برگزاری کارگاه منطقه ای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان (پازک)

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان از برگزاری کارگاه منطقه ای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان با همکاری دفتر اعتیاد سازمان در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی،کارگاه منطقه ای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان با حضور رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرماندار شهرستان، مدیرکل بهزیستی استان و هیات همراه،کارشناسان پیشگیری از اعتیاد استانهای آذربایجان شرقی،غربی، زنجان، قزوین و تسهیلگران حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به مدت 3 روز در شهرستان سرعین برگزار گردید.

در این کارگاه حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان در رابطه با نحوه اجرای طرح پازک در استان و استانهای همجوارگفت: در راستای فعالیتهای حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی در استان اردبیل، طرح پازک به میزبانی استان و با شرکت کارشناسان پبپیشگیری از اعتیاد و تسهیلگران حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار می گردد.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در این کارگاه تعداد 30 نفر از کارشناسان حوزه پیشگیری از اعتیاد و تسهیلگران حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی استانهای مذکور حضور دارند که بعد از فراگیری مهارتهای لازم نسبت به انتقال اندوخته ها در بین مادران و کودکان در معرض آسیب اعتیاد استان  اقدام خواهند کرد.

رضایی اضافه کرد: در سال گذشته در حوزه پیشگیری از اعتیاد بیش از 130 برنامه در سطح استان برگزار گردیده و همچنین طی شش ماه اول سالجاری هم نزدیک به 45 برنامه در خصوص مباحث مربوط به پیشگیری از اعتیاد برگزار گردیده است .

در ادامه ماریت قازاریان رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور هم پیرامون اهداف برگزاری طرح در استان اردبیل و سایر استانها اظهار نمود: برنامه پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور از سال 1380  توسط سازمان بهزیستی کشورآغاز شده و تا کنون برنامه های مداخله محورانه در مناطق شهری و روستایی درحال انجام می باشد .

 رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در رابطه با طرح پازک تصریح کرد: برنامه پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان با عنوان پازک از سال 1396 در سطح کشور شروع گردیده است که در فاز اول تعداد 12 استان این طرح را بصورت پایلوت انجام داده اند که هم اینک در صدد آموزش مربیان سراسر کشور تا پایان آذر ماه سالجاری می باشیم .

قازاریان راهبرد اصلی در اجرای طرح پازک را تحکیم بینان خانواده ها و زنان و کودکان در معرض آسیب عنوان کرد و گفت: در کنار اجرای طرح مذکور،طرح های مختلفی از قبیل؛ طرح پیشگیری از اعتیاد برای زنان که همسران معتاد دارند در قالب گروههای کوچک آموزشی و کاملاً بصورت محله محور خصوصاٌ در محلات حاشیه نشین وآسیب خیز تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وی با اظهار این مطلب که تعداد بیش از 130 مربی در سطح کشور مباحث مربوط به طرح پازک را به صوت تخصصی به مادران و کودکان در معرض اعتیاد انتقال خواهند داد گفت: در اجرای طرح مذکور سعی بر این شده است تا مربیانی توانمند و مرتبط با کار پیشگیری از اعتیاد، انتخاب و آموزش داده شوند تا کیفیت خدمات بالاتر برود.

وی افزود: این برنامه در واقع یک اقدام ویژه ای هست که با نظر کارشناسان و ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همکاری 500 محله در سطح کشور، عملیات اجرایی آن آغاز گردیده که امیدواریم با گسترش این آموزش ها و همگانی نمودن طرح،  شاهد کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد و مصون سازی خانواده ها از اعتیاد در جامعه باشیم .

گفتنی است:  بسیاری از زنانی که ساکن محلات حاشیه نشین و کم برخوردار هستند و دارای همسر معتاد می باشند، اغلب اطلاعات کافی درباره سلامت فردی و خانوادگی و در بیشتر موارد توانمندی لازم در اداره امور زندگی و پیشگیری از روند اعتیاد در خود و فرزندانشان را ندارند. .با توجه به این که داشتن اطلاعات و آگاهی یکی از عوامل محافظت کننده است، لذا هدف اصلی این کارگاه این است که با آموزش و بکار گیری مربیان و تسهیلگران پیشگیری اولیه از اعتیاد، اطلاعات اولیه را در اختیار زنان دارای همسر معتاد قرار بدهد تا بتوانند به خود و به فرزندانشان در پیشگیری از گرایش به سمت مصرف مواد اعتیادآور کمک کنند.بنابراین این کارگاه بر توانمندسازی و مصون سازی بانوان دارای همسر معتاد در برابر اعتیاد ، تاکید دارد.

کد خبر 67318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد