غربالگری بینایی بیش از ۴۸ هزار کودک در کردستان

حسین رسولی سرپرست بهزیستی کردستان گفت: با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در سال جاری و تاکنون غربالگری بینایی ۴۸ هزار و ۵۰۰ کودک در استان انجام شده است.

رسولی در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کردستان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ پایگاه غربالگری بینایی در استان کردستان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰ پایگاه با دستگاه غربالگری و ۳۰ پایگاه با چارت E کار غربال را انجام می‌دهند.

رسولی افزود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی با هدف ارتقا سلامت بینایی کودکان در پایگاه‌های دائمی برای کودکان ۳_۶ سال در استان کردستان اجرا می‌شود.

وی تعداد تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال استان کردستان را نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد تاکنون ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در استان غربال شده اند.

 طرح غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال  از خرداد امسال شروع شده و تا پایان سال نیزادامه دارد.

سرپرست بهزیستی کردستان گفت: در سال جاری یک هزار نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال استان زیرپوشش طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) قرار گرفتند.

رسولی اظهار داشت: طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان با هدف ارتقا سرمایه های انسانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از سال ۱۳۹۷ با همکاری گروه‌های همیار در پایگاه های سلامت روان اجتماعی استان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با تشکیل ۱۶ گروه نوجوان در محلات و نظارت چهار پایگاه و فعالیت ۱۲ تسهیلگر آموزش دیده از سال ۱۳۹۷ آغاز شد، گفت: در سال جاری این طرح در ۳۱ محله استان و با استفاده از ظرفیت ۴۶ تسهیلگر محلی، ۶۱ گروه شامل ۵۰ گروه حضوری و ۱۱ گروه مجازی اجرا شده است.

حسین رسولی با بیان اینکه امسال آخرین سال اجرای طرح بود و یک هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال استان زیرپوشش قرار گرفتند، اضافه کرد: برای اجرای این طرح در سال جاری سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

وی یادآور شد: نوجوانان در محلات با شرکت در این طرح می‌توانند مشکلات خود را شناسایی و آنها را اولویت‌بندی کرده و پس از آن نیز راهکارهای رفع آن را بیاموزند علاوه بر این نسبت به محیط اطراف خود، خانواده و جامعه احساس مسوولیت پیدا می کنند و این روند تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

رسولی ارتقا توانمندی های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها در محلات و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان در موسسات خصوصی مانند پایگاه‌های سلامت اجتماعی را از دیگر اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.

سرپرست بهزیستی کردستان با اشاره به اجرای پیمایش ملی رصد آسیب های اجتماعی استان در سال جاری گفت: براساس اجرای این طرح 10 نوع آسیب در استان شناسایی و رصد می شود.

رسولی با اشاره به اجرای پیمایش ملی رصد آسیب های اجتماعی استان در سال جاری گفت: براساس اجرای این طرح 10 نوع آسیب در استان شناسایی و رصد می شود.

رسولی اظهار داشت: سامانه رصد آسیب های اجتماعی کشور یکی از طرح های کم نظیری است که به همت دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور و با هدف سنجش وضعیت آسیب های اجتماعی و تعیین کننده های آنها اجرا می شود.
وی با بیان اینکه این طرح سال 1396 برای نخستین بار در استان اجرا شد گفت: امسال چهارمین سال اجرای طرح بوده و در قالب آن شیوع برخی از آسیبهای اجتماعی مانند همسرآزاری، روابط برون ازدواجی، روابط پیش ازدواجی، فساد، اعتیاد و تعیین کننده های آنها شامل سلامت روانی، رضایت زناشویی، تکانشگری، اعتماد به نفس، حمایت خانوادگی، رفتار ضداجتماعی و مصرف مواد رصد می شود.

رسولی افزود: در استان کردستان علاوه بر مرکز استان، یک شهرستان کم آسیب و یک شهرستان پرآسیب به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از این سه شهر، سه روستا نیز با پراکندگی جغرافیایی درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: روش نمونه گیری این پیمایش درهر شهرستان به صورت سهمیه ای و متناسب با حجم بر اساس ترکیب سنی و جنسی انجام شده است و رده سنی مورد مطالعه هم 15 تا 60 سال تعیین شده است.

رسولی اظهار داشت: در سال 1399 این پیمایش با توزیع پرسشنامه در بین ساکنان شهرهای هدف ، با تعداد بیش از 12 نفر پرسشگر و استفاده از ظرفیت تعاملات بین بخشی و برون دستگاهی و رایزنی و مشورت با صاحبنظران و اساتید حوزه علوم اجتماعی و روانشناختی اجرا شد.

وی اضافه کرد: خروجی این پیمایش مبنای مهمی در اجرای طرح ها و برنامه هایی در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در استان خواهد شد چرا که پژوهش محوری گام درست و اصولی در این زمینه به شمار می رود.

110 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

در پایان عملکرد مراکز و دفاتر مشاوره را در سال 1400 اینگونه تشریح کرد:

حسین رسولی تعداد خدمت گیرندگان سایر مراکز مشاوره حضوری سال گذشته و 9 ماهه اول سال جاری به شرح ذیزبیان نمود:
غربالگری بینایی بیش از ۴۸ هزار کودک در کردستان

کد خبر 49377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد