ارائۀ خدمات بهداشتی به معتادان متجاهر توسط تیم‌های سیار

در رسانه های استان کرمان - خبرگزاری فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به ارائه‌ی خدمات درمانی به معتادان متجاهر مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی، گفت: «افرادی در جمع‌آوری نشده‌اند نیز در قالب تیم‌های سیار خدمات دریافت می‌کنند که این تیم‌ها به‌صورت موبایل‌ون، خاص ارائه‌ی خدمت به این افراد هستند و حتی برای این افراد شناسنامه‌ی خدمات صادر شده است».

وی افزود: «برخی دیگر هم که در حاشیه‌ی شهر سکونت دارند توسط پایگاه‌های اجتماعی بهزیسیتی این خدمات را دریافت می‌کنند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده با اشاره به مسائل و مشکلات معتادان متجاهر در دوران کرونا بیان کرد: «طبیعی است در شرایطی که کرونا در تمام طبقات اجتماع رسوخ کرده، معتادان متجاهر نیز درگیر باشند که با توجه به اجرای طرح‌های ضربتی جمع‌آوری این افراد در چند نوبت در سال گذشته، با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی از آن‌ها تست گرفته شد که در بعضی از جمع‌آوری‌ها، ۱۰۰ درصد معتادان مبتلا به کرونا بودند».
وی افزود: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تنها راه ممکن را رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای نگهداری‌های اجتماعی و جمعی آن‌ها دیدیم و آن‌چه که ما برای پیشگیری از وخامت اوضاع و احوال این افراد به کار بردیم بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌های ویژه بود که با تلاش همکاران ما تا امروز به این موضوع رسیدگی شده است و هیچ تلفاتی نداشتیم».
صادق‌زاده ادامه داد: «در مراکز، کادری را اعم از پزشک، تیم پزشکی، پرستاران، بهیاران، مددکاران و روانشناسان مستقر داریم که در قالب یک تیم به این افراد خدمت ارائه می‌کنند».
وی اظهار کرد: «در بحث معتادان متجاهر مبحث ارائه‌ی کارهای کارشناسی و درمانگری بر عهده‌ی بهزیستی است اما جمع‌آوری معتادین متجاهر با حکم قضایی است و ما نقش همکار و کارشناس را داریم».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در خصوص بهداشت معتادین متجاهری که در اماکن عمومی به سر برده و جمع‌آوری نشده‌اند، گفت: «علاوه بر جمع‌آوری این افراد و انتقال به مراکز ماده‌ی ۱۶، بعضی از آن‌ها در قالب تیم‌های سیار که راه‌اندازی کرده‌ایم خدمات دریافت می‌کنند، این تیم‌ها به‌صورت موبایل‌ون خاص ارائه‌ی خدمت به این افراد هستند و حتی برای این افراد شناسنامه‌ی خدمات صادر شده است، برخی دیگر هم که در حاشیه‌ی شهر سکونت دارند توسط پایگاه‌های اجتماعی ما این خدمات را دریافت می‌کنند».
وی ادامه داد: «همچنین توسط تیم‌های سیار (اوتریج) که کارشان صرفا رسیدگی به امور افرادی است، در پاتوق یا هر جایی که مردم سکونت غیررسمی دارند چه از لحاظ معیشتی و چه بهداشتی و حتی تشخیص و درمان بیماری (بستری و درمان) مداخله صورت می‌پذیرد که در نهایت این افراد یا به خانواده وصل می‌شوند یا به پاتوق برمی‌گردند اما همراه با دریافت خدمات بهزیستی».
صادق‌زاده درمورد شیوع کرونا در پاتوق‌ها و تشخیص این موارد توضیح داد: «افرادی که در پاتوق‌ها سکونت دارند اگر دارای علایم باشند هم از آن‌ها و هم سایر افراد در پاتوق تست گرفته می‌شود که بتوان بقیه‌ی پروسه‌ی درمان را برایشان انجام داد اما علیرغم انجام تست‌ها در این افراد و علیرغم مثبت بودن تست، علائم بیماری بسیار کمتر دیده می‌شود و بیشتر به عنوان ناقل مطرح هستند و همانگونه که بیان شد ما تاکنون هیچ تلفات انسانی از معتادان متجاهر در مراکز نداشته‌ایم».

کد خبر 37857

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد