حمایت اجتماعی نیاز دارند. وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان مسئول رسیدگی امور معلولان در این کشور می باشد. در سال ۱۹۹۳ ارمنستان قانون حمایت اجتماعی از افراد دارای معلولیت را تصویب کرد. این با پیشرفت های زیر دنبال شد. در سال ۲۰۰۵، ارمنستان استراتژی ملی حمایت اجتماعی از افراد دارای معلولیت را برای سال های ۲۰۰۶-۲۰۱۵ تصویب کرد، یک سند سیاست جامع که هدف آن ادغام افراد دارای معلولیت در جامعه ارمنستان و تضمین مشارکت کامل آنها در تمام جنبه های زندگی عمومی است. ارمنستان کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق افراد دارای معلولیت CRPD)) را در سال ۲۰۰۷ امضا کرد و در سال ۲۰۱۰ آن را تصویب کرد. در سال ۲۰۱۵، جلسات استماع در مورد تصویب یک قانون جدید ملی معلولیت، قانون جمهوری ارمنستان در مورد حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و شمول اجتماعی آنها در جمهوری ارمنستان برگزار شد و قوانین ارمنستان را با CRPD مطابقت داد. قانون جدید جایگزین قانون ۲۰۰۷ در مورد حمایت اجتماعی از افراد دارای معلولیت خواهد شد. تا به امروز، قانون مبتنی بر شمول اجتماعی به جای الگوی حمایت اجتماعی، تصویب نشده است.

هنجارهای فرهنگی

  • تعداد کمی از مدارس برای کودکان دارای معلولیت قابل دسترسی است. دانشگاه ها و مدارس بازرگانی نیز تقریباً برای عموم غیرقابل دسترسی هستند. قانون توسعه شهری ۲۰۰۳ بیان می کند که تمام ساختمان های عمومی، جدید یا بازسازی شده، باید قابل دسترسی باشند. با این حال، فقدان مکانیسم های اجرایی مانع از اجرا شده است. دسترسی محدود به آموزش، همراه با زیرساخت‌های غیرقابل دسترس، به نرخ پایین اشتغال برای ارمنی‌های دارای معلولیت کمک می‌کند.

امارات، در واژگان عربی به معنای شیخ نشین می باشد و عبارت امارات متحده عربی به معنی شیخ نشینان متحد عربی می باشد. امارات متحده عربی کشوری در کنار خلیج فارس است که از مجموعه ی اتحاد ۷ شیخ ‌نشین در سال ۱۹۷۱ تشکیل شد و علت نامگذاری هم به همین منظور می باشد.

دُبی یکی از شهرهای جهان است که جاهای بسیاری برای کشف دارد. پس عجیب نیست که دسترسی هم در این شهر بسیار بالا باشد.  امارات در سال ۲۰۱۶، برای ادای دین به افراد دارای معلولیت، رسما عبارت «افرادِ باعزم» را برای آنها به‌کار برد و همزمان مقررات تازه‌ای را برای ایجاد برابری و داشتن دسترسی یکسان به امکانات شهری تصویب کرد. در کشور امارات حدود ۱۱۰ هزار افراد دارای معلولیت وجود دارند. دبی شهری مناسب برای افراد معلول بوده که تلاش می‌کند وضعیت زندگی این افراد را بهتر از قبل بهبود بخشد. در طی رویداد اکسپو ۲۰۲۰ دبی میزبان اولین اجلاس بین المللی گردشگری برای تبدیل شهرها به جایی مناسب برای افراد معلول شد.

  • نگاهی به وضعیت معلولان در امارات

در راستای دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت حاکم امارات قوانین ویژه ای به شرح ذیل در سال ۱۴۰۰ وضع نموده است:

۱) این قانون حقوق افراد تعیین کننده و خدماتی را که نهادهای مربوطه باید برای آنها ارائه دهند، تعیین می کند. این موارد شامل آموزش فراگیر در هر مرحله، توانبخشی، فرصت های شغلی فراگیر در همه بخش ها و خدمات بهداشتی، درمانی و اجتماعی علاوه بر دسترسی به کلیه خدمات مانند عبادت، پلیس و خدمات حقوقی است.

۲) این قانون همچنین به دنبال اطمینان از این است که این افراد بتوانند به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده و در برنامه های مختلف ورزشی و سرگرمی شرکت کنند.

۳) ۳۰ درصد از کل بودجه امارات صرف رسیدگی و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت می شود که اعم این هزینه در مناسب سازی شهری و اماکن عمومی، خدمات رفاهی و غیره صورت می پذیرد.

* قانون دفاع از حقوق افراد دارای عزم(افراد دارای معلولیت) شامل موارد زیر است:

۱. خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی

۲. ایجاد یک محیط در دسترس

۳. آموزش در همه سطوح

۴. استفاده از جاده ها و حمل و نقل عمومی

۵. اشتغال و فرصت های شغلی

۶. محیط دسترس پذیر

۷.استخدام معلولان بدون تبعیض شرایط معلولیت در همه ارگان های دولتی و غیر دولتی

* در راستای خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت ابتکارات و خلاقیت های بی شماری در امارات شکل گرفته است که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد:

۱)تاسیس مرکز "ساندرلای" که فقط برای افراد ناشنوا تاسیس شده است. این مرکز خدمات مختلف رسانی را برای افراد دارای معلولیت ناشنوایی انجام می دهد. در واقع این مرکز با فرستادن افرادی که تسلط به زبان اشاره دارند، افراد ناشنوا در جامعه یاری می کنند.

۲) ارائه خدمات مشاوره تلفنی

۳) صدور کارت هوشمند شناسایی افراد دارای معلولیت(سند کارت) که با استفاده از آن می توانند از همه خدمات بهره ببرند.

کد خبر 93105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد