۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
شهریار|اعتیاد، زلزله ای خاموش

اعتیاد یکی از معضلات اساسی این روزهای جامعه ما و مادر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

بیماری  اعتیاد به دلایل متعدد در میان نوجوانان و جوانان در حال گسترش است و در سالهای اخیر شاهد  گرفتارشدن طیف وسیعی از فرزندان در دام این بلای خانمانسوز هستیم. در چنین شرایطی به‌نظر می رسد فرهنگ‌سازی و آ گاهی بخشی به خانواده‌ها و نوجوانان بتواند بیش از هر اقدام دیگری به پیشگیری و کاهش این معضل اجتماعی کمک کند و از اثرات تخریبی آن بکاهد. از شما والدین عزیز تقاضا داریم این مطلب را با دقت بخوانید و از گرفتار شدن فرزندتان در دام اعتیاد پیشگیری کنید. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزهای زندگی، رضا فریدی  از روانشناسان شهریاری در مطلب خود چنین آورده است:

✅ این نوجوان‌ها سمت اعتیاد نمی‌روند

برای محافظت فرزندان از اعتیاد، نه آزادی و نه سختگیری بلکه نظارت و حمایت دائمی راهگشا است. آیا می دانید بسیاری از معتادان فعلی همان دانش‌آموزان ترک تحصیلی گذشته هستند. افت تحصیلی، ترک تحصیل و بیزاری از مدرسه و محیط آن از عوامل خطر مصرف مواد در نوجوانان است.

حفظ روابط محبت آمیز در میان اعضای خانواده یکی از موارد مهم در پیشگیری از اعتیاد است. آیا می دانید کودکان و نوجوانان کم تحرک و بی نشاط کاندیدای اعتیاد هستند، درحالیکه با کمی صرف وقت می توانید فضای مناسبی را برای بازی و رشد آنها فراهم کنید؟ 
درواقع وجود صمیمیت و محبت در بین اعضای خانواده مانع از گرایش آنان به مصرف مواد مخدر میشود. 
نتایج مطالعات نشان می دهد نوجوانانی که با والدین خود رابطه صمیمی و عمیق دارند، کمتر به سمت سوءمصرف مواد مخدر و روانگردان ها گرایش پیدا می کنند.
درباره عوارض و پیامدهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر و روانگردان ها صریح و بی پرده با نوجوان خود گفتگو کنید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه از وقت تان را به ارتباط موثر با فرزندتان اختصاص دهید.

تقویت و گسترش آموزههای دینی و اخلاقی در خانواده، مصونیت فرزندانمان را در جامعه در مقابل انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد تضمین می کند.
قهرمانی و پهلوانی در ورزش در پرتو سلامت جسمانی، روانی و اخالقی حاصل میشود. برای سالمت جسمی و روانی کودک و نوجوان خود و همچنین جلوگیری از اعتیاد، شرایط و وقت کافی برای تفریح و ورزش آنها فراهم کرده و آنها را در این زمینه تشویق کنید. ورزش یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

فرزندان خانواده‌های سختگیر، بی تفاوت، گسسته و پریشان در لبه پرتگاه آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر و روانگردان ها قرار دارند.
 تقویت انواع مهارت های زندگی از جمله مهارت نه گفتن، مهارت حل مساله و مهارت ارتباط موثر در خانواده، موجب کاهش مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی مخصوصا 
اعتیاد در جامعه می شود.
✅فرزندتان را ضد ضربه کنید
اغلب معتادان مواد را نخستین بار در جمع دوستان مصرف کرده اند پس دوستان فرزندانتان را بشناسید. 
درهای ورود به اعتیاد شامل کسب لذت کاذب، کنجکاوی، رفع مشکلات روحی، فشار دوستان و غیره است. برای اینکه فرزندتان به این درها وارد نشود، چه کار کرده اید؟
ممکن است دور از چشم شما به فرزندتان مواد تعارف کنند. آیا به این فکر کرده اید که چگونه فرزندتان را ضد ضربه کنید؟
در یک خانواده سالم، ضروری است که والدین در کنار فرزندان باشند، برای آنها وقت و انرژی بگذارند و بر 
کارها و فعالیت‌هایشان نظارت و سرپرستی داشته باشند. والدین نوجوانانی که نسبت به مصرف مواد دغدغه دارند، فرزندشان کمتر به سمت مواد خواهد رفت. مسولیت پیشگیری از اعتیاد فرزندتان را خودتان عهده دار شوید و منتظر هیچکس نباشید. 

والدین همواره باید به سه سوال پاسخ دهند: فرزندشان الان کجاست؟ چه کار میکند؟ با چه کسی است؟
کنجکاوی از علل عمده گرایش نوجوانان به مواد است. 
والدین عزیز! لطفا با صبر و حوصله به سوالات نوجوان خود پاسخ دهید.

✅ این نشانه‌ها راجدی بگیرید
غیبت مکرر از کار و مدرسه، تغییرات ناگهانی در رفتار و خلق و خو، آشفتگی و بی توجهی به وضع ظاهر، جای زخم یا اثر سوزن روی ساعد یا بازو، کاهش وزن و از دست دادن اشتها، کاهش یا افزایش ساعت خواب، قرض کردن مکرر پول، فروش یا سرقت لوازم منزل، انزواطلبی و رفتن به مکانهای خلوت، مصرف مکرر داروهای مسکن و آرام‌بخش و تمایل به برقراری ارتباط با افراد معتاد از جمله علایم مصرف مواد مخدر در نوجوانان است. این نشانه ها را جدی بگیرید و در اولین فرصت و قبل از هر واکنشی با یک روانشناس 
بالینی و درمانگر اعتیاد در این زمینه مشورت کنید.

نکته پایانی اینکه مصرف مواد مخدر و روانگردان ها دنیای آرزوهای فرزندانمان را تخریب می کند. امید به آینده ای درخشان با پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان ها محقق می شود. اعتیاد زلزله ای خاموش است که با قدرت تخریب چندین برابری، خسارات هنگفتی را به فرد، خانواده و جامعه وارد می سازد. پس بیاییم به عنوان خانواده از بروز آن در فرزندان و نوجوانان پیشگیری کنیم.

کد خبر 30688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد