دررسانه | بهزیستی اردبیل ۴۵ طرح پیشگیری از اعتیاد اجرا کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۴۵ طرح پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در نیمه نخست امسال اجرا شده و تا پایان سالجاری نیز طرح‌های دیگری در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ حامد رضایی روز یکشنبه در آغاز کارگاه سه روزه و منطقه‌ای آموزش مربیان پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در هتل ارشاد سرعین اظهار کرد: سال گذشته نیز بیش از ۱۳۰ طرح پیشگیری از اعتیاد در استان اجرا شد.

وی افزود: در اجرای طرح "پازک" به معنی پیشگیری از اعتیاد کودکان و زنان که با شرکت کارشناسان بهزیستی استان‌های قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل برگزار می‌شود، از ظرفیت مربیان محلات استفاده خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: گرفتاری برخی خانواده‌ها در دام اعتیاد تاسف‌آور است و باید مبارزه با اعتیاد به سمت مردمی شدن پیش برود و دولت مردمی نیز همین رویکرد را دارد و تسهیلگران و مربیان، جزو بدنه مردمی بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: در اداره کل بهزیستی به حوزه پیشگیری از اعتیاد نگاه تشریفاتی نداریم، بلکه متعقد هستیم هر چه نگاه تخصصی و علمی حاکم باشد، سازمان‌های مرتبط دیگر نیز درگیر مشکلات ناشی از مواد مخدر نخواهند شد.

حوزه پیشگیری از اعتیاد روز به روز فقیرتر می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل هم در این کارگاه آموزشی کاهش حمایت‌های مالی از دستگاه‌های بالادست را مشکل بزرگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد دانست و افزود: متاسفانه حمایت‌های بالادستی روز به روز کم می‌شود و در اجرای طرح محله محور "پازک" نیز حمایت‌ها به تدریج برداشته می‌شود و اگر به دلیل کاهش کمک‌های مالی، سازمان‌های مردم نهاد کنار گذاشته شود، با مخاطرات جدی روبرو خواهیم شد.

اکبر منتظر  افزود: این استان در راه مبارزه با مواد مخدر ۱۹ شهید والامقام را تقدیم کرده و بیش از ۸۵ درصد جرائم با مواد مخدر در ارتباط است و اگر در راستای مقابله با آن، آسیب‌شناسی و اقدام کامل نکنیم، بخش‌های مختلف جامعه دچار مشکل خواهد شد.

او با اشاره به وجود ۲۳ هزار معتاد، ۶۰۰ معتاد متجاهر یا آشکار، ۹۲ مرکز ترک اعتیاد و ۳۴۸ زن تحت درمان در آن مراکز در استان، گفت: با وجود اینکه از نظر آمار، با میانگین کشوری فاصله خوبی داریم اما همین مقدار معتاد نیز نباید در استانی شهره به مذهب و دیانت وجود داشته باشد و امیدواریم با برنامه‌های پیشگیرانه، روز به روز از شمار معتادان کاسته شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل نبود داده‌ها، اطلاعات و آمار به روز در حوزه اعتیاد را مشکلی دیگر دانست و گفت: این نقیصه در برنامه‌ریزی و اقدام، مشکل ایجاد می‌کند و انجمن‌های اجتماع‌محور بهترین منبع اطلاعات و مهمترین ابزار غربالگری بودند و با اینکه معتادان در محرومیت هستند، متاسفانه انجمن‌های ما در محرومیت مضاعف به سر می‌برنند.

رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این کارگاه، این نشست‌های علمی را نوعی تجربه‌نگاری برای تبادل نظر بین کارشناسان امر توصیف و ابراز امیدواری کرد تصمیمات مبتنی بر داشته‌های علمی در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد مفید باشد.

کارگاه یا دوره آموزش سه روزه پیشگیری از مواد مخدر در زنان دارای همسران معتاد، موسوم به طرح "پازک" با حضور مربیان و کارشناسانی از ادارات بهزیستی استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و اردبیل در هتل ارشاد سرعین در حال برگزاری است و جلسات و کارگاه‌های متنوعی نظیر کلیات اعتیاد و مواد اعتیادآور، زمینه گرایش به اعتیاد در میان همسران، آموزش زنان دارای همسران معتاد، پیشگیری از خشونت خانوادگی، شیوه گزارش دهی و مستندسازی اجرا خواهد شد.

کد خبر 67264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد