در رسانه| بهزیستی استان اردبیل ۲۷۲ فرد مبتلا به اُتیسم را شناسایی کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از شناسایی ۲۷۲ فرد مبتلا به اختلال طیف اُتیسم در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، اختلال طیف اُتیسم (ASD) اختلالی عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد و علائم اغلب در ۲ سال اول زندگی ظاهر می‌شود که شامل مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری است و این علائم بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و سایر زمینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد.

اختلال اتیسم معمولا یک اختلال مادام‌العمر محسوب می‌شود اما درمان‌ها و مداخلات مناسب می‌توانند علائم آن و عملکرد روزانه فرد را بهبود ببخشند. با توجه به شناسایی افراد مبتلا به این اختلال در استان اردبیل و گستره فعالیت و خدمات اداره کل بهزیستی این استان برای درمان و مقابله با آن، روز سه شنبه مصاحبه ای برای تبیین خدمات این اداره کل با حامد رضایی مدیرکل آن ترتیب داده ایم که به شرح زیر ملاحظه می‌فرمائید.

ایرنا: سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه پیشرو در خدمات رسانی به مبتلایان به اتیسم معرفی می‌شود، لطفا بفرمائید چه نوع خدماتی برای جامعه هدف ارائه می‌کنید؟

رضایی: برای ارائه خدمات به مبتلایان اتسیم دستورالعمل حمایت‌های مالی داریم و بهزیستی برای توانمندسازی و بهبود کیفیت زندگی این افراد، خدمات مستمر و غیرمستمری از قبیل مستمری ماهیانه، حق پرستاری، کمک هزینه درمان، هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه و نظایر آن را بر اساس دستورالعمل حمایت‌های مالی ارائه می‌کند.

ایرنا: اختلال اتیسم در چه سنی تشخیص داده می‌شود و این نوع اختلال، چه نوع مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند؟

رضایی: بهترین زمان یا به عبارتی، دوران طلایی تشخیص این اختلال و آموزش به کودکان دارای اختلال اتیسم ۲ تا ۵ سالگی است و می‌توان گفت که اتیسم، اختلالی عصبی و همراه با مراحل رشد است که مهمترین نشانه آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و محدود است که بهزیستی جهت جلوگیری از تشدید این اختلال، با جدیت تمام برنامه‌های مداخلات بهنگام را پیگیری و به مرحله اجرا درمی‌آورد.

بهزیستی استان اردبیل ۲۷۲ فرد مبتلا به اُتیسم را شناسایی کرد

ایرنا: فرایند تشخیص این بیماری چگونه است و والدین در این خصوص چه نقشی دارند؟

رضایی: بهزیستی در راستای شناسایی کودکان اتیسم، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم را طراحی و راه‌اندازی کرده است؛ با استفاده از این سامانه و با نظارت والدین، کودکان ۲ تا پنج سال غربالگری می‌شوند و یا با مراجعه به یکی از ۲ پایگاه دائمی غربالگری تحت نظارت بهزیستی، آزمون تشخیص طیف اتیسم برای کودکان اجرا می‌شود.

ایرنا: آیا علتی برای ابتلا به اختلال اتیسم تشخیص داده شده است؟

رضایی: طبق بررسی‌ها، شیوع اختلال طیف اتیسم یک نفر در هر ۶۸ کودک برآورد شده است و علت اصلی این اختلال، عوامل ارثی و ژنتیکی است و البته عوامل محیطی نیز در تشدید اختلال تاثیرگذار است.

ایرنا: در استان اردبیل در چند مرکز به مبتلایان به اتیسم خدمات توانبخشی ارائه می‌کنید؟

رضایی: ۱۳۰ کودک از خدمات توانبخشی بهزیستی در ۲ مرکز روزانه آموزش توانبخشی اتیسم در شهرستان اردبیل بهره‌مند هستند و خدمات توانبخشی به بیماران اتیسم در این مراکز، تحت نظارت سازمان بهزیستی و توسط نیروهای متخصص اعم از کادر درمان، گفتار درمان، روانشناس بالینی و مربیان هنری، ورزشی و آموزشی از ساعت هشت تا ۱۳ به کودکان اتیسم و خانواده‌های آنان ارائه می‌شود. درمان و توانبخشی مبتلایان اتسیم به خدمات تخصصی مستمر از جمله روانشناسی، کادر درمانی و گفتار درمانی نیاز دارد و این امر باعث شده مخارج خانواده‌های دارای فرزند اتیسم بالاتر از خانواده‌هایی دارای کودکان با سایر معلولیت‌ها باشد.

از این رو بهزیستی استان اردبیل تلاش می‌کند با شناسایی و غربالگری کودکان دارای اتیسم، بستری مناسب برای ارائه خدمات ویژه به این خانواده‌ها فراهم کند و با آگاه سازی آحاد جامعه برای افزایش مشارکت مردم بویژه صاحب نظران و متخصصان مربوطه، گامی موثر برای بهره‌مندی از توانمندی افراد دارای اتیسم و ایجاد شرایط برای زندگی آسان این افراد بردارد.

البته لازم می‌دانم از اعضای شورای شهر، شهردار و مدیریت توسعه گردشگری دریاچه شورابیل اردبیل به خاطر مصوبه احداث و تجهیز پارک ویژه کودکان اتیسم در محوطه شورابیل تشکر و قدردانی کنم.

کد خبر 76751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد