خدمت رسانی به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در ۶ مرکز نگهداری بهزیستی قزوین صورت می گیرد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: با فعالیت شش مرکز نگهداری از کودکان و نوجوانان در استان خدمت رسانی به کودکان بدسرپرست و بی سرپرست با جدیت صورت می گیرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور در باره خدمت رسانی به مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بهزیستی اظهار داشت: بر اساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۵۹ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب ۱۳۹۲ حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معرفی شده از سوی مراجع قضایی بر عهده سازمان بهزیستی  است که براین اساس از نوزاد تا کودکان ۱۸ سال و به بالا در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

وی بیان کرد: در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست نسبت به تامین شرایط زندگی سالم و با کرامت کودکان و نوجوانان بر اساس الگوی اسلامی ایرانی اقدام شده و تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان موفق از طریق ارتقاء توانمندی های آنها در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با تاکید بر محورهای رشد صورت می گیرد.

دهباشی پور یادآورشد: در حال حاضر در اداره بهزیستی استان قزوین ۶ مرکز نگهداری از کودکان و نوجوانان فعالیت می کند که در شیرخوارگاه مهر مینودری قزوین کودکان صفر تا ۳ سال دختر و پسر و در خانه نوباوگان، کودکان ۳ تا ۶ سال دختر و پسر نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود:همچنین در خانه کودکان و نوجوانان گلبرگ در حال حاضر دختران ۷ تا ۱۲ سال و در خانه کودکان و نوجوانان ارغوان، دختران ۱۳ تا ۱۸ سال و در خانه کودکان و نوجوانان منعم از پسران ۱۳ تا ۱۸ سال نگهداری می شود.

وی گفت: خانه کودکان و نوجوانان امام حسن مجتبی (ع) نیز برای نگهداری پسران ۷ تا ۱۲ سال به صورت شبانه روزی اختصاص دارد. 

دهباشی پور در ادامه اظهارداشت: حمایت و نگهداری از ۸۶ فرزند بی سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه و خانه های کودکان و نوجوانان صورت می گیرد و با شناسایی خانواده ها و اقوام دارای صلاحیت به منظور جلوگیری از  اقامت دراز مدت فرزندان در مراکز تاکنون نسبت به ترخیص ۱۱۰ تن از فرزندان خانه ها اقدام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با پذیرش ۹۲ فرزند تحت مراقبت در خانه ها تلاش شده تا با اجتناب از ورود ناخواسته فرزندان به مراکز زمینه های استمرار زندگی آنها در خانواده مهیا شود که در این راستا واگذاری ۳۰ کودک مجهول الهویه و فاقد سرپرست قانونی پس از طی مراحل قانونی به خانواده های متقاضی فرزند خواندگی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: حمایت و نگهداری از فرزندان معلول بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز و ساماندهی فرزندان زندانیان و نگهداری آنان در مراکز به منظور خروج آنان از محیط زندان از دیگر کارهای این اداره است.

دهباشی پور اضافه کرد: جلب مشارکتهای مردمی برای حمایت مادی و معنوی از فرزندان، حمایت مادی و معنوی از ۳۲۰ فرزند نگهداری شده نزد خانواده و اقوام ( امداد بگیران ) از فعالیتهای مهم بهزیستی قزوین است.

وی گفت: در مراکز شهر قزوین تعداد ۹۱ نفر، در تاکستان تعداد ۵۰ نفر، در شهرستان البرز تعداد ۱۰۰ نفر، در شهرستان آبیک تعداد ۵۰ نفر و در شهرستان آوج تعداد ۱۰ نفر و بویین  ۱۹ نفر نگهداری می شوند.

دهباشی پور اظهارداشت: پرداخت شهریه کامل دانشجویان تحت سرپرستی و کمک هزینه دانشجویی تعداد ۳۳ دانشجوی ساکن در خانواده ها، بازدید و نظارت مستمر کارشناسان شبه خانواده استان از شیرخوارگاه و خانه های کودکان و نوجوانان به منظور ارزشیابی و رسیدگی بر وضعیت فرزندان و پرسنل و مراکز  و رفع مشکلات موجود از دیگر فعالیتهای این اداره است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح سرپرست داوطلب در قالب حمایت از فرزندان نسبت به افتتاح دفترچه حساب پس انداز برای آنها اقدام شده و با ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به خانواده های فرزند خواندگی برای خدمت رسانی همت شده است. 

دهباشی پور افزود: با ساماندهی اوقات فراغت فرزندان ضمن نظر سنجی از فرزندان تلاش شده برنامه ها بر اساس علایق و نیازهای آنها طراحی و اجرا شود و با افزایش فعالیتهای اعتقادی و مذهبی فرزندان مراکز در برگزاری اعیاد و جشن های مذهبی، سوگواری و جشن تکلیف از مبلغین و روحانیون حوزه علمیه در طول سال بهره برده ایم.

دهباشی پور در ادامه گفت: برگزاری دوره های هم آموزی توسط پرسنل در مراکز جهت تبادل اطلاعات و تجارب، برگزاری کارگاهها و دوره های  آموزشی برای ارتقای سطح دانش پرسنل، بررسی فرزندان در خصوص بیماری های پرخطر نظیر ایدز وهپاتیت از امور فرهنگی است.

وی بیان کرد: با ترخیص ۵ فرزند برای تحقق زندگی مستقل با تامین هزینه ازدواج ، اشتغال اقدام شده و مبلغ  ۷۰۰ میلیون ریال به فرزندان پرداخت شده و در این زمینه پرداخت کمک های موردی و نیز ودیعه مسکن به فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل به فرزندان تحت مراقبت در خانه جهت باز پیوند فرزندان به خانواده نیز صورت گرفته است.

دهباشی پور افزود: در اجرای توانمند سازی فرهنگی، آموزشی، ورزشی فرزندان نگهداری شده در مراکز با تحت پوشش قرار دادن ۱۷۶ نفر از فرزندان تحت سرپرستی در قالب بیمه عمر و پس اندار بیمه ایران (۸۴ فرزند ساکن در مراکز شبانه روزی و ۹۲ فرزند تحت مراقبت در خانواده) اقدام شده است.

وی یادآورشد: در بکارگیری نیروی انسانی متخصص و مجرب در مراکز تلاش شده تا خدمت رسانی بر اساس دانش و تخصص صورت گیرد و مشکلی نداشته باشیم.

کد خبر 78432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد