نشست صمیمانه وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان و رئیس سازمان بهزیستی کشور

«نارک مکرتچیان» وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان با هیئت همراه با «علی محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاونان و مدیران این سازمان دیدار و در خصوص همکاری های دو جانبه گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه ما در کشورمان خدمت به مردم را نعمت می دانیم، گفت: نعمت کمک به افرادی که تحت هر شرایطی نیازمند کمک هستند را عامل موفقیت خود می دانیم.

قادری با بیان اینکه سازه جدید سازمان بهزیستی بیش از ۴۰ سال است که خدمت رسانی می کند، افزود: این سازمان در سه بخش از قبل و بدو تولد با غربالگری ژنتیک و خدمات پیشگیرانه تا کهنسالی ارائه خدمت می کند.

وی افزود: غربالگری های پیشگیری از معلولیت همواره مورد تاکید است و سرمایه گذاری جدی در غربالگری های بینایی، شنوایی و ... با هزینه اندک و با یارانه دولتی صورت می گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تشریح کرد: در کشوری با جمعیت ۸۵ میلیون نفر، بیش از ۹۰ درصد پوشش خدمات پیشگیرانه وجود دارد و هر فردی در هر نقطه روستایی و صعب العبور با مراجعه به نزدیکترین پایگاه سازمان بهزیستی می تواند خدمات دریافت کند.

قادری در ادامه گفت: خدمات دیگر سازمان بهزیستی نظیر آسیب های اجتماعی نوپدید مثل اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی در بستری چون خط اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ که منحصر به فرد و با قابلیت ارتباط دهی به پلیس و سایر دستگاه های خدمت رسان است انجام می گیرد.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار دادن کودکان دارای معلولیت از بدو تولد، گفت: کاشت حلزون برای کودکان ۳ تا ۶ سال دارای اختلال شنوایی در ایران انجام می گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در هر کشوری بین ۸ تا ۱۵ درصد دارای انواع معلولیت هستند، گفت: نابینایان، ناشنوایان، معلولیت های ذهنی، بیماری های متابولیکی، اختلالات روان، سالمندان و ... را مورد حمایت قرار داده و برای آن یارانه دولتی در نظر می گیریم.

قادری در خصوص حمایت ها و رفاه اجتماعی گفت: شاخص های کلان امور اجتماعی و بهزیستن نسبت مستقیمی با کیفیت زندگی مردم دارد و سبد هزینه ای کشور از خوراک، مسکن و سایر امور دارای مفاهیم مشخص است و در این نظام دهک بندی شده خانواده های متعددی با مشکلات متنوع خدمات نقدی و غیر نقدی دریافت می کنند.

وی با اشاره به موضوع کرامت بخشی گفت: در کشور ما زنان دارای ساحت مقدسی برخوردارند و در صورت وجود مشکلات در زندگی سازمان بهزیستی از آنان حمایت می کند و این سازمان از مادران فداکار دارای فرزند دارای معلولیت و زنان خودسرپرست خدمت ارائه می دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای جامعه هدف ۷.۵ میلیونی سطح خدمات متنوعی را در نظر می گیریم، گفت: توانمندسازی در این سازمان شامل مسکن، اشتغال، حمایت از دانشجویان، توجه به فرزندآوری، حمایت از خانواده های دارای فرزندان چندقلو، حمایت از مادران باردار و شیرده و همه خدمات دیگر که بیش از ۱۶۰ کد خدمت توسط ۱۹ هزار نفر خدمت بی منت را ارئه می دهند.

قادری با اعلام اینکه با ایجاد کنسرسیوم مشترک برای رو جهانی افراد دارای معلولیت می توان رویداد مشترکی انجام گیرد، افزود: در این رویداد فعالان حوزه تجهیزات توانبخشی آخرین یافته های فنی خود را به اشتراک می گذارند، در حوزه دسترس پذیری و تبادل تجربیات خانواده های دارای نخبگان دارای معلولیت، مزرعه های فناوری، شتاب دهندگان و ایجاد باشگاه مهارت نیز می توان همکاری کرد.

وی با اشاره به موفقیت های نخبگان دارای معلولیت در کنکور گفت: در بازیهای آسیایی اخیر ایران توانست با ۱۳۱ مدال جایگاه دومی مسابقات را کسب کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پردیس توانمندسازی با زمینه اصلی پارک برای حضور کودکان در کنار سایر کودکان برای بازی و کسب مهارت، گفت: در ایران این کار توسط شرکت های دانش بنیان آغاز شده و امکان همکاری در زمینه در کشور ارمنستان نیز وجود دارد.

قادری همچنین تشکیل انجمن مشترک بین دو کشور برای بهره گیری از ظرفیت های دو کشور را خواستار شد. 

آمادگی کشور ارمنستان برای همکاری با سازمان بهزیستی در زمینه های مختلف

نارک مکرتچیان وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان با اشاره به تشابهات خدمات ارائه شده به جامعه هدف در دو کشور گفت: در کشور ارمنستان نیز خدمات قبل و بدو تولد تا پس از مرگ به جامعه هدف  ارائه می شود و جامعه هدف جامعه آسیب پذیر مانند زنان، کودکان و ... هستند.

وی گفت: در سفر به ایران در خصوص توسعه زمینه های همکاری تفاهمات خوبی در حوزه های مختلف از جمله مراکز فنی و حرفه ای، کارآفرینی و اعزام نیرهای ماهر و ... صورت گرفت.

مکرتچیان ابراز امیدواری کرد؛ در زمینه بازآموزی و شناسایی در بخش های مختلف و اعزام نیروهای ماهر و بازپروی بتوانیم با سازمان بهزیستی خدمات متقابلی ارائه دهیم.

وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت در این کشور گفت: مجوزهای خاصی برای افراد دارای معلولیت صادر می شود تا افراد با مراجعه به مراکز توانبخشی از خدمات رایگان آن بهره مند شوند.

وی افزود: خدمتی نیز در ۹ ماهه اخیر ایجاد شده که معلولیت های تعریف شده در سازمان بهداشت جهانی، معلولان جنگی و ... می توانند از خدمات رایگان این کشور استفاده کنند.

مکرتچیان با اشاره به خدمات الکترونیک در زمینه ارزیابی معلولیت ها در این کشور گفت: این خدمت از بدو ثبت نام فرد تا دریافت خدمات به صورت الکترونیک انجام می گیرد که این سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته که موجب حمایت از افراد دارای معلولیت و شفافیت در این حوزه شده است.

وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان گفت: از طریق نهادهای مردمی و غیر دولتی در این کشور بیش از ده ها هزار نفر از کودکان دارای معلولیت، زنان و سالمندان و ... تحت حمایت قرار گرفته اند.

وی خواهان برگزاری مشترک جشنواره های هنری برای کودکان شد و گفت: نمایشگاه های کمک توانبخشی در ارمنستان برگزار می شود که علاقه مندیم از شرکت های ایرانی نیز در این زمینه دعوت کنیم.

مکرتچیان همچنین در خصوص همکاری مشترک در زمینه های سیاست های خانواده و تولید خدمات مشترک نیز مطالبی مطرح کرد.

کد خبر 93391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =