برگزاری کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان وخانواده و نشست تخصصی برون سازمانی با موضوع؛ ساماندهی کودکان خیابانی

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، رضایی مدیرکل بهزیستی از حمایت های روانی، اجتماعی کودکان کار و خیابانی با همکاری دستگاههای اجرایی استان خبر داد.

رضایی مدیر کل بهزیستی استان در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: یکی از مسائل مهمی که ما همواره در سطح استان با آن مواجه هستیم بحث کودکان کار و خیابانی هست که طبق تعاریف، هرکودک زیر ۱۸ سال که در خیابان ها شغل های کذب دارند و از این طریق خود و خانواده های خودشان را حمایت می کنند کودک کار و خیابانی نامیده می شود.

حامد رضایی به سیاست های کلی سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان خیابانی اشاره کرد وگفت: ساماندهی وتوانمند سازی کودک وخانواده، کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی وارده بر کودکان در خیابان، فراهم آوردن شرایط ادامه تحصیل کودکان، کاهش میزان حضور کودکان درخیابان، غنی سازی اوقات فراغت کودکان از جمله برنامه ها و اهدافی هستند که از سوی بهزیستی با جدیت تمام تا دست یافتن به اهداف مورد نظر پیگیری می گردد.

رضایی با اظهار این مطلب که گشت های سیار بهزیستی با همکاری شهردرای اردبیل کودکان کار و خیابانی را جمع آوری و نسبت به ساماندهی آنها اقدام می کنند گفت : این کودکان در ابتدا بعد از جمع آوری به مراکز نگهداری و حمایت از کودکان سپرده می شوند که در نوبت اول پس از شناسایی تحویل خانواده هایشان داده می شود.

این مسئول تعداد  کودکان  خیابانی شناسایی، جذب،   پذیرش، ساماندهی وتوانمند سازی  شده  توسط  بهزیستی استان در ۹ ماهه سالجاری را ۳۲۸ نفر عنوان کرد وگفت: کودکان جمع آوری شده، در خانه های آموزشی و حمایتی پذیرش گردیده و آموزش های متناسب با شرایط کودکان از قبیل مشاوره های روانشناختی، خود مراقبتی، آشنایی با انواع آسیب های احتمالی، سوء استفاده های متعدد و غیره برای کودکان و اولیاء ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان سه مرکز حمایتی و مراقبتی از کودکان کار و خیابانی وجود دارد تصریح کرد: یک مورد از این مراکز بصورت شبانه روزی و دو مورد هم بصورت روزانه خدمات متعدد و مختلفی به کودکان کار و خیابانی و خانواده های آنان ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان خاطر شان کرد: هم اکنون در سطح استان بالای ۱۲ دستگاه اجرایی متولی ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابانی کمک حال بهزیستی هستند که با همکاری و همیاری این متولیان اقدامات خوب و قابل قبولی در رفع و یا کاهش آسیب های اجتماعی به این افراد ارائه می گردد.

وی از مردم نوع دوست و فهیم استان خواست از ارائه هرگونه کمک های مستقیم به این کودکان در خیابانها خودداری نمایند و در صورت لزوم می توانند با مراجعه به مراکز مذکور و یا ادارت بهزیستی شهرستانها کمک ها ومساعدتهای خود را ارائه نمایند.

رضایی اصلی ترین دغدغه سازمان و مردم در جهت حمایت از کودکان کار و خیابانی را کمک به توانمند سازی، کسب استقلال فردی و خانوادگی کودکان و در نهایت دور ماندن از هرگونه آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

در ادامه رضوان باقلاچی مدیرکل  امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم در جلسه بررسی ساماندهی کودکان وخیابانی ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در خصوص بهبود وضعیت ساماندهی کودکان و خیابانی در استان گفت: امروزه با توجه به شرایط اجتماعی پیش رو در مدیریت و کنترل مسائل اجتماعی، بحث موسسات مردم نهاد در راهبری و مشارکت در اجرای برنامه ها و اهداف سازمانی بویژه در خصوص ساماندهی کودکان کار و در معرض آسیب و یا آسیب دیده بسیار حائز اهمیت می باشد.

مدیرکل  امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی در مواجهه با کودکان کار و خیابانی را نیاز شدید جامعه کنونی عنوان کرد وگفت: شناسایی و احصاء کودکان بازمانده از تحصیل، برگزاری جلسات تخصصی با نمایندگان دستگاهها و تشکل ها، نظارت جدی بر امورات، برگزاری جلسات آگاهسازی عمومی در قالب گفتمان سازی های مردمی از سوی صدا وسیما، بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های گروههای جهادی، بهره گیری از بسترهای کانون های فرهنگی مساجد از جمله نکاتی هستند که نیازمند برنامه ریزی و هم افزایی بین بخشی دارند.

سپس دکتر قاسمیان معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل هم با اشاره به مسائل اجتماعی و مدیریت اصولی آنها از طریق شرکای اجتماعی گفت: خوشبختانه در سایه تلاشهای تمامی دلسوزان متعهد و کارآمد نظام، جریان های خیرخواهانه در کشور عزیزمان در حال توسعه هستند و ساماندهی این امورات نیازمند اتخاذ تدابیر مهم و خردمندانه می باشد.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل برگزاری جلسات بین بخشی و چند جانبه در رسیدگی به امورات مربوط به ساماندهی کودکان کار و خیابانی را ضروری و مهم دانست و گفت: هم افزایی، تعامل و تبادل دانش و اطلاعات لازمه پیشرفت و تعالی اهداف هستند که بهتر است در پیگیری امورات محوله این ارکان مورد توجه قرار گیرد.

قاسمیان در رابطه با بحث رسیدگی به کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: در مسیر هدایت و راهبری امورات کودکان آسیب دیده اگر درست هدایت و راهنمایی شوند می توانند به سرمایه های انسانی و کارآفرینانی موفق تبدیل گردند.

وی به وظیفه سخت و سنگین مجموعه بهزیستی در قبال افراد جامعه هدف خصوصاً کودکان کار و خیابانی اشاره کرد وگفت: بهتر است دستگاههای عضو کمیته از جمله شهرداری، صدا وسیما، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی با جدیت در کنار این مجموعه مجاهدت نمایند.

این مسئول ناوبری موضوعات در رسیدگی به مباحث مورد نظر را بسیار مهم عنوان کرد وگفت: هدایت گروههای هدف و توزیع مسئولیت های بین بخشی و در نهایت پیگیری آنها نیازمند وحدت رویه و سعه صدر هست که این امکان بهتر است با قوت تمام تقویت و گسترش یابد.

 درادامه هریک از حاضرین در نشست به بیان دیدگاهها و نظرات خود در رابطه با تسهیل و بهبود ساماندهی کودکان کار و خیابان در سطح استان پرداختند که از سوی مسئولان جلسه توضیحات لازم ارائه گردید.

کد خبر 71098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد